2018-03-11, 23:31
Medlem
Madsen drömde om ett storslaget brott, med media, polisbilar och helikoptrar osv precis som i en action film. Han tänder på makt, kontroll och andra människors skräck och smärta. Brottet är så klantigt och dumt, spektakulärt om man så vill. Kan allt detta ha varit planlagt av PM, att torson skulle hittas, att han åker fast spelar en mindre roll, när all världens media är intresserade. På fb finns den längsta tråden osv osv. Kan allt det här som händer nu, all uppståndelse, mordet på KW människors fasa, vara en del av det som PM fantiserade om, att han tycker det är värt upplevelsen, den ultimata runk fantasin? Vad tror ni som funderat över vem PM är?
Senast redigerad av Mint100 2018-03-11 kl. 23:58.
Citera
2018-03-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Skickligt att hela tiden skapa en vi- känsla ( han kan inte påverka provresultaten som ramlar in till förhörsobejektet Russells nackdel) och visa narcissisten respekt samtigt som han gör tydligt att nätet är åtdraget. Förstår dock att inte Jim Smyth vill ha för mycket fokus på sin person och förhörsteknik om han ska ha framtida förhörsframgångar.

Russell hade för övrigt ju varit lyckligt gift i 19 år. Totalt dubbelliv som inte läcker verkar vara mer regel än undantag hos den här typen. Också mån om sin fru och katt, men helt okänslig för offer med familj. Precis som dansken.
Mm...Jim är skicklig, enastående och utmärkt. Det är bara buga och bocka. I paradnummret utmanar han ju en välutbildad och titulerad höjdare utan att kränka honom eller provocera honom. Istället får han över Russel på sin sida genom att fråga honom vad han kan göra för honom. Hur han kan hjälpa honom. Sedan härmar han Russels kroppsspråk, för att inge trygghet och som identifieringsmarkör markera att han vill samarbeta. Initialt smickrar han också Russel i rimlig omfattning som en välutbildad och intellektuellt godtagbar person. Behandlar honom som en likasasinnad kollega, och jämlike. Väcker ingen anstöt, hotar och trycker inte ner, utan informerar istället om läget pågående. Och vill också underlätta för Russells fru att minimera lidandet och allt annat som är viktigt för Russell. Russell själv sitter ju mest tyst, men Jim sträcker ut handen mot honom och låta honom veta att han finns där för honom.
Senast redigerad av Mirandamirage 2018-03-12 kl. 00:29.
Citera
2018-03-11, 23:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Sannerligen har mannen haft en överjävlig barndom men han har ett val och ett eget ansvar som vuxen. Vi kan alla klaga och ursäkta oss, men vi har en inneboende kraft att resa oss över våra omständigheter och axla bagaget, frigöra oss från skiten och välja att äga problemet. Vi behöver inte upprepa destruktiva mönster utan överkomma vår historia och välja en annan väg än att vara offer och repetera destruktiva mönster, istället kan vi bryta mönster och göra uppror, och välja motsatt riktning, det är min fasta övertygelse.
Vad menar du relaterat till Madsen med tanke på personlighetsstörning sett till arv och/eller miljö?
Citera
2018-03-11, 23:45
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Madsen hade ju då en hel del kvinnor o ett öppet förhållande med sin fru. Alltså vad fan är det med kvinnor som dras till sådana as, finns även dom som börjat skriva till grovt kriminella fångar. Jag en godhjärtad kille som aldrig ens skulle svära åt en tjej men nä , godhet lönar sig inte ist ska man framställa sig själv som så vass & hård som möjligt.
Vi hade ju även den unga söta kvinnan i fjol som fick skallen inslagen av sin pojkvän. Vem fan gör så? Vad är det för fel på en snäll gentleman som vill uppleva ömsesidig vänskaplig respekt o tillit. Deras val slutar inte bra för nån inblandad. Nu går det inte alltid så långt men ni kvinnor som väljer tuffa killar assa det provocerar en traditionell gentleman som mig själv .

Svaret finns i psykologin, enkelt uttryckt, det är trasiga kvinnor och valet är inte medvetet kognitivt utan baserat på "felprogrammering", valet görs av det undermedvetna för att på olika sätt kompensera för, återuppleva, osv. saker som är trasiga i dem.
Citera
2018-03-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Madsen drömde om ett storslaget brott, med media, polisbilar och helikoptrar osv precis som i en action film. Han tänder på makt kontroll och andra människors skräck och smärta. Brottet är så klantigt och dumt, spektakulärt om man så vill. Kan allt detta ha varit planlagt av PM, att torson skulle hittas, att han åkerfast spelar en mindre roll när all världens media är intresserade, på fb finns den längsta tråden osv osv. Kan allt det här som händer nu, all uppståndelse, mordet på KW människors fasa, vara en del av det som PM fantiserade om, att han tycker det är värt upplevelsen, den ultimata runk fantasin? Vad tror ni som funderat över vem PM är?

Nej. Jag tror han tänkte att detta var det perfekta brottet för sina lustar han bar på. Dom skulle ALDRIG kunna hitta hennes kropp tänkte han nog.

Jag tror han nu är riktigt förvånad att man fann hennes kvarlevor och att han nu åkt dit. Det var inte alls som han tänkt sig nämligen.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2018-03-11 kl. 23:49. Anledning: Fel
Citera
2018-03-11, 23:50
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Sannerligen har mannen haft en överjävlig barndom men han har ett val och ett eget ansvar som vuxen. Vi kan alla klaga och ursäkta oss, men vi har en inneboende kraft att resa oss över våra omständigheter och axla bagaget, frigöra oss från skiten och välja att äga problemet. Vi behöver inte upprepa destruktiva mönster utan överkomma vår historia och välja en annan väg än att vara offer och repetera destruktiva mönster, istället kan vi bryta mönster och göra uppror, och välja motsatt riktning, det är min fasta övertygelse.

Det absolut tydligaste beviset på att du har en personlighetsstörd människa framför dig är att de jämt skyller ifrån sig på omständigheter och andra människor. Ser sig alltid som offer. Märker du det, fly för ditt liv.

Du vet redan att det inte fungerar sådär, våra fantastiska försvarsmekanismer ser till att om vi inte är redo för att "resa oss över våra omständigheter", så är det faktiskt helt fullständigt omöjligt. Som du sannolikt också redan vet, så måste man på ett eller annat sätt först bli medveten om att man inte fungerar, sen måste man komma till punkten att man vill förändra sig, utvecklas, och sen måste man ta sig igenom den tunga svåra processen att utvecklas, och till slut bli en hel människa.... (Och på vägen dit utkämpa en ojämn kamp mot försvarsmekanismerna och det undermedvetnas förrädiska pragmatik)...

Ingen lätt uppgift det där om man har en kass bakgrund och pissiga förutsättningar (vilket man ofta har om man levt en stor del av sitt vuxna liv med ett sargat psyke)...
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-03-11 kl. 23:55.
Citera
2018-03-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zumwirdenhirsch
Ja, det tror jag att du har rätt i, det känns som en rimlig bedömning. Lite av detta ser jag i att han beskriver att han gråter när någon blir skadad. Eller att han tittar på dessa videos för att han "känner för dem som blir dödade" osv (inte ordagrant). Han använder sig av skolboksexempel på empati och lägger dem som egenskaper på sin person. Ibland kan man tro att det är därför han pratar om sig själv i tredje person - för DEN Peter Madsen han beskriver blir ledsen och tycker synd om andra, inte han själv, dvs förstepersons Peter Madsen.
Exakt, hela den här empatisessionen som Madsen försöker förklara är så urbota pinsam och genant. Vill gömma mig under täcket och skäms å hans vägnar, när jag måste acceptera den nivån. Samtidigt, killen är i avsaknad av empati, så hur ska han kunna bete sig naturligt och normalt?
Citera
2018-03-12, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tvivlar.
Anarkisten Peter.
Lagar...de gäller inte för honom.
Han är inte mycket för att inordna eller underordna sig.
Han är ju där dessutom ”frivilligt”.
Nja tror han gillar militär disciplin
Citera
2018-03-12, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Han vet ju att han bedöms som en patologisk lögnare. Så han vet att de kan inte göra något åt att han ljuger. Och de kan inte använda något mot honom han kan ju då bara hitta på något annat. Han vet att dom inte tror honom och att de är övertygade om att han är skyldig. Men de vet inte exakt hur hon dog så därför tänker han försöka utnyttja det.
Att förstå något, tänker jag, innebär inte nödvändigtvis att man vill uppfattas så, eller inte bryr sig. Madsen kämpar för närvarande för att revidera den bilden av sig själv: som patologisk lögnare, men det går inte så lysande, av vad jag observerat hitintills under rättegången.

Om Madsen inte brydde sig längre utan kapitulerat, i frågan om hur han uppfattas av omvärlden, då hade han lika väl kunnat berätta sanningen som den är utan lögnaktiga omskrivningar av sanningen, men ser inte det som troligt. Brottets art och personlighetsstörningen är komponenter som är avgörande. Tävlingsmomentet med Jacob kan naturligtvis spela in: Kattens lek med råttan men frågan är om det är det avgörande momentet?

Men, som tidigare nämnts i tråden, det finns exempel på sexualsadistiska mördare som erkänt tidigare i historien, varenda mördare är ju i någon bemärkelse unik i någon omfattning. Även om mönster återkommer.

Hade jag varit gift med Madsen, eller känt honom personligen hade jag vetat, istället för som nu spekulera.
Citera
2018-03-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad menar du relaterat till Madsen med tanke på personlighetsstörning sett till arv och/eller miljö?
Jag menar att Madsen har en fri vilja att göra det onda eller det goda. Han är inte förutbestämd att agera som en sexualsadistisk mördare.
Citera
2018-03-12, 00:35
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Nja tror han gillar militär disciplin

Såklart.
Det är ju SJÄLVVALT.
Anarkist i militäroverall.
Ser ingen motssägelse i det
Han drivs av att tänja på gränser.
Att utmana allt och alla.
Att göra precis som HAN vill.
Konsekvenstänk synes vara av underordnad betydelse
Disciplin tycker han om - säkert så länge det är HANS EGET val och inte någon annan som står för reglerna. Han är ju inte den medgörliga sorten. Det ska vara han som styr skutan, ”JAG, JAG, JAG”. Kompromiss är något som inte finns bland hans ”vertyg”.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-03-12 kl. 00:44.
Citera
2018-03-12, 00:52
Medlem
Citat:
Förstår hur du tänker, men tror du har fel.

Madsen å sin sida har ingen anledning att ljuga om situationen utan har en korrekt uppfattning om att han är ensam, övergiven, och utlämnad. Många tidigare vänner och närstående agerar idag som vittnen å åklagarens vägnar, och andra lär inte underhålla relationen med honom utan har lämnat honom åt att umgås med sig själv istället i häktet. Till och med en skruvad Deidre King har backat från att besöka honom i fängelset just för att det blivit alltmer uppenbart att det inte går förneka att Madsen begått ett sinnessjukt brott.

Det är socialt tabubelagt att stötta och underhålla en relation till en sexualsadist, som misstänks för ett mord på en ensam och utsatt kvinna och många av Madsens tidigare inre kretsar och omgivning känner nog idag sig hyfsat lurade av Madsen. Upplevelsen av att ha varit i kontakt med en dubbelnatur som de inte känner egentligen.

Djursing, å sin sida har sina egna motiv till brevväxlingen med Madsen, som rör den journalistiska nyfikenheten vid sidan om pengar, på samma sätt som Kim. De vill sälja artiklar och böcker.

I övrigt kan det finnas på sin höjd någon störd mördargroupie som vill ha kontakt med monstret från Danmark. På det stora hela kan vi dock konkludera att det är med sanning överensstämmande att Madsen är ensam precis som han yttrar i brevet till Deidre King. Han är ensam och han upplever sig ensam. Det finns knappast 100 kvinnor som trånar efter token.

Vad gäller manipulation och att vara en patologisk lögnare rent generellt är jag föga en expert men jag vill ändå dela några iakttagelser. Min erfarenhet av att leva med en narcissist, lögnare och dubbelnatur är att vederbörande ljög för att slippa upptäckt kring vandeln med pengar, och kvinnorelationer vid sidan om andra tabubelagda områden som exp tidigare misshandel av en annan kvinna, hemliga utekvällar etc.

Han råkade också försäga sig vid olika tillfällen, exp som Madsen gör när han kallar Kim för medvetslös istället för död.
Men att säga att dessa dubbelnaturer ljuger om allt, tror jag är fel. Misstänker att de blandar sanning med lögn och inte ljuger om allt som inte har någon relevans, bara för sakens skull. Saknar liksom syfte tänker jag. Vet många saker som min tidigare make angett korrekt, trots att jag avslöjat hans bedrägerier många ggr genom att följa min känsla och exp gå igenom hans data- eller mobiltrafik och på så sätt avslöja honom med byxorna nere.

Madsens situation är ju att undkomma straff för ett brott, och det ligger i hans intresse att ge en bild av sig själv och händelseförloppet som gagnar honom själv. Han ljuger, och manipulerar höggradigt vilket är rätt uppenbart. Hans trovärdighet är lika med noll i detta avseende. Men andra områden i sitt liv som BDSM och den kinky biten, sitt öppna förhållande och liknande har han ju exp varit öppen med. Men sanningen om detta brott kan han inte avslöja för någon utan tar med sig ner i graven.

Här har jag en annan erfarenhet. Psykopater är också olika. En del ljuger ”bara för att de kan” och finner stort nöje i det. Bevisar att de står över de andra, korkade, som bara finns i deras närhet så länge de har nytta av dem, eller kan vara till nytta någon gång i framtiden. De kan vara mästare på att finta när de blir avslöjade eller bara vara arroganta (”so what?”) och byta ämne.

Gud nåde den som står på sig och vägrar acceptera ljugandet eller andra störda beteenden. Då blir det andra bullar. Snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in