2018-03-11, 18:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Trötthet efter körtelfeber är vanligt. Postinfektiös trötthet är övergående, vore ju opedagogiskt att redan efter 3 månader säga att du har en kronisk sjukdom. Spec med de skräckexempel som skrivs om i media.

Jag är ute och flyger lite så jag har först nu kunnat gå in här igen.
Naturligtvis är det precis som du säger. Tröttheten efter en mononucleos (körtelfeber) kan kvartstå upp till ett halvår, drabbar oftast unga. Inte sjutton skulle någon läkare under den tiden komma på idéen att dela ut en ME-diagnos???

Det säger sig ju själv att ME är den absolut sista diagnosen man sätter när man har gjort prover och undersökning som inte visat några sjukliga fynd alla. Dessutom kan man i många fall göra sk provbehandlingar genom att införa sömnscheman, noggrann kosthållning, mm.

Det därför det är fullkomligt osannolikt att 11-åriga Moa skulle misstänkas ha ME -om det nu var Agnes diagnos - under våren 2017 och redan till höstterminen 2017 ha ett fix och färdigt läkarintyg med denna slutgiltiga diagnos.

Jag har inte brytt mig om att sätta mig in i "Franks" uppgifter från SLL med namn på några som påstås ge turbo-ME-diagnoser på några månader till barn. Listan innehåller namn på seriösa läkare med gott renommé, flera bekanta till mig. Skulle inte tro att någon av dem skulle dela ut ME-diagnoser till barn i raketfart.
SLL är ett landsting vars ledning bygger nya-Karolinska sjukhuset. Det räcker som referens på beskrivning av omdöme och sunt förnuft.
Citera
2018-03-11, 18:29
Medlem
Citat:
Har också tänkt så, men förstår inte varför föräldrarna så gärna ville hålla barnen hemma. Och hellre låta dem dö än att börja skolan...

Det är den inkonsekvensen som gör att jag tror att det ligger något mycket mörkt bakom flickornas trötthet. Sekterismen kan ha uppkommit när barnen redan var förstörda själsligt på något sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Men varför angav inte föräldrarna det skälet i sitt självmordsbrev? Istället skrev de att de valde att avsluta döttrarnas liv p g a bristande livskvalitet.

Vad gäller kollegans ord ”det som inte fick hända hände” handlar inte det snarare om kollegans egen oro, som så småningom bekräftades att OH stod på randen av ett självmord? Kollegan måste må fruktansvärt idag antagligen. Undrar om hen agerade och larmade anhöriga och chef m fl?

Jag tänker i så fall att föräldrarna ville skydda döttrarna helt och hållet och ta på sig ansvaret själva.
Att de därför angav orsaken försämrad/bristande livskvalitet som orsak till tragedin.

Agnes sägs ha varit deppig samt försämrats i den sjukdom hon hade. Hon var medveten om allt roligt som hennes klasskamrater hade och gjorde, tonårstjejer som diskuterade killar, fester, bio, första förälskelsen, fritidsaktiviteter, framtida yrken osv. Visserligen sägs det att det regelbundet kom kompisar hem till henne, men hon kände sig säkert utanför klassgemenskapen som de andra hade. Dessutom i puberteten, vilket är en omvälvande tid för de flesta.

Kanske hade Agnes uttalat självmordstankar och O hade delgivit sin och H:s oro till kollegan. Det som inte fick hända, hände.

Men det här är bara en teori i mängden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Här, kanske... vilken version / update vet jag inte....
https://www.linkedin.com/pulse/tribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson?trk=portfolio_article-card_title

Nej, det där har jag för mig är ett helt annat inlägg av någon annan?
Citera
2018-03-11, 18:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag har inte reagerat med nått oförstånd eller motstånd.
Jag var på riktigt intresserad av hur du tänkte med den teorin.
Men som vanligt kunde du inte svara på frågan eller förklara din tanke.
Som vanligt när du inte kan svara på dina egna påståenden och teorier, så försöker du vända på allt med en motfråga.
Det är INTE min senaste teori att Hanna var drivande... det har jag, och flera med mig sagt sen länge.
JA, jag har fått PM om detta fall, som jag har delat i tråden.

Så snälla, berätta nu varför du skriver att konsekvenserna av ett falskt läkarintyg för Moa, har bidragit till denna tragedi.
Det skulle vara intressant att höra varför du tror det.

Om bägge föräldrarna gemensamt lämnat in ett läkarintyg på Moa och bägge påstått att de varit på sjukhus och fått detta intyg efter utredning och nu lämnar det till skolan - skulle bägge hållas ansvariga för urkundsförfalskning respektive brukande av falsk urkund.
Det är allvarliga brott. I just det här fallet har det väl kostat kommunen i form av möten, sammanträden och slutligen organiserad hemundervisning säker en bra bit över miljonen.

Har föräldrarna gjort detta kommer kommunen att anmälla det, en åklagare åtalar och de döms sannolikt till dagsböter eller villkorligt samt kanske att ersätta kommunens utgifter och skadestånd.
En dömd urkundsförfalskare eller någon som brukat en falsk urkund har inget jobb på Skattemyndigheten. Inte heller kommer en proffesur i juridik att föräras vederbörande.

Oskar kom från en juristfamilj med bl a Hovrättsrådet Henkow. En enorm familjeskam att vara en dömd brottsling. Kanske hade straffavgifterna och bristen på jobb knäckt ekonomin och tvingat familjen att ge upp allt - förutom skammen i skolan och hur Moa och Agnes skulle få det.

Hela korthuset hade rasat. Det liv som familjen ditintills kände som sitt skulle inte längre existera.
Det hade varit tvungna att flytta, byta skolor, försöka hitta nya jobb - sannolikt inte som jurister i första taget. Då kanske man kastar in handduken istället - i vart fall för sitt eget vidkommande?
Citera
2018-03-11, 18:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag tänker i så fall att föräldrarna ville skydda döttrarna helt och hållet och ta på sig ansvaret själva.
Att de därför angav orsaken försämrad/bristande livskvalitet som orsak till tragedin.

Agnes sägs ha varit deppig samt försämrats i den sjukdom hon hade. Hon var medveten om allt roligt som hennes klasskamrater hade och gjorde, tonårstjejer som diskuterade killar, fester, bio, första förälskelsen, fritidsaktiviteter, framtida yrken osv. Visserligen sägs det att det regelbundet kom kompisar hem till henne, men hon kände sig säkert utanför klassgemenskapen som de andra hade. Dessutom i puberteten, vilket är en omvälvande tid för de flesta.

Kanske hade Agnes uttalat självmordstankar och O hade delgivit sin och H:s oro till kollegan. Det som inte fick hända, hände.

Men det här är bara en teori i mängden.

Den teorin verkar mycket rimlig.
Citera
2018-03-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om bägge föräldrarna gemensamt lämnat in ett läkarintyg på Moa och bägge påstått att de varit på sjukhus och fått detta intyg efter utredning och nu lämnar det till skolan - skulle bägge hållas ansvariga för urkundsförfalskning respektive brukande av falsk urkund.
Det är allvarliga brott. I just det här fallet har det väl kostat kommunen i form av möten, sammanträden och slutligen organiserad hemundervisning säker en bra bit över miljonen.

Har föräldrarna gjort detta kommer kommunen att anmälla det, en åklagare åtalar och de döms sannolikt till dagsböter eller villkorligt samt kanske att ersätta kommunens utgifter och skadestånd.
En dömd urkundsförfalskare eller någon som brukat en falsk urkund har inget jobb på Skattemyndigheten. Inte heller kommer en proffesur i juridik att föräras vederbörande.

Oskar kom från en juristfamilj med bl a Hovrättsrådet Henkow. En enorm familjeskam att vara en dömd brottsling. Kanske hade straffavgifterna och bristen på jobb knäckt ekonomin och tvingat familjen att ge upp allt - förutom skammen i skolan och hur Moa och Agnes skulle få det.

Hela korthuset hade rasat. Det liv som familjen ditintills kände som sitt skulle inte längre existera.
Det hade varit tvungna att flytta, byta skolor, försöka hitta nya jobb - sannolikt inte som jurister i första taget. Då kanske man kastar in handduken istället - i vart fall för sitt eget vidkommande?

Det är en intressant teori att OH skulle ha tagit en genväg, och förfalskat något intyg. Hur rimmar det med Frankensteins påstående om att intyg finns? Vilket av intygen skulle vara en förfalskning?

Jag söker precis som du en orsak till att hans liv faktiskt skulle kunna falla ihop, fast frågan är om OH tänkte logiskt alls...? I så fall var han en bra ond människa... om han inte kunde nöja sig med att ta livet av sig själv i ren skam.
Citera
2018-03-11, 18:59
Medlem
Rodjas avatar
Hur kunde polisen redan samma dag, gå ut med detta:

– Det är ett familjeärende. (Min fetning). Vi har hittat fyra personer avlidna i en villa, säger polisens pressinformatör Ewa-Gun Westford.

– Vi kommer att arbeta med det här ärendet hela natten, säger Ewa-Gun Westford.
Söker inte gärningman utifrån

Hon vill inte uppge åldern på de som avlidit. Men två av personerna som är skrivna på adressen är i 40-årsåldern.

– Det som har hänt har hänt i huset, säger Stephan Söderholm på polisens ledningscentral i Malmö.

Polisen tror inte att det rör sig om en olycka, men söker heller inte efter någon utomstående gärningsman.

– Vi hanterar detta som en brottsplats där ett grovt brott har blivit begånget. Och den bild vi har är att vi inte behöver leta efter någon gärningsman utifrån, säger Ewa-Gun Westford.

Det är lite bra att gå tillbaka till de första inläggen. Inlägg #22

Vad får dem att vara så tvärsäkra i detta tidiga skede? Bara för att som de flesta tror, att OH var gärningsmannen, för att han hänger i ett trappräcke?
Citera
2018-03-11, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag har inte brytt mig om att sätta mig in i "Franks" uppgifter från SLL med namn på några som påstås ge turbo-ME-diagnoser på några månader till barn. Listan innehåller namn på seriösa läkare med gott renommé, flera bekanta till mig. Skulle inte tro att någon av dem skulle dela ut ME-diagnoser till barn i raketfart.

Antar att dina "bekanta" är lite längre fram i utvecklingen än vad du är.
Underbart dessutom att du bara måste skriva det latinska namnet på körtelfeber, trots att just ordet körtelfeber användes av din diskussionspartner. Du är så duktig, läkar'n!

Men nåväl, som jag tidigare skrivit, raden av namnkunniga som skriver under dokumentet sätter jag betydligt högre tilltro till, än random anonym fbare som påstår sig vara en massa saker som inte går att verifiera.
Citera
2018-03-11, 19:02
Medlem
Citat:
Har också tänkt så, men förstår inte varför föräldrarna så gärna ville hålla barnen hemma. Och hellre låta dem dö än att börja skolan...

De kanske helt enkelt var sjuka och hur många fler än du, tror att de dödade barnen för att hindra dem från att gå till skolan (rapytt möjligtvis)?.
Citera
2018-03-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det är en intressant teori att OH skulle ha tagit en genväg, och förfalskat något intyg. Hur rimmar det med Frankensteins påstående om att intyg finns? Vilket av intygen skulle vara en förfalskning?

Jag söker precis som du en orsak till att hans liv faktiskt skulle kunna falla ihop, fast frågan är om OH tänkte logiskt alls...? I så fall var han en bra ond människa... om han inte kunde nöja sig med att ta livet av sig själv i ren skam.

Det rimmar ju iaf väldigt bra med att ”säkra källor” både vet att det fanns och att det inte fanns intyg...
Citera
2018-03-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Hur kunde polisen redan samma dag, gå ut med detta:

– Det är ett familjeärende. (Min fetning). Vi har hittat fyra personer avlidna i en villa, säger polisens pressinformatör Ewa-Gun Westford.

– Vi kommer att arbeta med det här ärendet hela natten, säger Ewa-Gun Westford.
Söker inte gärningman utifrån

Hon vill inte uppge åldern på de som avlidit. Men två av personerna som är skrivna på adressen är i 40-årsåldern.

– Det som har hänt har hänt i huset, säger Stephan Söderholm på polisens ledningscentral i Malmö.

Polisen tror inte att det rör sig om en olycka, men söker heller inte efter någon utomstående gärningsman.

– Vi hanterar detta som en brottsplats där ett grovt brott har blivit begånget. Och den bild vi har är att vi inte behöver leta efter någon gärningsman utifrån, säger Ewa-Gun Westford.

Det är lite bra att gå tillbaka till de första inläggen. Inlägg #22

Vad får dem att vara så tvärsäkra i detta tidiga skede? Bara för att som de flesta tror, att OH var gärningsmannen, för att han hänger i ett trappräcke?
De hittar ett självmordsbrev och ett erkännande som sägs vara underskrivet av både O och H inget annat bevisar att de skulle gjort det i samförstånd !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in