2018-03-11, 21:23
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Fanns ett tidigt inlägg om romans med doktorand. Men då var jag fortf inte klar över att föräldrarna låg bakom mordet och tyckte det var osmakligt skvaller om döda.

Båten med osmakligheter avseglade för länge sedan.

Jag undrar utan att döma:
Skulle en flört eller romans, kalla det vad ni vill, som uppdagats kunnat utlösa vad som hände i huset?

Möjligen menar jag, fast med många "om".
Citera
2018-03-11, 21:23
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Men kom igen nu Lillamig, Det finns tre scientologikyrkor och sju lokala RME-föreningar i Sverige.
Ett av var i Skåne, inom en radie på några hundra meter. Båda fenomenen ME och Sc har diskuterats frekvent genom hela tråden och familjen bodde nån mil från platsen.
Lite spännande är det väl i alla fall..?

Om man ånyo gör samma sak - bara för att det kändes pirrigt..... så kan man leka med tanken, genom att leka kartograf med förkortningarna SC / RME i GBG
Citera
2018-03-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Båten med osmakligheter avseglade för länge sedan.

Jag undrar utan att döma:
Skulle en flört eller romans, kalla det vad ni vill, som uppdagats kunnat utlösa vad som hände i huset?

Möjligen menar jag, fast med många "om".

Är det inte det allra vanligaste att mord och självmord grundas i något som upplevs hota den egna identiteten? Om OH identifierar sig som nästan-professor, make, förälder, så kan allvarliga hot mot något av detta utlösa våld. I sämsta fall mord.

Om Hanna vilje skiljas/lämna honom (var de gifta?) skulle han kanske kunna angripa henne, men först hämnas på barnen. Som han tycker sig ha stöttat i vått och torrt, men nu är Hanna, och kanske även barnen, trötta på honom... OH i sin tur var kanske trött på den "trötta familjen" och välkomnade en flört på jobbet. Upplagt för relationsdramatik under julhelgerna.
Senast redigerad av rappytt 2018-03-11 kl. 21:36.
Citera
2018-03-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Din slutledning. Men den ena är en sjukdom. Den andra är däremot en sekt.

Jag menar själva patientföreningen och ”lobbyn” beter sig sektliknande. Andra patientföreningar beter sig inte så, tex MS föreningar som du ofta vill jämföra med. De samarbetar och företrädarna håller sig till evidensbaserad behandling. Inga konstiga privatkliniker finns.
Citera
2018-03-11, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men det finns ju inget att leta efter eller att hitta vid en ME-diagnos. Det är ju just en uteslutningsdiagnos där alla andra saker måste uteslutas först.
Massvis av röntgenundersökningar som ska visa att ingen förändring/progressiv skett jämför med röntgen utförd något år tidigare, samma sak med prover som man måste utesluta att de förändras, tillväxtkurvor för barn som ska följas, kanske glukosbelastningstest, sömnregistrering, hormonpåverkan, allergiutredning, hjärtundersökningar och allt man kan misstänka.

För att en släkting eller storasyster har denna icke bevisat ärftliga sjukdom som ME, sätter man ju inte samma diagnos på lillsyrran utan massiv utredning, som precis som du beskriver borde tagit många år.

Satsar man inte på forskning kring en sjukdom så lär man inte heller hitta något.
Citera
2018-03-11, 21:41
Bannlyst
Citat:
Jag menar själva patientföreningen och ”lobbyn” beter sig sektliknande. Andra patientföreningar beter sig inte så, tex MS föreningar som du ofta vill jämföra med. De samarbetar och företrädarna håller sig till evidensbaserad behandling. Inga konstiga privatkliniker finns.

Vad tror du att det kan bero på?
Citera
2018-03-11, 22:04
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Hade blod-hjärn barriären varit skadad hade det läckt ut MER av ämnet i ryggmärgsvätskan. Suck.
Du behöver uppdatera dig. Mekobalamin är efftektivt vid den sorts trötthet som ME-patienter har. Den går igenom blod-hjärnbarriären bättre än behepan inj. Eftersom den är likt kroppseget b-12. Behepan inj är inte alls lika effektivt.
Mekobalamin har används på tex me, ms-patienter och als mm. För att lindra symtom.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-11 kl. 22:22.
Citera
2018-03-11, 22:15
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Någonstans i början av tråden (100 sidor framåt?) står det att HB hade två facebooks, men att den ena profilen som var med bild raderades fort. Var det någon som hade tur att se den profilen?
Förmodligen den som skrev det, i så fall.
Citera
2018-03-11, 22:17
Medlem
Citat:
Hur vet du det? (nyfiken)

Jag är väldigt bra på att googla. Och att se samband. Hittade sammanträffandet tidigt i tråden när ME och Sc hade varit uppe... inte mer än så, dessvärre.
Citera
2018-03-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Jag är förvånad att inte fler har hajat till över orden "Det som inte fick hända hände".

För mig skulle en mor kunna säga detta efter att hennes son har dött i samband med bergsklättring eller mc-körning, dvs man säger det om nåt man kände till kunde hända.

Folk vet i allmänhet att självmord är en risk vid depression.
Citera
2018-03-11, 22:28
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Ok. Vid ME har man det hela tiden. År efter år. En stor skillnad.

Kanske det. En sak är i alla fall säker. ME-sjuka har hundra ggr mer energi än en med utmattningssyndrom. De syns och finns överallt och vill ha bekräftelse och sympati. Sjunga ut om sin sjukdom.

Undra om Bjärredsfamiljen sjöng ut om sina krämpor på olika ställen? Hade varit intressant att veta om de lusläste internet och annat och skrev om det.
Citera
2018-03-11, 22:31
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Kanske det. En sak är i alla fall säker. ME-sjuka har hundra ggr mer energi än en med utmattningssyndrom. De syns och finns överallt och vill ha bekräftelse och sympati. Sjunga ut om sin sjukdom.

Undra om Bjärredsfamiljen sjöng ut om sina krämpor på olika ställen? Hade varit intressant att veta om de lusläste internet och annat och skrev om det.
Säg inte det. Det skrivs mycket om utmattningssyndrom och patienter talar ut i media med. Som tur är blir de allra flesta friska när de drabbats.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-11 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in