2018-03-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Läs ovan

Hmm... under de förutsättningar du givit så verkar du ju ha en möjlighet att göra avdragen.
Citera
2018-03-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Hmm... under de förutsättningar du givit så verkar du ju ha en möjlighet att göra avdragen.

Fint, då har jag iallafall uppfattat reglerna kring den delen ordentligt.

Anta att det blir en gransking på mitt ärende - vad händer isåfall?
Kräver de kompletterande uppgifter innan de betalar ut eller efteråt? vill inte få ut pengarna sedan 3 månader senare få ett brev där de kräver extra uppgifter.

Och om jag ej kan uppge ordentligt med bevis, blir det helt enkelt bara ett avslag?
Isåfall ser jag inga problem med att "försöka" - men vill ju inte bli anmäld för skattefusk precis.

Nämligen så att jag använt 3 bilar under året, 2st har stått på min mor & den sista på min bror, så vore problematiskt att få fram besiktningsprotokoll och liknande om det skulle behövas..

Kan enkelt visa hur många pass jag arbetat, vart jag arbetar samt att det ej finns ordentlig kollektivtrafik, har även kontantutdrag om 4000 i början på månaden som gått till bensin (dock ej kvitton på just bensinen) men allt detta antar jag inte räknas som bevis i sig.
Senast redigerad av MrSvensson 2018-03-11 kl. 21:15.
Citera
2018-03-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Du låter som en färsk deklarant.

Första frågan, har du registrerat ditt bankkonto hos SKV?
Om du inte har det så blir det inga snabba pengar tillbaka.

Andra frågan, har du ens registrerat e-brevlåda?
Låter som du inte hart fått förhandsutskicket som skickades ut elektroniskt 8-9 mars.

Inget bankkonto och ingen e-brevlåda?
Då kommer du få papper med posten, om du får något tillbaka kommer det med brev via utbetalningscheck. Deklarerar du även med brev så kommer utbetalning tidigast till hösten.

Även om du gjort allt "rätt", så kan du inte få några pengar redan nu, däremot får du pengar tidigare än vanligt om du deklarerar utan ändringar och elektroniskt.
Jag vet inte, kommer inte ihåg... Okej. När får man para?
Citera
2018-03-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitchk
Jag vet inte, kommer inte ihåg... Okej. När får man para?

Para vadå?
Citera
2018-03-12, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tomten-
När och hur kan jag godkänna min deklaration?
Trodde på 12.000 tillbaka, hoppades på 15, fick 21......
Grattis, du har betalat en jävla massa skatt 😂Fick 19 papp förra året, hoppas på en repris men har en känsla av att det blir mindre denna gången.

För att svara på din fråga är det den 20e mars vad jag vet.
Citera
2018-03-12, 08:26
Medlem
Machiavellys avatar
Har en bror som studerar på Högskola, finns det någonting han kan deklarera för? Tänker mig bränsle eller busskort eller vad det nu kan vara, eller är det menat att CSN ska täcka detta?
Citera
2018-03-12, 09:11
Medlem
Queen-Obscences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tomten-
När och hur kan jag godkänna min deklaration?
Trodde på 12.000 tillbaka, hoppades på 15, fick 21......

Deklarationen öppnar 20 mars. Antingen via Skatteverkets app eller deras hemsida.
Så även vi som har digital brevlåda måste vänta tills dess för att kunna godkänna.
Citera
2018-03-12, 09:14
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Fint, då har jag iallafall uppfattat reglerna kring den delen ordentligt.

Anta att det blir en gransking på mitt ärende - vad händer isåfall?
Kräver de kompletterande uppgifter innan de betalar ut eller efteråt? vill inte få ut pengarna sedan 3 månader senare få ett brev där de kräver extra uppgifter.

Och om jag ej kan uppge ordentligt med bevis, blir det helt enkelt bara ett avslag?
Isåfall ser jag inga problem med att "försöka" - men vill ju inte bli anmäld för skattefusk precis.

Nämligen så att jag använt 3 bilar under året, 2st har stått på min mor & den sista på min bror, så vore problematiskt att få fram besiktningsprotokoll och liknande om det skulle behövas..

Kan enkelt visa hur många pass jag arbetat, vart jag arbetar samt att det ej finns ordentlig kollektivtrafik, har även kontantutdrag om 4000 i början på månaden som gått till bensin (dock ej kvitton på just bensinen) men allt detta antar jag inte räknas som bevis i sig.

Bor ni på samma adress, så bör det inte vara några problem.

Vid sommarjobb så har jag låna föräldrarnas bilar och dragit av i deklarationen aldrig varit något problem, även när jag varit skriven på annan ort.

Vet att att de kontaktade morsan någon gång, troligen eftersom hon inte har någon bil skriven på sig. Det räckte med att säga att hon använde sin mans bilar.(Alla mina föräldrars bilar står skrivna på min far).
Citera
2018-03-12, 09:16
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Har en bror som studerar på Högskola, finns det någonting han kan deklarera för? Tänker mig bränsle eller busskort eller vad det nu kan vara, eller är det menat att CSN ska täcka detta?

Man får dra av till och från arbete. så till och från skolan får han inte dra av då det inte ger någon beskttningsbar inkomst.

Betalar man inte in någon skatt kan man inte gör några avdra.

Men har han sommarjobbat så kan han dra av för kostnader kring det.
Citera
2018-03-12, 12:06
Medlem
Kommer ha ett överskott på 21047 kr i näringsverksamhet. Är detta något jag kommer få tillbaks? Aldrig gjort detta innan.

Ska göra följande: ”I ruta 40 fylla i 50 000 kr, i ruta 41 fyller du i 28 953 kr. Överskottet på 21 047 kr (50 000 - 28 953) förs sedan över till deklarationen ruta 10.1 (aktiv näringsverksamhet)”

Fick ca 8900 kr tillbaks på deklarationen nu.
Citera
2018-03-12, 13:07
Medlem
-tomten-s avatar
Tack Pluviale och Queen-Obscence för hjälpen med min fråga :-.
/-tomten-
Citera
2018-03-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Kommer ha ett överskott på 21047 kr i näringsverksamhet. Är detta något jag kommer få tillbaks? Aldrig gjort detta innan.

Ska göra följande: ”I ruta 40 fylla i 50 000 kr, i ruta 41 fyller du i 28 953 kr. Överskottet på 21 047 kr (50 000 - 28 953) förs sedan över till deklarationen ruta 10.1 (aktiv näringsverksamhet)”

Fick ca 8900 kr tillbaks på deklarationen nu.

Överskottet är inget du får tillbaka utan det skattepliktiga resultatet i din verksamhet 2017 (om du inte har några andra affärshändelser) Du måste betala egenavgifter och inkomstskatt på överskottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in