2018-03-11, 12:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är å andra sidan helt sant.
Inte så smart och förnuftig just då i alla fall.
Men varför tappade Oskar all sans och vett för att Hanna gick ner sig?
En resonerande påläst vänlig plikttrogen jurist som blir dubbelmördare av sina barn för att frugan har deppat ihop. Istället för att söka hjälp tillsammans med henne?

Fanns det helt enkelt något som gjorde att Henkows inte ville ha hjälp från psykiatrin?

Du kan inte tänka dej att Oskar var nästan lika nedgången som Hanna? Om ingen av två drunknande kan simma så blir det svårt. Men med facit i hand och så kloka och duktiga som vi tycker oss vara som skriver här så borde föräldrarna, anhöriga, vänner, bekanta, arbetskamrater, skola, läkare osv larmat
112, minst! Med facit i hand.
Citera
2018-03-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ok ett sista svar i detta. Jag förstår inte vad du menar? Vari skulle det jag skrivit som du citerar skilja sig från det jag säger nu och tidigare. Det har samma innehåll.

Klart är att en rektor på en skola får ta del av ett aktuellt läkarintyg på sin elev.
Men inte på elever som rektorn inte har inom sitt rektorsområde.

Det du hävdar är att rektorn på en ny skola har rätt att få del av elevens läkarintyg om eleven exempelvis flyttas upp till en högstadieskola. Det är ju helt korrekt - för då tillhör ju den eleven den nya rektorns rektorsområde.

Vi avslutar med att Moas rektor tidigare var Agnes rektor och fick ta del av aktuella läkarintyg. Agnes rektor skulle ha blivit Moas rektor och skulle ha fått ta del av aktuella läkarintyg. Oskar och Hanna var Agnes och Moas vårdnadshavare och kunde ha visat aktuella läkarintyg åt precis vem dom ville. Skolhälsovården och elevhälsan fick ta del av alla aktuella läkarintyg utom Oskars och Hannas. Sen kan vi dividera kring exakt vilket aktuellt läkarintyg vi pratar om, men rektorn på Alfredhällskolan fick båda flickornas läkarintyg eftersom den särskilda undervisningen påbörjades där. Sen har jag inte en aning om hur ofta ett läkarityg behöver förnyas, man omprövar den särskilda undervisningen regelbundet. Men det känns lite opraktiskt om ett nytt läkarintyg är obligatoriskt varje gång.
Citera
2018-03-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det där har ringt i mitt huvud sen jag hörde det första gången.
En tolkning av det är att personen som fällde uttalandet kände till att O/H funderade på att avsluta familjens liv.

NEJ! Absolut INTE ! Är ingen som tror/ trodde detta skulle hända....säger det igen har inte funnits/ finns inga indikationer på det.Måste vara något annat inblandat som har drivit dem till det här bisarra beslutet om det nu är GM i familjen !
Citera
2018-03-11, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ja men det gjorde de - aktuella läkarintyg 2017 på Moa och Agnes ställdes till helt olika skolor och helt olika rektorsområden. För flickorna gick i olika skolor med olika rektorsområden och rektorer.

Eller tycker du att endast den ena eller andra skolan skulle fått bägge intygen trots att de bara hade den ena flickan som elev??? 🤔😱

Det är faktiskt du som beskrev att intygen var gamla i ett tidigare inlägg. Jag bad dig då berätta var du hade fått den uppgiften ifrån. Du underlät dock att svara trots upprepade förfrågningar.

Nu säger du plöstligt istället att de båda har intyg från 2017. Vänligen berätta var du fått denna nya uppgift ifrån.
Citera
2018-03-11, 12:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Du kan inte tänka dej att Oskar var nästan lika nedgången som Hanna? Om ingen av två drunknande kan simma så blir det svårt. Men med facit i hand och så kloka och duktiga som vi tycker oss vara som skriver här så borde föräldrarna, anhöriga, vänner, bekanta, arbetskamrater, skola, läkare osv larmat
112, minst! Med facit i hand.

Jo visst kan Oskar ha varit på samma depressions nivå som Hanna - blixten kan slå ner i samma hus två gånger.
Men att båda föräldrarna av depression samtidigt tappar all sans och vett och mördar sina barn och därefter suiciderar själva har ju nästan aldrig hänt i modern världshistoria.

Dessutom måste detta antingen iskallt planerats i lönndom under längre tid eller kommit väldigt abrupt. Eftersom både Hanna och Oskar arbetade som vanligt före jul, hade byggt om ett flickrum, köpt ny bil, sökt en proffesur för O och att Oskar ska ha pratat i telefon med sin syster para några dagar före.
Har det kommit plötsligt kanske ingen utomstående hunnit larma?
Citera
2018-03-11, 13:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ok ett sista svar i detta. Jag förstår inte vad du menar? Vari skulle det jag skrivit som du citerar skilja sig från det jag säger nu och tidigare. Det har samma innehåll.

Klart är att en rektor på en skola får ta del av ett aktuellt läkarintyg på sin elev.
Men inte på elever som rektorn inte har inom sitt rektorsområde.

Det du hävdar är att rektorn på en ny skola har rätt att få del av elevens läkarintyg om eleven exempelvis flyttas upp till en högstadieskola. Det är ju helt korrekt - för då tillhör ju den eleven den nya rektorns rektorsområde.

Om barnen utreds/följs upp av skolhälsovården så borde det inte finnas någon sekretess för skolhälsovården rörande barnen, mellan skolor och gentemot allmänna vården. Om inte föräldrarna flytt från en gammal läjardiagnos i Göteborg.

Rektor är bara en CEO.
Citera
2018-03-11, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Slarvig formulering av mej, jag tänkte på byte av huvudman men skrev det inte. Du har helt rätt naturligtvis.

Jag förstod det. Hade aldrig kommenterat det annars men eftersom andra i tråden verkar ha svårt med gränsdragningarna ville jag vara övertydlig.
Citera
2018-03-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Hur tänker ni kring det Oskars kollega skrev: "den sista tiden förtjänade inte du"? Vad vill det till för att man som kollega skriver detta när man precis fått veta att ens arbetskamrat dödat sina barn?? Det är ett liksom totalt icke dolt fördömande av hans fru och barn väl??

Jag tolkar det nog inte fördömande, mer ”fuck life” typ. Sjuka barn har ju liksom inte valt att bli sjuka och en fru som är antingen sjuk, deprimerad eller både och har inte heller nåt val. Oskar hade nog inte förtjänat det eftersom han så vitt kollegan visste var en plikttrogen och älskvärd människa. Idag kanske han inte är lika säker.
Citera
2018-03-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag förstod det. Hade aldrig kommenterat det annars men eftersom andra i tråden verkar ha svårt med gränsdragningarna ville jag vara övertydlig.
På tal om gränsdragning och sekretess så visar det här tjafsandet på att någon på alfredshäll måste läckt informationen till dig.
Citera
2018-03-11, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
NEJ! Absolut INTE ! Är ingen som tror/ trodde detta skulle hända....säger det igen har inte funnits/ finns inga indikationer på det.Måste vara något annat inblandat som har drivit dem till det här bisarra beslutet om det nu är GM i familjen !

Om nu Polisen går ut med:
Dom har fattat ett gemensamt beslut.
Gemensamt signerat ett avskedsbrev.
Anledningen beror på den låga livskvalit'en.
Osv.

Men enligt dej var INGEN sjuk, föräldrarna jobbade 100 % båda två.
Alla var superlyckliga på foton, och allt var fullständigt normalt.
Allt var precis som vanligt, och helt plötsligt från klar himmel, runt den 8:e så dör dom.
Du säger till och med mellan raderna att det kanske inte ens var föräldrarna som gjorde det.
Så vad var det då ?
Berätta för oss varför, och vad som hände.
Du är ju så säker på din sak.
Svara nu inte med att prata om nått annat.
Svara inte med en fråga.
Snälla du, som vet.....
Vad hände egentligen och varför.?
Citera
2018-03-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Om nu Polisen går ut med:
Dom har fattat ett gemensamt beslut.
Gemensamt signerat ett avskedsbrev.
Anledningen beror på den låga livskvalit'en.
Osv.

Men enligt dej var INGEN sjuk, föräldrarna jobbade 100 % båda två.
Alla var superlyckliga på foton, och allt var fullständigt normalt.
Allt var precis som vanligt, och helt plötsligt från klar himmel, runt den 8:e så dör dom.
Du säger till och med mellan raderna att det kanske inte ens var föräldrarna som gjorde det.
Så vad var det då ?
Berätta för oss varför, och vad som hände.
Du är ju så säker på din sak.
Svara nu inte med att prata om nått annat.
Svara inte med en fråga.
Snälla du, som vet.....
Vad hände egentligen och varför.?

Kolla hens posthistorik så ser du det.
Citera
2018-03-11, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Kolla hens posthistorik så ser du det.

Ge dej....
Citera