2018-03-11, 18:56
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Om vi leker med tanken att Palme faktiskt var landsförrädare så förklarar det ju ganska mycket. Lisbeth vill till varje pris undvika att hennes familj och släkt vanäras för evärdeliga tider, de som planerade och utförde mordet (polis, militär, säkerhets- och underrättelsetjänster) anser sig ha agerat i nationens intresse och tvår sina händer inför själva gärningen, socialdemokratin vill undvika att deras främste och genom alla tider mest framstående företrädare avslöjas som landsförrädare eftersom detta med all säkerhet skulle leda till att partiet imploderar och upplöses. Alla skulle därför ha tjänat på att sanningen inte kom ut.......
Kan ju också ha varit så att konspiratörerna helt enkelt förletts till att tro att Palme var förrädare, desinformationen måste då ha kommit från någon som av andra skäl ville ha bort honom. Dock har jag svårt att tro att man skulle våga agera med så höga insatser om man inte var helt säker på sin sak och hade hårda bevis för att ett förräderi pågick.
Vem som är förrädare mot landet blir ju en definitionsfråga efter en faktisk statskupp. Vår demokratiska nation och rättsstat i den mening Hammarskjöld, Palme, Lindh-Holmberg och vi andra hade existerar inte längre.
Citera
2018-03-11, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Troligen drömde han ihop det för att ha en intressant historia att berätta. Hans beskrivning av mannen och jackan han såg på avstånd stämmer ju inte överens med Björkman. Dagen efteråt när nyheten var ute fattade han vem som blivit skjuten och tänkte att han måste mött dem och blåjackan. Hade han mött OP och LP hade han naturligtvis givit sig till känna direkt men nej han fortsatte lungt vidare. Sådant här beteende är inte ovanligt. Varje fikarum i Sverige har säkert en sådan person som överdriver lite.

Färgen på jackan stämmer ju, den hade väl inte nämnts i media? Längden stämmer i och för sig inte riktigt. Sedan nämnde han också att mannen han mötte och som enligt honom gick 5-10 meter bakom LOP rörde sig på ett märkligt sätt. Stämmer inte heller detta med Björkman? Är det något han i sådana fall "lagt till" i samband med att han läst i media om en lufsande man som förföljde LOP? Undrar vem denne lufsande man kan ha varit då och om han ens existerar.
Citera
2018-03-11, 19:02
Avslutad
Citat:
Nej LP:s agerande har som belysts i tråden mera att göra med hennes personlighet och starka önskan att hjälpa till att få fast mördaren som jag väl kan förstå i kombination med taffligt agerande och förmedlande av åsikten att det fanns mycket som pekade mot den gripne (CP).

Mycket mycket svårare att förstå är hur andra har mörkat uppgifter om t ex WT observationer. Möjligen kan det där finnas sådana möjliga kopplingar senare men då måste gärningspersonerna ha haft kanaler att förmedla det budskapet på ett trovärdigt sätt till dessa. Det bör i sin tur innebära att dessa har tillträde till regeringskansliet och kontakter där.... Kanske LGWP:s otänkbara scenario?

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt där.

Tror du förresten på landsförrädarhypotesen, dvs att man visste, trodde eller hade förletts att tro att OP var förrädare?

Själv är jag i alla fall helt övertygad om att polis, säkerhetspolis och militär är inblandade.
Citera
2018-03-11, 19:06
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Nej LP:s agerande har som belysts i tråden mera att göra med hennes personlighet och starka önskan att hjälpa till att få fast mördaren som jag väl kan förstå i kombination med taffligt agerande och förmedlande av åsikten att det fanns mycket som pekade mot den gripne (CP).....
Lisbet vet med all säkerhet att den bekant de mötte och bytte några ord med på franska inte var den som sedan sköt på riktigt.
Citera
2018-03-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
För MSB-folk med totalkoll över media, polis, socialtjänst, räddningstjänst, utredning, rättsväsen osv är det inget som helst problem att arrangera en vattentät historia för en ny generation när den gamla dött ut.

Ove.. Ove... jag tror du kommer att ha stora problem att övertyga vare sig svenska folket eller PU (som definitionsmässig hör till en jättekonspiration) att Någon har Totalkontroll över, media, polis,socialtjänsten, räddningstjänsten och rättsväsendet och kan arrangera vattentäta falska historier.

Den typen av resonemang är det ett litet antal extremister och rättshaverister som tror på!
Citera
2018-03-11, 19:09
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt där.

Tror du förresten på landsförrädarhypotesen, dvs att man visste, trodde eller hade förletts att tro att OP var förrädare?

Själv är jag i alla fall helt övertygad om att polis, säkerhetspolis och militär är inblandade.

De är ju det(landsförräderiet) som vissa kretsar intensivt anfört och gör man det 30 år senare så måste övertygelsen vara stark.
Citera
2018-03-11, 19:14
Medlem
14thInts avatar
Nu har jag lokaliserat foton på Katarina Brodin från dels nov 1987 och dels september 1984 (50 år). Klart mer likt fotot på Sabbatsberg än LP eller A Gradin.
Citera
2018-03-11, 19:17
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
.....Själv är jag i alla fall helt övertygad om att polis, säkerhetspolis och militär är inblandade.
Ja och när dessutom media, socialtjänst, räddningstjänst och rättsväsen till synes oberoende av varandra samverkar till ett för nya staten önskat läge har helt klart MSB avgörande rollen och ansvaret.
Citera
2018-03-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nu har jag lokaliserat foton på Katarina Brodin från dels nov 1987 och dels september 1984 (50 år). Klart mer likt fotot på Sabbatsberg än LP eller A Gradin.

OK ... det var bra jobbat. Var kan man hitta dem?
Citera
2018-03-11, 19:48
Medlem
Citat:
Färgen på jackan stämmer ju, den hade väl inte nämnts i media? Längden stämmer i och för sig inte riktigt. Sedan nämnde han också att mannen han mötte och som enligt honom gick 5-10 meter bakom LOP rörde sig på ett märkligt sätt. Stämmer inte heller detta med Björkman? Är det något han i sådana fall "lagt till" i samband med att han läst i media om en lufsande man som förföljde LOP? Undrar vem denne lufsande man kan ha varit då och om han ens existerar.
Tidigare har man kunnat bolla lite med teorin att Björkman följde efter sina vänner en kort sträcka upp på Sveavägen innan han bestämde sig för att vända, och i det momentet han vände om skulle han ha hamnat bakom LOP. Tyvärr så förutsatte den teorin att han måste ha gått drygt 70 m för att Fauzzis vittnesmål skulle kunna vara trovärdig.
Eftersom Björkmans vänner styrker att han inte följde med norr om bankomaten, så är de samstämmiga med Björkman. Då kan vi inte laborera med andra scenarier.
Där föll Fauzzis vittnesmål ihop som ett korthus helt enkelt.

Edit.
Trots allt kan det röra sig om en helt annan person, vilket i så fall skulle ge storyn en viss trovärdighet 😉
Senast redigerad av gida 2018-03-11 kl. 19:56.
Citera
2018-03-11, 19:53
Avslutad
Citat:
De är ju det(landsförräderiet) som vissa kretsar intensivt anfört och gör man det 30 år senare så måste övertygelsen vara stark.

Ja alltså hela mordet bär för mig karaktären av en sorts krigsoperation. Jag tror inte man hade vågat eller ens velat genomföra det om man inte varit övertygad om att det var det enda rätta att göra just då. Vetskapen om att man gjorde det rätta har nog också svetsat samman konspiratörerna och gjort det lättare att hålla tyst.

Om man dock blev förda bakom ljuset, om det nu var så att Palme faktiskt inte var någon landsförrädare, ja då blir ju läget betydligt knepigare för deras del. Då har man låtit sig luras och då tycker jag att någon borde fått samvetskval och fått svårt att hålla tyst.

Sedan har vi Holmérs berömda ord också, "Sverige skulle skakas i dess grundvalar". Det är ett väldigt starkt uttalande. Det tyder på att det här handlar om något riktigt stort.

Om det nu faktiskt var så att Palme var landsförrädare och om det kom fram, undrar vilka konsekvenser det skulle få för socialdemokraternas del. (S) av idag är ju inte tillnärmelsevis lika statsbärande som för 30 år sedan, så kanske skulle man kunna döda hela partiet i ett enda slag om man släppte bomben. Men då måste man ju avslöja en hel del annat också, så det kanske inte går...

Men fan vad kul det vore om Palme verkligen var landsförrädare och om det fanns bevis för det!
Citera
2018-03-11, 19:59
Medlem
14thInts avatar
Citat:
OK ... det var bra jobbat. Var kan man hitta dem?

SvD Arkiv 1987-11-11 resp 1984-09-06
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in