2018-03-11, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, genom att ställa frågor, fick jag ett klart svar från Elli 09, och från dig en fråga.

Det är intressant att ställa frågor...

Det enda jag har frågat var att hur kan polisen gå ut med det så fort? Att ingen gärningsman går att finna utanför. Jag har inte svaret, bara en del frågor.

Bara för att man hittar en brottsplats är det för mig omöjligt att gå ut och säga så....

Jag tror utöver självmordsbrevet så bekräftade fynd på plats innehållet i brevet.
Det var också viktigt att snabbt gå ut med info som man kände sig hyfsat säker på, för att "lugna" byn som annars hade kunnat löpa amok om det gick runt en vildsint familjemördare på gatorna.
Citera
2018-03-11, 19:48
Bannlyst
Citat:
Tycker att dina gissningar är rätt troliga. Och att behöva "spela normal" är ett oerhört energikrävande sätt att ta sig fram.

Egentligen är det de med lindrig AS som egentligen lider mest, för begåvningen/särarten av den lindrigare arten, betyder att man känner sig ha svårigheter, men kan inte riktigt pinpointa vad det är.

Där skulle OH i så fall behövt neuropsykiatriskt stöd.

Finns massor av duktigt folk med den diagnosen.

Men det är ju oåterkalleligt för sent nu.

Ja, människor med ast behöver ofta stöd, särskilt i kris.. Kanske visste inte ens O om att han hade AST - aldrig tidigare blivit rejält utmanad i livet, bra uppväxt, fullt tillräckligt begåvad och "nördig" för sitt moms-område där han fick mycket uppskattning.
Citera
2018-03-11, 19:49
Medlem
Citat:
Tycker att dina gissningar är rätt troliga. Och att behöva "spela normal" är ett oerhört energikrävande sätt att ta sig fram.

Egentligen är det de med lindrig AS som egentligen lider mest, för begåvningen/särarten av den lindrigare arten, betyder att man känner sig ha svårigheter, men kan inte riktigt pinpointa vad det är.

Där skulle OH i så fall behövt neuropsykiatriskt stöd.

Finns massor av duktigt folk med den diagnosen.

Men det är ju oåterkalleligt för sent nu.

Du som berättat att du har asperger. Jag har sett att du vid flera tillfällen har missförstått det jag skrivit, att det kan vara svårt att tolka en text. Du har därför blivit aggressiv i onödan och hamnat i försvarsställning. Kan något liknande ha hänt för OH, om det är som du tror? Kan han ha missförstått vad skolan sagt och därmed utfört handlingarna, av rädsla för något som faktiskt inte finns? Kan han ha missförstått ett eventuellt olyckligt utskick från skolan, som kanske dök upp i anslutning till att skolan skulle börja?

Kan det vara en kommunikationsbrist eller miss som ledde fram till tragedin, som byggdes upp? Läs vad jag skriver utan att haka upp dig på vad som tidigare sagts, eller som du trott har blivit sagt.
Citera
2018-03-11, 19:49
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag tror utöver självmordsbrevet så bekräftade fynd på plats innehållet i brevet.
Det var också viktigt att snabbt gå ut med info som man kände sig hyfsat säker på, för att "lugna" byn som annars hade kunnat löpa amok om det gick runt en vildsint familjemördare på gatorna.

Ja, det tänkte jag med, och jag vet att det har harvats tidigare med, just att lugna utomstående. Men för mig betyder det inte att det förhåller sig så. Men jag hoppas att de jobbar på bra med den tekniska undersökningen och inte utesluter något.
Citera
2018-03-11, 19:50
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ja, människor med ast behöver ofta stöd, särskilt i kris.. Kanske visste inte ens O om att han hade AST - aldrig tidigare blivit rejält utmanad i livet, bra uppväxt, fullt tillräckligt begåvad och "nördig" för sitt moms-område där han fick mycket uppskattning.

Så tänker jag med.
Citera
2018-03-11, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ja, det tänkte jag med, och jag vet att det har harvats tidigare med, just att lugna utomstående. Men för mig betyder det inte att det förhåller sig så. Men jag hoppas att de jobbar på bra med den tekniska undersökningen och inte utesluter något.

Kan hålla med. Om det nu faktiskt var en vildsint familjemördare på byn är det inte så klokt att gå ut och lugna... Kanske ligger det nåt i nån typ av videoinspelning trots allt? De borde kunnat vara snabbt rätt övertygande.
Citera
2018-03-11, 19:54
Medlem
Citat:

Din teori om "lätt AST" är jag tveksam till. Ett singelmord i affekt möjligen, men inte flera där man kunnat besinna sig?

Skolan är numera väl utbildad i att upptäcka funktionshandikapp. Om båda varit handikappade av lätt AST borde även döttrarna fått en släng av diagnosen, lätt då. Det kan förklara att de blev "trötta", men de var ju riktigt utredda av sjukvården, eller? Kan man ha missat att även döttrarna haft detta som gjort att de absolut inte orkade med skolan?

Nej, jag tror inte på teorin. Det är ett för svårt brott och föräldrarna var inte särskilt avvikande, även om Henkows hemsida är något udda.
Senast redigerad av rappytt 2018-03-11 kl. 19:57.
Citera
2018-03-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det verkar som om rörelserna är inspirerade av varandra. Har du sett någon tydlig koppling mellan ME-Gottfries och sc-nära rörelser? OHs sista uttalande är i vart fall inspirerat av någon som pratat om "livskvalitet", om han inte själv var övertygad nazist eller liknande.

Det enda är väl att barnläkaren Mats Reimers är demoniserad av både ME-anhängare och Scientologer. Sättet han dras i skiten av ME anhängare liknar sättet som Scientologer angriper sina motståndare. Han har tex anklagats vara korrumperad kvacksalvare vilket inte stämmer alls. Däremot har han stått upp emot ovetenskaplig behandling.
Citera
2018-03-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ja, det gör faktiskt det, men frågan är om "siffergänget" har någon vidare insyn? Det är så mycket som kommit från det hållet, till exempel att föräldrarna skulle ha ätit julbord med kollegor under julledigheten och att det finns bildbevis på detta, men vi har inte sett några bilder eller annat som verifierar det.

Vill gärna se bilder som bevisar att det finns faktiska kopplingar eller något annat som inte sticks in här och där. En längre berättelse som får ihop historien och bakgrunden. En sådan berättelse som verkar trolig kan även en person på distans få ihop, med den allra minsta kännedom.

Två vuxna äter julbord med f.d. kollegor i Göteborg innan julen, ja det låter så påhittat att det måste vara ett konspiratoriskt påhitt....

Tacka vet jag n-spåret, pedofiler och förfalskade läkarintyg. Det låter så sannolikt att inga bevis behövs...
Citera
2018-03-11, 19:58
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Du som berättat att du har asperger. Jag har sett att du vid flera tillfällen har missförstått det jag skrivit, att det kan vara svårt att tolka en text. Du har därför blivit aggressiv i onödan och hamnat i försvarsställning. Kan något liknande ha hänt för OH, om det är som du tror? Kan han ha missförstått vad skolan sagt och därmed utfört handlingarna, av rädsla för något som faktiskt inte finns? Kan han ha missförstått ett eventuellt olyckligt utskick från skolan, som kanske dök upp i anslutning till att skolan skulle börja?

Kan det vara en kommunikationsbrist eller miss som ledde fram till tragedin, som byggdes upp? Läs vad jag skriver utan att haka upp dig på vad som tidigare sagts, eller som du trott har blivit sagt.

Ja, faktiskt, mycket kan bero på kommunikationsbrist.
Folk med AS har speciellt svårt, mer eller mindre svårt att läsa "mellan raderna". Man måste vara tydlig, kort och koncis.

Faktiskt så fattade jag hans momslektion väldigt bra, och det är väldigt "aspigt" att skriva sådant som en saga till sitt barn. Men weird? Nä, det tycker jag inte.

Men jag lämnar det utanför om han var drivande i allt som skedde, jag vet inget där, att just ett missförstånd skullle ha legat bakom att just han utfört och dirigerat handlingarna.
Citera
2018-03-11, 20:00
Bannlyst
Citat:
Din teori om "lätt AST" är jag tveksam till. Flera mord utförs möjligen av någon med gravt handikapp i så fall och det ev handikappet borde ha märkts tidigare. Ingen går genom livet utan svårigheter, någon gång och de brukar sällan dyka upp först i vuxen ålder. Personen med "lätt AST" borde ha kunnat besinna sig. Om det varit ett mord, ok, men flera?

Skolan är numera väl utbildad i att upptäcka funktionshandikapp. Om båda varit handikappade av lätt AST borde även döttrarna fått en släng av diagnosen, lätt då. Det kan förklara att de blev "trötta", men de var ju riktigt utredda av sjukvården, eller? Kan man ha missat att även döttrarna haft detta som gjort att de absolut inte orkade med skolan?

Nej, jag tror inte på teorin. Det är ett för svårt brott och föräldrarna var inte särskilt avvikande, även om Henkows hemsida är något udda.

Jag tror inte att det räcker med AST utan AST + svåra livshändelser + krisreaktion + sårbar personlighet + depression med psykotiska inslag.
Diagnostiserade ASTare begår färre brott än befolkningen i övrigt.
Ärftlighet är betydligt närmare 0% än 100%.
Citera
2018-03-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Och denna en gång till

Dessa ”bekanta” som ytligt känner familjen men ändå så bestämt förnekar anknytning till Scientologi ger jag inte mycket för. Tvärtom ökar mina misstankar om att de skriver i tråden enbart för att mörka detta. Hur skulle en ytligt bekant ens veta när de som tillhör denna sekt inte gärna berättar om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in