Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Nja, problemet är att han 'säljer' det till sig själv. Det är ju han och Magnus som kommer fortsätta använda utrustningen. Han får 50 000, packar ner utrustning i lådor i Tyskland och packar sen upp det i sitt nya hus i Sverige. Sen bara att köra som vanligt. Dessutom för att producera material som de ska sälja tillbaka till föreningen.

Det är ju knappat så att alla föreningens medlemmar kommer kunna använda utrustningen.

Fast jag står fast vid att det väsentliga är varifrån utrustningen kommer.
Har han haft det sedan före motgift och använt det utan betalning tycker jag att det är ok.
Citera
2018-03-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Återigen. Du är inte medlem. Du har inte lagt en spänn på den förening du avskyr. Vi som lagt några kronor vill se vilken verkstad det blir i framtiden.

Återigen, sektmentalitet. Ingen "utomstående" får utala sig.
Ser du inte hur befängt det är när du påstår att man måste vara med i en förening för att få ha en åsikt gällande dess agerande?

Ska du gå in i Ung Vänster för att få kritisera kommunistslöddret?

Citat:
Rödingar vill att allt skall vara gratis eller betalas av någon annan. Är du en röding?
Här är min AR-15. Var har du din? I dataspelen du lirar med Conrad?
https://ibb.co/napZww

Du själv beter dig som en röding när du vägrar låta folk utanför din egen sfär komma till tals och klistrar falska citat på folk.
Jag har gång på gång sagt att jag inte har några problem med att folk tar ut lön. Jag har varit medlem i Motgift och donerat till massa andra projekt.

Mitt problem är att man driver detta som en förening och siktar in sig på desperata människor utan hopp. Sedan går man åt helt andra hållet mot vad man lovat och berikar sig själv.

Citat:
Jag kommer inte rulla mig i snön och kasta mig i älven för att jag blivit "blåst" på några hundralappar..

Vad är det för jäkla argument? Vill du slänga bort pengar, visst.
Jag hade inte haft några problem med detta om Dan drev detta som ett privat företag (som Motgift).

Nu är det dock en ideell förening och han lekar med medlemmarnas pengar.
Dessa despereta människor som just vaknat donerar 1000 spänn om året för att "rädda Sverige", fast det ända man gör att att finansiera styrelsens leverene.

Det gör folk passiva. Man räddar inte Sverige med ytterligare en Webtidning där man berättar hur dåligt allt är.
VI VET!
Citera
2018-03-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaggskrivare
Har han haft det sedan före motgift och använt det utan betalning tycker jag att det är ok.

Var utrustningen kommer ifrån är egentligen helt oväsentligt.

Han är ordförande i DFS, då kan han inte hålla på att sälja sitt privata lösöre till föreningen.
Hela föreningen bygger verkligen på jäv.
Lika lite kan en ordförande i en BRF köpa in snöskottning från sitt privata bolag som sysslar med detta.

Att motionen bifalles visar precis på kvaliten på DFS.
Inte en jävel ställer sig upp och ifrågasätter...men det är ju enkelt då man inte har någon fysisk stämma.
Citera
2018-03-12, 15:50
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:

Det är ju köpt för pengar de dragit in via Motgift så klart men det är inte relevant för det handlar inte om någon egentlig försäljning utan ett 'fiffigt upplägg' för att skattefritt betala ordföranden 50 000 kr. Det är ungefär som förr när man kunde 'sälja' sin bostad för taxeringsvärdet till sin make eller maka utan någon kapitaltransaktion och därigenom höja anskaffningsvärdet = 'lägre vinst' och således mindre skatt vid framtida försäljning (går inte längre). Hur kan någon tycka det är ok att han 'säljer' prylar som han får behålla och använda för att producera material som ska säljas till föreningen?! Han 'säljer' det ju bara på papper!

Det hade sett snyggare ut (om än inte optimalt) om man fört fram det som ett lån eller förskott på ersättning. Eller ett rent jävla bidrag!

Tycker man en sådan deal är bra ska man nog inte syssla med affärer....
Senast redigerad av Don.C 2018-03-12 kl. 15:56.
Citera
2018-03-12, 16:16
Bannlyst
Här blev man ordentligt sårad märker jag...
Ok, det närmaste jag kommer en styrelse är vägföreningen men jag undrar om nån skulle bry sig om ordförande tog över snöröjningen (så länge han gör det billigare än nuvarande gubbe).
Även om detta beteende inte är korrekt anser jag personligen inte att det är något problem.
Likaså här. Om swegot verkligen behöver grejer som Dan har ser jag inget problem med att han säljer det till dem (så länge det är till ett rimligt pris).

Ovanstående förutsätter givetvis att det är Dans privata grejer som han köpt för egna pengar. Är det motgift-grejer kan ni ju lika gärna lägga ned hela SVEGOT-DFS direkt.
Citera
2018-03-12, 16:24
Medlem
Mr.Grankvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Klart att du sprider lögner när du medvetet undviker att berätta om repatrieringen. Som en typisk lögnaktig judaiserad liten propagandist med andra ord.

Inte helt olikt följande rubbade agendajude svammel från dig:

Hahaha. Har du gått kurs i juderi eller

Tala nu om varför du anser att invandrare inte skall följa svensk lag och kultur tills repatriering kan möjliggöras.

Det finns egentligen inga oklarheter kring vad som diskuterats i tråden, det är bara du som gnager och vrider på det här, dansar iväg åt ett eget håll och meningslöst fortsätter mala.
Citera
2018-03-12, 16:50
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Här blev man ordentligt sårad märker jag...
Ok, det närmaste jag kommer en styrelse är vägföreningen men jag undrar om nån skulle bry sig om ordförande tog över snöröjningen (så länge han gör det billigare än nuvarande gubbe).
Även om detta beteende inte är korrekt anser jag personligen inte att det är något problem.
Likaså här. Om swegot verkligen behöver grejer som Dan har ser jag inget problem med att han säljer det till dem (så länge det är till ett rimligt pris).

Ovanstående förutsätter givetvis att det är Dans privata grejer som han köpt för egna pengar. Är det motgift-grejer kan ni ju lika gärna lägga ned hela SVEGOT-DFS direkt.

Självklart är det prylar som är inköpt av pengar som kommer från Motgift (dvs Dans arbete de senaste 4 åren). Det är ju garanterat köpt av bolaget för att slippa moms, allt annat hade ju varit väldigt väldigt konstigt. Förstår inte varför det skulle vara ett problem?

Läs mitt inlägg igen. Försök att förstå att det inte är någon försäljning utan en ren papperskonstruktion. Dan säljer prylar som han sedan behåller
Citera
2018-03-12, 17:21
Medlem
Citat:
en ren papperskonstruktion. Dan säljer prylar som han sedan behåller

Precis så är det.
Återigen, en styrelseoförande skall inte blanda in sin privatekonomi i den organisationen han leder.
Svårare än så är det inte, märkligt att det skall vara så svårt att förstå.

Det är det första man lär folk gällande styrelsearbete, utöver dagorndning och annan formalia. Jäv skall alltid undvikas. Man får lämna rummet om så krävs eller i värsta fall avsäga sig sin plats.

Sedan kan man tycka vad man vill om "dealen" i sig.

Normalt gör man allt för att undvika dessa jävsituationer.

Dan borde sålt utrustningen privat (och betalt för flytten själv som vem som helst), och DFS hade varit helt bortkopplad. Behövde DFS utrustning så får man motionera om inköp av sådan.

Det är uppenbart att Dan kommer att ta med sig sin egen utrustning till Sverige och spela in poddar med den, plus att han får 50 000 skattefritt från DFS.
Sedan fakturera han SveGot/DFS från Motgift produktionsbolag för poddar han spelat in med SveGot/DFSs utrustning.

Varför skall DFS ens äga studioutrustning för 100 000 tals kronor om de kommer att köpa in sitt matieral från Motgift och I&C "produktion"? Rimligen borde dessa produktionsbolag stå för sin egen utrustning.

Dan skall flytta familjen till Sverige, bestämt sedan länge.
Varför skall "den kostnaden landa på DFS"?.

Vad exakt ingår i flyttkostnaden? Flyttbilarna, inköp av vitvaror? Ett stort skämt är vad det är.

Motgiftarna är bra på att samla in pengar till flyttar. Var det 150 000 vi samlade in till Jonas flytt till Berlin?
Citera
2018-03-12, 18:33
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Precis så är det.
Återigen, en styrelseoförande skall inte blanda in sin privatekonomi i den organisationen han leder.

Det är det första man lär folk gällande styrelsearbete, utöver dagorndning och annan formalia. Jäv skall alltid undvikas. Man får lämna rummet om så krävs eller i värsta fall avsäga sig sin plats.

Dan borde sålt utrustningen privat (och betalt för flytten själv som vem som helst), och DFS hade varit helt bortkopplad. Behövde DFS utrustning så får man motionera om inköp av sådan.

Det är uppenbart att Dan kommer att ta med sig sin egen utrustning till Sverige och spela in poddar med den, plus att han får 50 000 skattefritt från DFS.
Sedan fakturera han SveGot/DFS från Motgift produktionsbolag för poddar han spelat in med SveGot/DFSs utrustning.

Varför skall DFS ens äga studioutrustning för 100 000 tals kronor om de kommer att köpa in sitt matieral från Motgift och I&C "produktion"? Rimligen borde dessa produktionsbolag stå för sin egen utrustning.

Vad exakt ingår i flyttkostnaden? Flyttbilarna, inköp av vitvaror? Ett stort skämt är vad det är.

Motgiftarna är bra på att samla in pengar till flyttar. Var det 150 000 vi samlade in till Jonas flytt till Berlin?

De verkar inte förstå principen med ideell förening (vilket är konstigt med tanke på hur de verkligen lyft fram föreningsprincipen i sina poddar) utan kör vidare med 'smarta' och 'kreativa' upplägg som om de fortfarande drev ett företag. Det är ett upplägg man förväntat sig av någon babbig BRF (t.ex BRF Ida i Malmö där företag ordföranden var involverad i fakturerade föreningen) eller kulturförening. Kanske har de 60 000 kr de lagt på konsulter gått till just skapa mallen för en struktur som är så gynnsam som möjligt utan att vara olaglig. Hur kan vi fakturera mellan DFS och Svegot? Hur kan våra enskilda bolag fakturera föreningen? Osv. Who knows.

Jag förstår inte hur folk inte tycker det är unket.

Ang Jonas var det något sådant. Då handlade det ju förvisso om frivilliga bidrag. JdG var populär.
Citera
2018-03-12, 20:58
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Stör mig mer och mer på det faktum att Magnus satt i sändning och sa att de minsann inte skulle samla in några pengar till Dans flytt.

Måndag med Motgift, 19 februari, 01:10:49

Magnus: Kalibber undrar, fick vi bidrag för att åka hem (hehe)?
Dan: njae, vi borde kanske kolla om vi kunde få....åter
Magnus: återflyttnings... utflyttningsbidrag.. och vi kände inte att det var läge ehh att ha en kampanj för det heller.
Dan: Nä.
Magnus: av olika skäl.
Dan och Magnus: hahaha
Dan: vi vill inte samla in pengar till flyttar.
Magnus: Det slår inte så väl ut.
Dan:

De var ju ärliga. De hade ingen frivillig insamling utan lät istället 42 medlemmar betala kalaset med vars 1200 spänn.
Jag minns också den dialogen. Bitter smak nu i efterhand. Pengar till flytten skulle de ändå allt ha, men inte via någon frivillig insamling. Enklare att bara roffa åt sig pengarna direkt från medlemmar som trott att det skulle förvaltas med ett annat syfte.
Citera
2018-03-12, 21:04
Medlem
Run3s avatar
Tror ni Magnus också kommer flytta hem till Sverige? Blir det kring nästa styrelsemöte 2019 när huset eventuellt är köpt (2018 har de väl gett upp på)? Tror ni han då kommer "donera" sin bil eller liknande till föreningen i utbyte mot ett bidrag om 50 000 kr för att flytta hem? Eller har han sagt om/när han ska hem? Trodde både Dan och Magnus skulle flytta, men hör bara Dan prata om det.
Citera
2018-03-12, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Precis så är det.

Han kan väl för fan inte sälja motgifts grejer privat och ta pengarna själv?

Tycker det är lite väl mycket patagrafrytteri här. Det är en marginaliserad nazisekt - inte AB Volvo vi snackar om.
Senast redigerad av flaggskrivare 2018-03-12 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in