Citat:
Jag är ute och flyger lite så jag har först nu kunnat gå in här igen.
Naturligtvis är det precis som du säger. Tröttheten efter en mononucleos (körtelfeber) kan kvartstå upp till ett halvår, drabbar oftast unga. Inte sjutton skulle någon läkare under den tiden komma på idéen att dela ut en ME-diagnos???
Det säger sig ju själv att ME är den absolut sista diagnosen man sätter när man har gjort prover och undersökning som inte visat några sjukliga fynd alla. Dessutom kan man i många fall göra sk provbehandlingar genom att införa sömnscheman, noggrann kosthållning, mm.
Det därför det är fullkomligt osannolikt att 11-åriga Moa skulle misstänkas ha ME -om det nu var Agnes diagnos - under våren 2017 och redan till höstterminen 2017 ha ett fix och färdigt läkarintyg med denna slutgiltiga diagnos.
Jag har inte brytt mig om att sätta mig in i "Franks" uppgifter från SLL med namn på några som påstås ge turbo-ME-diagnoser på några månader till barn. Listan innehåller namn på seriösa läkare med gott renommé, flera bekanta till mig. Skulle inte tro att någon av dem skulle dela ut ME-diagnoser till barn i raketfart.
SLL är ett landsting vars ledning bygger nya-Karolinska sjukhuset. Det räcker som referens på beskrivning av omdöme och sunt förnuft.