2018-03-13, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ökad konkurrens är bara bra men innebär Zengin ökad konkurrens? Är han bättre än de som redan finns i truppen?
Han är garanterat bättre än Rebin Asaad, Arnor Smarason och Leo Bengtsson som idag konkurrerar på de positionerna.

Har ryktats en del om att plocka in Nikola Djurdjic de senaste dagarna. Då blir det intressant hur man väljer att formera laget.

Vi har hittills spelat 4-2-3-1 men Billborn har pratat om att man vill spela 4-3-3. Tänker mig att mittfältet och anfallet formeras som så:

Zengin - Djurdjic - Svendsen
Hamad - Junior - Tankovic
Citera
2018-03-13, 13:20
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Han är garanterat bättre än Rebin Asaad, Arnor Smarason och Leo Bengtsson som idag konkurrerar på de positionerna.

Har ryktats en del om att plocka in Nikola Djurdjic de senaste dagarna. Då blir det intressant hur man väljer att formera laget.

Vi har hittills spelat 4-2-3-1 men Billborn har pratat om att man vill spela 4-3-3. Tänker mig att mittfältet och anfallet formeras som så:

Zengin - Djurdjic - Svendsen
Hamad - Junior - Tankovic
Bara jag som tycker det där känns tveksamt? Defensiven på högersidan känns inte på topp och vänstersidan känns tveksam rakt över. Zengin som anfallare framför Hamad? Zengin som helst går ut mot hörnflaggan och Hamad som helst går rakt in i plan, ingen går mot målet. Men å andra sidan så gör väl båda på högerkanten det istället..

Och så defensiven rakt över på det. Bara Junior som täcker upp bakåt med blandad hjälp från båda spelarna på vänsterkanten?
Citera
2018-03-13, 13:37
Medlem
snillet_1s avatar
Hur mycket kostar Bajens trupp? Den ser väldigt dyr ut i förhållande till de resultat jag förväntar mig.
Citera
2018-03-13, 13:50
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Hur mycket kostar Bajens trupp? Den ser väldigt dyr ut i förhållande till de resultat jag förväntar mig.
Enligt transfermarkt är Hammarbys trupp värd 8,1 miljoner euro. Malmös 13,7 miljoner och AIK 13,5 miljoner euro, för att jämföra med.
Citera
2018-03-13, 13:51
Medlem
mishimas avatar
Nu väntar vi bara på Zengins "jag satsar på att komma med till VM".
Citera
2018-03-13, 14:06
Medlem
Citat:
Instämmer. En del märkliga värvningar som inte tycks passa in i någon helhet, utan bara isolerade händelser.

Ser man på den föreslagna 433-elvan med Djudjic så ser det ut som att det råder en viss diskrepans mellan Jansson och Billborn. Billborn får ett hop spelare som han måste trycka in i en formation npassad efter värvningar, och inte att värvningarna anpassas efter en formation.

Men det är som vanligt med Bajen. Man beskådar ju experimentet med skräckblandad förtjusning, för visst finns det kompetens i enskilda spelare.
Citera
2018-03-13, 14:09
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Enligt transfermarkt är Hammarbys trupp värd 8,1 miljoner euro. Malmös 13,7 miljoner och AIK 13,5 miljoner euro, för att jämföra med.

Jo, men jag menar i lönekostnad. Hamad, Wiland, Zengin, Tankovic, Paulsen, Fenger, Smarason, Andersen, Khalili, eventuellt Dibba, kanske ett par av norrmännen...det är en dyr jävla trupp i min bok.
Citera
2018-03-13, 14:18
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Jo, men jag menar i lönekostnad. Hamad, Wiland, Zengin, Tankovic, Paulsen, Fenger, Smarason, Andersen, Khalili, eventuellt Dibba, kanske ett par av norrmännen...det är en dyr jävla trupp i min bok.
Rätt säker på att dom spelare du nämner ligger en bra bit under medellönen i säg AIK eller Malmö. Men sen presterar ju laget därefter.
Citera
2018-03-13, 16:24
Medlem
Citat:
2017 hade vi personalkostnader på strax över 80 mkr. DIF låg väl på 82 (?). Har inte koll på övriga lagen men det är en rejäl underprestation sett till vad vi betalar. Topp-5/6 bör vi ligga någonstans.
Citera
2018-03-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Bara jag som tycker det där känns tveksamt? Defensiven på högersidan känns inte på topp och vänstersidan känns tveksam rakt över. Zengin som anfallare framför Hamad? Zengin som helst går ut mot hörnflaggan och Hamad som helst går rakt in i plan, ingen går mot målet. Men å andra sidan så gör väl båda på högerkanten det istället..

Och så defensiven rakt över på det. Bara Junior som täcker upp bakåt med blandad hjälp från båda spelarna på vänsterkanten?
Tanken är ju att vi ska bedriva ett högt kollektivt presspel. Det ställer mindre individuella krav på spelarna (Deras defensiva egenskaper då), förutsatt att det fungerar.

Titta på Östersund. Hur pass duktiga defensivt är deras mittfältare på en skala? Ändå har de släppt in relativt få mål när de mött utländska klubbar som får anses hålla bra mycket högre nivå än majoriteten av de Allsvenska lagen.

Men jag är också väldigt skeptisk, det ska sägas. Vi släpper likt föregående år in mycket "enkla" mål därför att vi alltför ofta kommer helt fel in i press och bakom linjerna vi pressar med. Med vår bästa startelva skadefri under en längre period kan vi kanske ta några kliv. Tyvärr räcker det inte.
Citera
2018-03-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Tanken är ju att vi ska bedriva ett högt kollektivt presspel. Det ställer mindre individuella krav på spelarna (Deras defensiva egenskaper då), förutsatt att det fungerar.

Titta på Östersund. Hur pass duktiga defensivt är deras mittfältare på en skala? Ändå har de släppt in relativt få mål när de mött utländska klubbar som får anses hålla bra mycket högre nivå än majoriteten av de Allsvenska lagen.
Haha, jo. Samma gäller ju Man City. Deras mittfält består av två st 10or plus en tvåvägsmitt i Fernandinho, och de har inga problem med defensiven.

Men bekymret här är ju att Bajen är inte Man City och Billborn är i synnerhet inte Pep Guardiola. Bajen är inte ens ÖFK och Billborn är inte i närheten heller av Potter. Det är väl där skon klämmer. Så i teorin är alla taktiska formationer och upplägg vassa.
Citera
2018-03-13, 21:35
Medlem
ThierryHenry14s avatar
Några nya mittbackar påväg in i gnaget eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in