2018-03-11, 14:08
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Man kan lika gärna förutsätta att han stod osynlig för IM som att han stod synlig. Jag förstår vad du vill komma fram till men resonemanget haltar. Dessutom så var säkert antal operativa runt LOP maximalt begränsat vid själva mordet.

Och det är därför jag säger "en indikation".
Citera
2018-03-11, 14:22
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
OK! Beträffande Chaos, ger boken någon information om CIAs Operation Chaos? Eller om de mind control experiment som det antyds i början av boken? T.ex den institution för hjärntvätt som skulle ha funnits i Sverige?

Bokens CHAOS syftar dels på VIA-operationen, men också den internt i NCLC ihopfantiserade konspirationen mot NCLC. Lustigt nog lyckas NCLC fantisera fram rätt namn på operationen, men där upphör likheterna.

Vad gäller MK fokuserar boken på NCLC:s fantasiversioner och egna försök.

Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Mycket intresserad. Har fortfarande inte läst boken, men ska göra det innan månaden är slut (läser en jäkla massa annat för närvarande).

Ska jag tolka det som att du nu är intresserad av eventuell inblandning från CIA i mordet Palme (chaos)?

Kanonbra att du läser en jäkla massa!

Alltså, här berör du något som förmodligen härrör från oförsiktig formulering från min sida. Jag har aldrig sett CIA-inblandning som utesluten. Men jag tror bra mycket mer på en operation via ombud (tänk EAP) än genom att Reagan skickar sex mördare i svart kostym i februari 1986. Typ så.

Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Alldeles självklart är Cliff infiltratör och utbildad agent, no doubt about it

Ja, Cliffs CV-luckor 1968-1969 och den sensationellt låga profil han höll alla år i Sverige - såg ni honom någonsin vid ett bokbord? - talar för en märklig men allmänt accepterad särställning.

Varför får man en sådan särställning? Jo, det finns ett självklart hands-off kring personen.

Jag vill också nämna att den ego-stripping som Cliff utsattes för - behandlingar som knäckte även de starkaste - lämnade honom fullkomligt oberörd. Han tycks inte ens ha fått stegrad puls, när sessionen är över går han och lägger sig utan att ha yppat ett ord!

Författarens skildring av den enda träffen med Cliff han lyckas åstadkomma är också sensationell vad gäller förmågan att spela spel i spelet!
Citera
2018-03-11, 14:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Ja, Cliffs CV-luckor 1968-1969 och den sensationellt låga profil han höll alla år i Sverige - såg ni honom någonsin vid ett bokbord? - talar för en märklig men allmänt accepterad särställning.

Varför får man en sådan särställning? Jo, det finns ett självklart hands-off kring personen.

Jag vill också nämna att den ego-stripping som Cliff utsattes för - behandlingar som knäckte även de starkaste - lämnade honom fullkomligt oberörd. Han tycks inte ens ha fått stegrad puls, när sessionen är över går han och lägger sig utan att ha yppat ett ord!

Författarens skildring av den enda träffen med Cliff han lyckas åstadkomma är också sensationell vad gäller förmågan att spela spel i spelet!
Vad handlade ego-stripping om och när och i vilket sammanhang?
Citera
2018-03-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Eller så är det som Krister Peterson säger att man aldrig skall börja i antaganden om motiv eller konstellationer långt från mordet utan i det som framkommer kring mordplatsen från vittnen till skotten via tekniska undersökningar till andra iakttagelser och bygga vidare därifrån...

Det beror ju lite på vem GM är.
Är det en ensam galning som utfört ett spontant mord så kan man ju endast utgå från iakttagelser från mordplatsen och eventuell teknisk bevisning.
Är det en konspiration med en lejd mördare kan det vara svårare att gå den vägen.
Citera
2018-03-11, 14:37
Medlem
Nu är det bara 4,75 år kvar innan Holmer-banden släpps. Någon som vet om de är digitaliserade, eller vilket format de har?
Citera
2018-03-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
För er som inte har tillgång så är det utdrag ur flera kapitel. Ämnet är Åström, Sovjet och Säpos misstankar. I utdragen så är det ingen just som vill säga något om ämnet - inte ens Carl Persson:

"Jag har ingenting, säger han. Jag har slängt allt.
- Ingenting? - Ingenting. Jag frågar om vi kan träffas, prata lite. - Nej, säger han, jag vill inte det. Jag har lagt allt det där bakom mig. "

Utdraget slutar så här: "Jag ger upp. Jag kommer ingen vart. Det är för svårt.
Jag börjar om. Jag börjar från början. "

Tja det är inte så förvånande. På 30 talet var han ju flera vändor i Tyskland och medlem i en Nazistisk studentförening i Uppsala fram tills han började sin karriär. Detta hade ha dock inga minnen av påstod han och folk kring honom avfärdade det lättvindligt. Det var också först i hög ålder han avslöjade det många visste. Sin preferens för som han uttryckte det "unga pojkar". Han påstår att det varit känt och accepterat men på 30 talet var det en helt annan syn på sådant och särskilt i nazistiska kretsar och Sovjet under kriget och framöver har väl inte heller utmärkt sig för att ha någon positiv syn på det. Nåväl att det var känt och accepterat med hans läggning... kanske till och med en tillgång att bygga nätverk och en orsak att lägga locket på.

Vi får nog aldrig veta hur det förhöll sig och om han var som vissa misstänkte engagerad för Sovjet eller för någon annan eller dubbelagent. Ärligt talat tror jag att han var en egocentrerad socialt smart karriärist som inte brydde sig om annat än sig själv och sina behov och önskningar.

Bäringen på mordet på OP lär vara liten.
Citera
2018-03-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Är det en ensam galning som utfört ett spontant mord så kan man ju endast utgå från iakttagelser från mordplatsen och eventuell teknisk bevisning.
Är det en konspiration med en lejd mördare kan det vara svårare att gå den vägen.

Nej det har aldrig fungerat så! Mordbibeln gäller alltid. Inga brott löses den vägen utan det blir bara muterande konspirationsteorier av det och det dödade PU från start.
Citera
2018-03-11, 14:49
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Var tror du GM fick vapnet ifrån?
Gick han hem och hämtade det?
Gick han omkring beväpnad?
Fick han det av någon?
Om han gick hem och hämtade det, då hade han två timmar att göra det på (litt stressigt) Men sedan det var ett överlagt mord, tror jag att han gick omkring beväpnad och väntade på rätt ögonblick. Även detta att han var omsorgsfull med vapnet efter mordet, tyder på omfattande planering (målinriktad)
Citera
2018-03-11, 14:55
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Vad handlade ego-stripping om och när och i vilket sammanhang?

LaRouche anser sig vara världens främste vetenskapsman inom samtliga discipliner, inklusive psykologi och psykiatri. I sin bok ”Beyond Psychoanalysis” utvecklar han ego-strippingens fördelar.

I korthet går det ut på att patienten skall fås att bekänna allt destruktivt och negativt han bär på. För att underlätta dessa bekännelser är patienten ofta avklädd. Patienten, sittande på golvet, är omringad av stående högljudda och våldsamma ”facilatörer”, medan observatören sitter tyst i en fåtölj en bit i från.

Behandlingen sträcker sig som regel över flera dygn. Sömndeprivering och näringsbrist, liksom fekalier och urin, underlättar bekännandet ytterligare.

Så. Ego-stripping. Gör dig lättare och garanterat icke-egoist :-(
Citera
2018-03-11, 15:18
Medlem
299792458s avatar
Ju mer jag studerar mordet, desto mer förstår jag Lisbet. Hon har varit med om något som är så skrämmande, att hon inte vågar berätta det för någon, inte ens sin söner. Hon kan inte säga vad hon såg, hörde och upplevde, då hon vet att ingen kommer att förstå henne.
Citera
2018-03-11, 15:27
Medlem
Citat:
Det är inte otänkbart att man kan jobba sig fram till GM via en djupare förståelse av skeenden runt mordplatsen.
Vittnesmål, vittnesplaceringar och kronologin runt allt detta. Några minuter före mordet fram till tidpunkten för mordet.
Det finns mycket kvar att önska där.

Privatspanare har tröskat i det tillgängliga materialet i 30 år utan att komma lösningen närmare.
Det beror på att det finns stängda dörrar för oss utomstående, och vi har ingen möjlighet att komma vidare utan nycklarna.
Ett och annat förhör släpps dock fortfarande om man frågar snällt.
Tyvärr är mycket av materialet förstört av tidens tand, och möjligen också av andra orsaker.
Citera
2018-03-11, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det är inte otänkbart att man kan jobba sig fram till GM via en djupare förståelse av skeenden runt mordplatsen.
Vittnesmål, vittnesplaceringar och kronologin runt allt detta. Några minuter före mordet fram till tidpunkten för mordet.
Det finns mycket kvar att önska där.

Privatspanare har tröskat i det tillgängliga materialet i 30 år utan att komma lösningen närmare.
Det beror på att det finns stängda dörrar för oss utomstående, och vi har ingen möjlighet att komma vidare utan nycklarna.
Ett och annat förhör släpps dock fortfarande om man frågar snällt.
Tyvärr är mycket av materialet förstört av tidens tand, och möjligen också av andra orsaker.

Har du inte förstått att PU är klara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in