2018-03-13, 18:37
Medlem
Hej!

Jag har kommit överens med en flyttfirma ca 1500 kr totalt för 2 timmar.
Eftersom jag bara studerar så har jag inte rätt att få RUT avdrag.
De har skickat till mig en faktura;
3500 med moms -1500 för skattereduktion och summan ska betalas är 2000 kr.
Jag har ringt dem och har sagt att jag inte arbetar så får jag inga avdrag.
De har skickat en ny faktura med 3500 kr för att de inte får RUT avdrag från skatteverket.
Jag fattar ingenting. Stämmer det vad han säger?
Citera
2018-03-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emre88
Hej!

De har skickat en ny faktura med 3500 kr för att de inte får RUT avdrag från skatteverket.

Tänk efter lite grann nu... Du har fått en faktura om 3500kr -1500 i RUT-avdrag. Du påtalar att du inte har inkomst varpå avdraget inte gäller. Din ursprungliga faktura på 3500kr dras det inte längre bort pengar på i form av skattereduktioner istället är den fortsatt 3500kr.

Törs man fråga vad det är för något du studerar?
Citera
2018-03-13, 19:04
Medlem
Citat:
Hej!

Enkelt! Om du inte har någon inkomst och därmed inte betalar någon skatt kan du för hela friden inte få någon skattereduktion. Man kan ju inte göra ett RUT-avdrag från en obefintlig skatt!
Citera
2018-03-13, 19:16
Medlem
SophieNeveus avatar
Det är sant, i och med att du inte betalar någon skatt i dagsläget har du heller ingen rätt till att göra RUT-avdrag. Men jag tycker att det låter lite skumt om ni från början kom överens om ett pris på 1500 kr.
Jag misstänker att du antog att priset skulle vara 1500 kr + rutavdrag alltså ca 750 kr för dig?
Rekommenderar dig att höra med bolaget för att se om ni kanske kan göra något, i alla fall dela upp fakturan i några månader. Hänvisa till att den som sålde in tjänsten till dig måste ha beskrivit den klumpigt i och med att du fått för dig att priset skulle vara 1500 kr.
Citera
2018-03-13, 19:44
Medlem
Citat:
Hej!

Den där överenskommelsen vari totalsumman skulle vara 1500, finns den dokumenterad?
I nästa stycke blir det 35000 med avdrag 1500, alltså 2000, det stämmer dåligt med rut även det.
Om det totalt skall vara 3500 så stämmer förstås det sista, men hur är allt specificerat?
Citera
2018-03-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Tänk efter lite grann nu... Du har fått en faktura om 3500kr -1500 i RUT-avdrag. Du påtalar att du inte har inkomst varpå avdraget inte gäller. Din ursprungliga faktura på 3500kr dras det inte längre bort pengar på i form av skattereduktioner istället är den fortsatt 3500kr.

Törs man fråga vad det är för något du studerar?

Civilingenjör ))) Det handlar inte om matte. Jag trodde att priset skulle vara 1500 kr för vi har kommit överens så
Citera
2018-03-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Det är sant, i och med att du inte betalar någon skatt i dagsläget har du heller ingen rätt till att göra RUT-avdrag. Men jag tycker att det låter lite skumt om ni från början kom överens om ett pris på 1500 kr.
Jag misstänker att du antog att priset skulle vara 1500 kr + rutavdrag alltså ca 750 kr för dig?
Rekommenderar dig att höra med bolaget för att se om ni kanske kan göra något, i alla fall dela upp fakturan i några månader. Hänvisa till att den som sålde in tjänsten till dig måste ha beskrivit den klumpigt i och med att du fått för dig att priset skulle vara 1500 kr.

Nej inte 750 kr. Jag ringde dem att få ett ett prisförslag och det var 1500 kr även jag har sagt att jag inte arbetar.
Jag ska försöka prata med dem så att de kan dela upp fakturan i 2-3 månader.
Citera
2018-03-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den där överenskommelsen vari totalsumman skulle vara 1500, finns den dokumenterad?
I nästa stycke blir det 35000 med avdrag 1500, alltså 2000, det stämmer dåligt med rut även det.
Om det totalt skall vara 3500 så stämmer förstås det sista, men hur är allt specificerat?

Nej, kan inte bevisa det.
Belopp före moms är 2880
Moms 720
Skattereduktion -1575.
Nu har de tagit bort Skattereduktion från min ursprungliga faktura och då blir det 3600 kr.
Citera
2018-03-13, 20:09
Medlem
Citat:
Nej, kan inte bevisa det.
Belopp före moms är 2880
Moms 720
Skattereduktion -1575.
Nu har de tagit bort Skattereduktion från min ursprungliga faktura och då blir det 3600 kr.

Någon prislista från företaget du kan hänvisa till? Hemsida?
Hur stor del är arbete och hur stor del är kostnad för transport? Rutavdrag får ju inte ske annat än på arbetskostnaden.

Den ursprungliga överenskommelsen, nämndes rutavdrag i samband med det?
Citera
2018-03-13, 20:17
Medlem
Citat:
Civilingenjör ))) Det handlar inte om matte. Jag trodde att priset skulle vara 1500 kr för vi har kommit överens så
Men har du inget extraknäck när pluggar till civ-ing? Klarar du dig enbart på studielån och -bidrag? Skaffa åtminstone ett sommarjobb och se till att du pröjsar några tusingar i skatt. Då kan du tillgodogöra dig RUT-avdraget.
Citera
2018-03-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Någon prislista från företaget du kan hänvisa till? Hemsida?
Hur stor del är arbete och hur stor del är kostnad för transport? Rutavdrag får ju inte ske annat än på arbetskostnaden.

Den ursprungliga överenskommelsen, nämndes rutavdrag i samband med det?

Transport/ansvarsförsäkring var 450 kr men det står 360 kr nu. Flyttjänst 2 pers 2520-
Snålheten gjorde dyrare
Citera
2018-03-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flodur
Men har du inget extraknäck när pluggar till civ-ing? Klarar du dig enbart på studielån och -bidrag? Skaffa åtminstone ett sommarjobb och se till att du pröjsar några tusingar i skatt. Då kan du tillgodogöra dig RUT-avdraget.

Jag klarar mig för att jag tar tilläggslån. Hatar att bli lurad )))
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in