Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
De läkare jag både haft och de jag känner skriver sina journaler samt remisser själva i datorn. Jag kan t.ex. gå direkt från min läkare till apoteket för att hämta ut medicinen som läkaren skrivit ut sekunden innan. Inte en läkarsekreterare var inblandad.
EDIT. Vårdadministratörer finns det.
Recept är numera e-recept och skrivs direkt i datorn av läkaren själv och skickas elektroniskt till en databas som alla apotek har tillgång till, sedan sisådär 10-12 år.
Inte ens när vi skrev papperrecept, som idag är färre än 1 %, var detta något som gjordes av någon annan än läkaren. Det skulle ta lika lång tid att förklara/diktera vad som skulle stå i vilken ruta som att skriva själv. Dessutom kunde man ju då ge den sjuke patienten receptet direkt.
Privatläkare skriver ofta själva, men de flesta landstingsanställda eller läkare inom större sjukvårdsbolag och på de flesta vårdcentraler gör det inte. De dikterar varefter det som talats in skrivs ut av läkarsekreterare.
Att läkare ibland ändå skriver en remiss för konsultation, röntgen eller provtagning direkt i datorn har att göra med att man vill få iväg remissen snabbt.
Läkarsekreterare finns det ja. De tituleras så och bär namnskyltar, omnämns på telefonlista etc som just läkarsekreterare. Vårdadministratörer (skulle jag gissa att de kallas) är högre upp i hierarkin, de administrerar och organiserar sjukvården.
Att diktera tar kanske 50-70% av tiden det skulle ta att skriva själv.
Sverige har en av världens mest administrerande läkarkår, få andra länders läkare måste lägga ner lika mycket av läkararbetstid på papper och annat än patientkontakt. Administrationen är en enormt tidskrävande företeelse, tar upp mot 50% av läkararbetstid, ibland mer. Det är många patienter en läkare skulle hunnit träffa, operera och hjälpa i sjukvårdskön under den tiden....
Att något av barnen Henkow skulle fått ett intyg om heltids hemundervisning direkt utskrivet av behandlande läkare som skrivit det själv, är osannolikt. Ett sådan intyg måste vara välformulerat, noggrant och skrivet snyggt på rätt papper samt naturligtvis sparat som en kopia i barnens journaler. Detta har dikterats och skrivits ut av läkarsekreterare. Hela proceduren tills patienten har intyget i sin hand tar nog 1-2 veckor, om inte längre.
Om Moa började få symptom under våren och påbörjade utredning för ME har denna utredning sannolikt inte kunnat ske i någon större omfattning under sommarmånaderna i vårdsveriges sommarkriser. Om det enligt "Frank" tar 6 månader till slutdiagnos (vilket jag dock håller för osannolikt att någon barnläkare skulle diagnostisera efter så kort tid) och man räknar bort sommarmånader och startar kring våren dvs mars-april -
kan flickebarnet inte varit färdigutredd och fått ett intyg om hemundervisning med ställd diagnos ME till skolstarten i augusti.
Var Moa ens så sjuk?