2018-03-10, 21:55
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Tror du? Det slog antagligen gång-gångar i skallen på honom.

Detta är något som gör att jag tvivlar på att han var ensam GM. Varför skulle han betala med sitt eget kort, om han visste att han skulle mörda folk? Han är, uppenbarligen, tillräckligt smart för att stänga av sin telefon. Men det gjorde han inte, han kanske inte ens visste vad som skulle hända?
Nej, han visste nog inte vad som skulle hända - även om han hade planer för dagen på att mörda så har han ju inte fullföljt vid tidigare utflykt (läs Gbg 2014).
Självklart stänger han inte av sin telefon - hur skulle han annars kunna kommunicera med och skicka SMS om Sundsvall till sambon..
Andra har redan påtalat detta, men jag tar det igen eftersom du tycks ha missat det.. Vilken dignitet av kriminella skulle ha en SMSande Edvin som chauför?

Citat:
Uppfattar jag dig rätt, så skulle inte Edvin må bättre av medicin?
Nej, du uppfattar mig fel, och nej.. Edvin skulle förmodligen inte må bättre av medicin; snarare sämre - men jag kan förstå att det låter helt orimligt om ens syn har fastnat i ett pundarperspektiv..

Citat:
Nej det kan han inte skylla på, för "verktygen" som batikhäxorna gett honom fungerar ju uppenbarligen inte.
Nja, Bt i KBT står inte för "batik". Det står för "beteende" - känner du till det ordet?
Citera
2018-03-10, 22:01
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Fetstilt. Det var just det jag menade, antog att du skulle fatta det.
Om man antar att Edvin är skyldig, enligt ditt resonemang, så kan man jämföra honom med en våldtäcktsmördare.

OM nu Edvin är skyldig, så har dådet uppenbarligen inga sexuella motiv. Men din koppling är relevant, om det skulle visa sig att Edvin är en tvättäkta psykopat.
Citera
2018-03-10, 22:06
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Hela bevisläget gör att jag tvekar.

Tror inte han kommer delge namnen, ens om fan själv skulle komma och hämta honom.

Men att motbevisa hans historia är en annan sak, även om det bara är fantasier.

Det är väl avsaknad av teknisk bevisning från brottsplatsen som helt slår hål på GM´s
historia?

Som jag tidigare varit inne på döms man av rätten bortom allt rimligt tvivel. Domar behöver inte
leva upp till ett platonskt sanningskriterium.

Om vi hypotetiskt tänker oss att GM inte blåljuger. Hur tänker du dig att det gått till? Hur har dessa två fantasifoster (Elias och Mattias) undgått upptäckt? Varför fick GM behålla rånbytet? Varför vill Mattias och Elias rånmörda ett äldre par i Mantorp utan några större tillgångar?

Jag menar om du tvivlar måste du ha anledning att göra det? Du borde i så fall sammanfatta dessa på ett stringent sätt.
Citera
2018-03-10, 22:08
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Nej, han visste nog inte vad som skulle hända - även om han hade planer för dagen på att mörda så har han ju inte fullföljt vid tidigare utflykt (läs Gbg 2014).
Självklart stänger han inte av sin telefon - hur skulle han annars kunna kommunicera med och skicka SMS om Sundsvall till sambon..
Andra har redan påtalat detta, men jag tar det igen eftersom du tycks ha missat det.. Vilken dignitet av kriminella skulle ha en SMSande Edvin som chauför?
Precis. Exakt min tanke.

Citat:
Nej, du uppfattar mig fel, och nej.. Edvin skulle förmodligen inte må bättre av medicin; snarare sämre - men jag kan förstå att det låter helt orimligt om ens syn har fastnat i ett pundarperspektiv..
Så du menar, att en medicinerad Edvin skulle lyckats bättre?

Citat:
Nja, Bt i KBT står inte för "batik". Det står för "beteende" - känner du till det ordet?
Jo visst, känner du till hur många som blir hjälpta?
Citera
2018-03-10, 22:13
Medlem
Qwarts avatar
Citat:

Jag är helt övertygad att EG skulle mått mkt bättre av en neuroleptika och då skulle inte detta hänt överhuvudtaget. Nu försökte han trycka ner ångesten med mat istället.
Citera
2018-03-10, 22:22
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Så du menar, att en medicinerad Edvin skulle lyckats bättre?
Nej, det menar jag inte och det verkar inte Edvin själv tro - av det man kan utläsa i FUP.

Citat:
Jo visst, känner du till hur många som blir hjälpta?
Återigen, det är inte frågan, men i detta fall hade han kunnat söka akut hjälp om bara en liten gnutta KBT upptagit hans tankegångar.
Citera
2018-03-10, 22:27
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Jag är helt övertygad att EG skulle mått mkt bättre av en neuroleptika och då skulle inte detta hänt överhuvudtaget. Nu försökte han trycka ner ångesten med mat istället.
Ja, och det verkar ju vara ett aktivt val gjort av honom - med tanke på hur han har agerat så verkar han inte ha velat bli frisk "på riktigt"...åtminstone inte på någon annans än sina alldeles egna vilkor.
Senast redigerad av linkebodabo 2018-03-10 kl. 22:33.
Citera
2018-03-10, 22:42
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ja, och det verkar ju vara ett aktivt val gjort av honom - med tanke på hur han har agerat så verkar han inte ha velat bli frisk "på riktigt"...åtminstone inte på någon annans än sina alldeles egna vilkor.

Väldigt vanligt förekommande med den sjukdomsbilden, att självinsikten är väldigt dålig. De förstår inte sitt eget bästa.
Tyvärr så går det inte att tvångsmedicinera med nån neuroleptika om de inte har LPT. Det finns de i öppenvården som tvångsmedicineras, men då har det antagligen varit många vändor i slutenvården "på papper", LPT.
Citera
2018-03-10, 22:58
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Väldigt vanligt förekommande med den sjukdomsbilden, att självinsikten är väldigt dålig. De förstår inte sitt eget bästa.
Tyvärr så går det inte att tvångsmedicinera med nån neuroleptika om de inte har LPT. Det finns de i öppenvården som tvångsmedicineras, men då har det antagligen varit många vändor i slutenvården "på papper", LPT.
Vilken sjukdomsbild menar du nu?
Att han lider av "fix idé" står ju klart. Det framgår ju dock även att han gärna tar till överdrifter när hans sjukdomsbild kommer på tals.
Citera
2018-03-10, 23:09
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:

Tveksamt om man kan medicinera bort en störning? Eller tror du han var i ett psykotiskt tillstånd när han begick brottet?
Citera
2018-03-11, 02:51
Medlem
Citat:
Hela bevisläget gör att jag tvekar.

Tror inte han kommer delge namnen, ens om fan själv skulle komma och hämta honom.

Men att motbevisa hans historia är en annan sak, även om det bara är fantasier.

Det är ingen som kommer att motbevisa Edvins historia.

Edvins historia består av två delar. Den ena delen består av ett erkännande att han var där och tejpade paret. Detta har han kunnat läsa sig till från FUP.

När det sedan blir obekvämt skyller Edvin på Edvin2 och Edvin3. Dessa personer skulle ha beordrat vad som skulle inhandlas och vad som skulle göras. De lämnar inga spår och dyker upp och försvinner spårlöst.

Denna typ av undanflykt är inte unik den dyker upp med lite varierande innehåll i de flesta grövre brott.

Den andra delen är lite mer udda. Tror mig inte ha upplevt att någon under en pågående rättegång sitter och blir näst intill lyrisk över sin beskrivning om att mörda någon.

Det kanske inte är så konstigt att TR förordar en korridorvandring innan påföljden ska fastställas.
Citera
2018-03-11, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62

Den andra delen är lite mer udda. Tror mig inte ha upplevt att någon under en pågående rättegång sitter och blir näst intill lyrisk över sin beskrivning om att mörda någon.
Var du där och kan återge vad han sa eller finns det att läsa någonstans?
Har förstått att han svävade iväg totalt där, tror det var NT’s reporter som beskrev hela situationen som absurd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in