Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
De är ju det(landsförräderiet) som vissa kretsar intensivt anfört och gör man det 30 år senare så måste övertygelsen vara stark.
Ja alltså hela mordet bär för mig karaktären av en sorts krigsoperation. Jag tror inte man hade vågat eller ens velat genomföra det om man inte varit övertygad om att det var det enda rätta att göra just då. Vetskapen om att man gjorde det rätta har nog också svetsat samman konspiratörerna och gjort det lättare att hålla tyst.
Om man dock blev förda bakom ljuset, om det nu var så att Palme faktiskt inte var någon landsförrädare, ja då blir ju läget betydligt knepigare för deras del. Då har man låtit sig luras och då tycker jag att någon borde fått samvetskval och fått svårt att hålla tyst.
Sedan har vi Holmérs berömda ord också, "Sverige skulle skakas i dess grundvalar". Det är ett väldigt starkt uttalande. Det tyder på att det här handlar om något riktigt stort.
Om det nu faktiskt var så att Palme var landsförrädare och om det kom fram, undrar vilka konsekvenser det skulle få för socialdemokraternas del. (S) av idag är ju inte tillnärmelsevis lika statsbärande som för 30 år sedan, så kanske skulle man kunna döda hela partiet i ett enda slag om man släppte bomben. Men då måste man ju avslöja en hel del annat också, så det kanske inte går...
Men fan vad kul det vore om Palme verkligen var landsförrädare och om det fanns bevis för det!