2018-03-13, 13:19
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
I vallning på 1 årsdagen uppger han nr att mötet med makarna skett på nr44, La cartarie.
Ska man tro på NF och utifrån vallningen måste ju makarna Palme stannat strax innan skotten.
Hur länge och varför?
Nej, på 1 årsdagen säger NF "att han aldrig såg ansiktet på den person som gick efter paret Palme på Sveavägen" Detta med Sveavägen 44 (butiken La Cartarie) var något han sa den 25 mars 1986
Citera
2018-03-13, 13:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Som sagt kan man med fantasi och tolkningar som ej hör hemma i en kompetent utredningmetodik komma hur fel på det som helst.
Kriminalinspektör Lars Hamrén och Håkan Ström var på rätt spår.
Citera
2018-03-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Kriminalinspektör Lars Hamrén och Håkan Ström var på rätt spår.
Lars H trodde att CP var skyldig läste jag i intervju.
Citera
2018-03-13, 14:17
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Sanningen är att MI5 och MI6 används utan urskilning inrikes och utrikes i praktiken. Det finns ingensomhelst uppdelninging i verkligheten.

Det kanske var likadant 1986 beträffande SÄPO och motsvarande MUST!?. Det har ju nämnts i tråden att SÄPO härbärgerat IB-folk
Citera
2018-03-13, 14:21
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det kanske var likadant 1986 beträffande SÄPO och motsvarande MUST!?. Det har ju nämnts i tråden att SÄPO härbärgerat IB-folk

Tror att det ligger mycket i det. Ju "skummare" kretsar , mindre konventionella uppdrag, destu mer tenderar gränserna att bli suddiga.
Jag tror det är bra att ha i bakhuvudet, Lingärde verkar ju delvis trakasserad av både SÄPO och UND/MUST samtidigt.
Citera
2018-03-13, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
I vallning på 1 årsdagen uppger han nr att mötet med makarna skett på nr44, La cartarie.
Ska man tro på NF och utifrån vallningen måste ju makarna Palme stannat strax innan skotten.
Hur länge och varför?
NF säger inte explicit att det är AB som går bakom. Det är bara en teori som är populär pga jackans färg, och att NF ser vad han tror är samma man halvvägs inne i en port. Det ver vi däremot att AB var, men det var först efter att GM lämnat platsen.
Denna iakttagelse görs från 200 meters avstånd, vilket inte direkt skänker storyn mera trovärdighet.
Går man strikt efter klockan och tillryggalagd promenadsträcka från mötesplatsen så finner man att NF gått 120 meter och LOP har gått 80 meter, men det är ju ytterst tveksamt. Låt säga att mötet ägde rum bara 10 m längre norrut så har vi förhållandet 110/90 meter. Det blir i så fall ganska logiskt om vi nu räknar med att den unge och betydligt spänstige Fauzzi gått något fortare.
Att dra några som helst slutsatser av Fauzzis vittnesmål är helt enkelt inte möjligt. Det enda vi kan vara någorlunda säkra på är att AB inte befann sig 70 m norr om bankomaten. Han kan alltså inte vara mannen bakom hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2018-03-13, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

Nja jag tycker mer att vi ser utkristalliserat en ganska väl i regeringen förankrat ssi inrikes med en kvarleva av arbetsplatsnätverket krigs ib med huvudsakligen fack och rörelsefolk ganska direkt tidigare under Elmer.

Inom säpo spridda skurar av individer på huvudsakligen på Operatörsnivå som frilansar på eget uppdrag (contrastig mfl) med nätverk av gamla Ib gubbs och Säpofolk i pension med gemensamt kitt misstro mot personer på tunga positioner inom regering och ssi. Dessa med vissa kontakter in till regeringskansli och kanske partiföreträdare med samna syn. Teutenberg och?

Någonstans i röran kommer HH och Ebbe in och då snarast löst lierade med fribrytargrupperingen.
Citera
2018-03-13, 14:36
Medlem
Citat:
Tror att det ligger mycket i det. Ju "skummare" kretsar , mindre konventionella uppdrag, destu mer tenderar gränserna att bli suddiga.
Jag tror det är bra att ha i bakhuvudet, Lingärde verkar ju delvis trakasserad av både SÄPO och UND/MUST samtidigt.

Lingärde skall nog tolkas med försiktighet..
Citera
2018-03-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Mitt sammanträffande med Ivan v Birchan genom grannar från helt olika håll är då lika märkligt. Det IvB i huvudsak kunnat vittna om går fortfarande inte att bortförklara. Att han redan innan MOP lärde känna VG som samtidigt gärna umgicks i samma kretsar som jag är heller ingen hemlighet.
VG var en utstuderat CIA wannabe som jag gissar blev uppvaktad av Oliver North då han var här (under täcknamnet Charles ITT Morgan som stod i VGs kalender) och raggade folk till att på något sätt delta i spelet kring MOP.
Tydligen är dessa faktiska omständigheter jättekänsliga för hur ofta jag än fört saken på tal har varje diskussion på alla sätt avbrutits. På egen hand fick jag dra slutsatsen om Baresic som fristående agent för Nato och nya statsmakten istället. Palme skulle då tillsammans med både GRU och CIA och med största risk för sitt eget liv ha försökt få hela konspirationen mot Sverige och internationella samfundet avslöjad på en och samma gång.
Holmér var väl den som kunnat ana saken från början men sedan aldrig gavs chans att förklara för någon innan också han avlivades i stabilitetens namn som nya staten har som motto.

Maria L talar i sitt förhör angående VG om en kille som hon kallar för Istvan B som hela tiden talar om MI6 och är kompis med VG. Tänkte om det kan vara fel namn och det är IVB som avses eftersom de var vänner ? Var Lingärde vän med IVB och VG redan innan mordet ? Och bodde ni grannar med Ausonius redan på den tiden eller var det senare ? Mycket frågor blir det
Citera
2018-03-13, 15:11
Medlem
mvagrippas avatar
Har nu läst ut Anders Sundelins "Diplomaten". Välskriven men ang MOP tillför den inget nytt. Författaren berättar om sin tvekan att skriva boken och om dom problem som varit att få fram nytt material. Om Sverker Åström får vi lära en del nytt ang hans ungdomsår, faderns tidiga död och de stora skulder som uppdagades . Likaså är det nytt att SÅs studerande på de mest nazifierade universiteten i Tyskand 36-37. Nytt för mig var att han utan att i förväg träffade KGB-agenten Baranovskij uppemot 30gånger under ett år. Men i övrigt var det mest sådant som kom fram redan i "Fallet Wennerström" för snart tjugo år sedan.
Citera
2018-03-13, 15:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Först säger du att Maria L är snurrig o sen tänker du att det skulle va ett litet fall framåt.
Det är väl så oturligt att polisen trodde på Maria o därför gick de på VG så mycket.
Finns ingen substans i det. VG har inget med palmemordet att göra.

Det finns fortfarande mycket oklarheter runt Viktor Gunnarsson och hans ev inblandning i händelserna runt MOP. Under det första året blev han trots påstötningar från utredare aldrig avlyssnad kontinuerligt. Samma gällde för hans yviga vänskapskrets. Hans Holmer satsade nästan alla avlyssningslinor på PKK-spåret.

VGs kontakter med Bulgarerna blev aldrig utredda. Likaså har det aldrig fastlagits om han var infiltratör för någon hemlig tjänst och vem som varit hans kontaktman. Hans religiösa kontakter var ett annat område där åtskilliga frågor återstod. Bl a frågan om han deltog i en "Zionist-kongress" i Basel ngn gång 85-86.

Det faktum att en av hans unga flickvänner före MOP berättade för en väninna om en revolver hon sett hemma hos VG blev inte heller utrett. Samma sak med vilka kontakter han hade på sitt stamlokus "Cafe Gråmunken" i gamla stan. Var ryktena att VG spanat mot Emma Rotschild bara rykten eller låg det någon sanning i dessa? Bara ett axplock av lösa trådändar mot VG som aldrig följdes men borde nystats upp.

Däremot tror jag inte alls på VG som den som höll i vapnet. Inte ens Christer Pettersson har konfronterats med så många vittnen och inget har pekat ut VG om GM. Dessutom är hans mycket karaktäristiska löpstil väldigt långt ifrån de lite bredbent lunkande steg som vittnen sett GM fly brottsplatsen med.
Citera
2018-03-13, 15:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
En person som har en älskarinna letar efter tillfällen att få vara ensam med henne (gärna på natten) utan att det är misstänkt.
Vasaloppet var ett utmärkt albi, hade det varit jag hade jag både både bokat vasalopp, resa och hotell men stannat i Solna.
Kan sanningen va så banal att HH var i sthlm för att få rulla runt i sänghalmen i Solna?

Den förklaringen är svår att få ihop med Rolf Dahlgrens berättelse. Följdfrågan blir då varför "Dallas" skulle ljuga ihop en story för att misskreditera Hans Holmer. Ser vi till utvecklingen efter MOP så drog "Dallas" inte direkt en vinstlott , tvärtom skulle man kunna säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in