2018-03-11, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Bjärehovskolan verkar lida av dåligt rykte. Det är sånt som påverkar när engagerade föräldrar gör aktiva val. Jag vet iofs inte med hundra procentig säkerhet vilket område Björkvägen tillhör eftersom det ligger beläget mellan skolorna. Så mitt resonemang faller naturligtvis om adressen ligger inom Alfredhällskolans upptagningsområde. Men alla elever går 7-9 på Bjärehovskolan.

https://www.sydsvenskan.se/2018-02-16/ledning-och-ekonomi-pa-bjarehovskolan-ska-granskas
Vet du något om vilka rykten rörande den dåliga ekonomin som spridits på sociala medier?
Citera
2018-03-11, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Agnes läkarintyg hade uppvisats för Agnes högstadieskola och rektor och diskuterats på skolmöten.
Moas läkarintyg visades upp för Moas mellanstadieskola och rektor.

Alfredshällsskolan i Lomma och Bjärreskolan. Två skolor, två rektorer, två olika organisera de hemundervisningar med olika lärare. Sannolikt tystnadsplikt mellan rektorerna och inblandade avseende den flicka de inte hade som elev på sin skola.

Du vet vad som stod som diagnos på flickornas läkarintyg och var de utfärdats - men du vet inte att de ställdes till helt olika skolor och rektorsområden....?

Citat:
"Klockan 21 på tisdag kväll ringde polisen till rektorn för Alfredshällsskolan i Lomma för att meddela henne att en hel familj, föräldrar och två döttrar, hittats döda i hemmet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLr0j1/rektorn-vi-har-forsokt-hjalpa-familjen-i-manga-ar

"Under en presskonferens på Lomma kommun bekräftas att de två barnen är två flickor som gick i skolor i kommunen."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6858844

"Minnesrum har upprättats och på gårdarna vajar flaggor på halv stång. Två av kommunens skolor, Alfredshällskolan och Bjärrehovsskolan, har det senaste dygnet förlorat varsin elev."

http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2018-01-10/-Lomma-kommun-Fanns-inga-varningssignaler-465696.html

Det kanske är svårt det där med kommuner för dig ... Lomma är en kommun och Bjärred, som innefattar ett mycket mindre område, ligger i kommunen Lomma. I kommunen Lomma ligger bägge skolorna med separata rektorsområden.
Som Stockholm eller Göteborg - separata skolor på olika platser i kommunen med separata rektorsområden och rektorer för respektive skola.

Du verkar mer än lovligt förvirrad. Båda skolorna ligger i Bjärred. Du försöker få det att framstå på annat sätt genom att skriva:

Citat:
Alfredshällsskolan i Lomma och Bjärreskolan.

Dina faktakunskaper sträckte sig inte ens till att veta vad Bjärehovskolan heter. Du har så otroligt lite på fötterna så det blir nästan pinsamt när du försöker spela dryg och låtsas att du visste hur det förhöll sig redan innan jag korrigerade din miss.
Citera
2018-03-11, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Vet du något om vilka rykten rörande den dåliga ekonomin som spridits på sociala medier?
Nej, och det var nog inte ekonomin som fångade mitt intresse i det fallet heller. För mig är uppdrag och skolkultur triggerord.
Citera
2018-03-11, 09:49
Medlem
Citat:
Det är numera mycket vanligt att skolläkaren och även skolsköterskor vistas några bestämda dagar på varje skola och reser runt mellan flera skolor. Bara att titta på mottagningstider på en skolsköterskas dörr där det anges när hon resp skolläkaren är på plats på just den skolan.
Det samma gäller ofta kuratorer och skolpsykologer.

Det betyder dock inte att de därför kan släppa på sekretessen mellan skolorna eller rektorererna.

Det betyder att elevhälsan är väl insatt i elevernas problematik på alla skolor. Rektorer och lärare har varken rätt eller anledning att utbyta information sinsemellan annat än vid skolbyte (med vårdnadshavarens samtycke) eller vid stadieövergångar.
Citera
2018-03-11, 09:53
Bannlyst
Citat:
Det är numera mycket vanligt att skolläkaren och även skolsköterskor vistas några bestämda dagar på varje skola och reser runt mellan flera skolor. Bara att titta på mottagningstider på en skolsköterskas dörr där det anges när hon resp skolläkaren är på plats på just den skolan.
Det samma gäller ofta kuratorer och skolpsykologer.

Det betyder dock inte att de därför kan släppa på sekretessen mellan skolorna eller rektorererna.

Åter igen eftersom strutsbeteende verkar vara ditt signum - det råder inte sekretess mellan kommunala mellanstadium och högstadium i samma kommun. Att de är olika rektorsområden är egalt eftersom det är samma verksamhetsgren och samma myndighet.

Således kunde informationen om As sjukdom som hon fick medan hon gick på A-skolan utan problem överföras till B-skolan när hon gick upp i årskurs 7.

Om du inte vill förlora all din legitimitet och bli nominerad till Flashbacks pris för Årets Förvillare, föreslår jag att du koncentrerar dig lite.
Citera
2018-03-11, 09:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
En spekulation eller en reell risk? Jag noterade ordet ”uppgift” i ett tidigare inlägg i ämnet.

Risken torde vara reell logiskt sett. Någon uppgift har jag inte. Skulle han ha förfalskat diagnoser bara för att det skulle gynna hans karriär i konkurrenshänseende så vore han på djupt vatten.

Men troligtvis inte så djupt att det skulle motivera familicide.
Citera
2018-03-11, 09:56
Bannlyst
Citat:
Det betyder att elevhälsan är väl insatt i elevernas problematik på alla skolor. Rektorer och lärare har varken rätt eller anledning att utbyta information sinsemellan annat än vid skolbyte (med vårdnadshavarens samtycke) eller vid stadieövergångar.
Samtycke krävs endast mellan förskola och skola, ej mellan olika stadier eller skolor så länge de arbetar under samma kommunala tak.
Citera
2018-03-11, 09:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du verkar mer än lovligt förvirrad. Båda skolorna ligger i Bjärred. Du försöker få det att framstå på annat sätt genom att skriva:

Dina faktakunskaper sträckte sig inte ens till att veta vad Bjärehovskolan heter. Du har så otroligt lite på fötterna så det blir nästan pinsamt när du försöker spela dryg och låtsas att du visste hur det förhöll sig redan innan jag korrigerade din miss.

Tidningarna ovan skriver att rektorn som uttalar sig är rektor för "Alfredshällskolan i Lomma." Detta till skillnad från Bjärrehedsskolan där A gick på högstadiet, vars rektor inte har uttalat sig lika frekvent
Och nej , dessa två skolor inom Lomma kommun innefattar olika rektorsområden.

Mina uppgifter ovan kommer från citerade tidningsartiklar. Är du upprörd över hur dessa formulerat sig får du gärna kontakta dem, länkar finns ovan.

Mellanstadieskolan Alfredshällskolan kan för flera år sedan sett ett intyg på Agnes när hon gick där, men den rektorn har definitivt inte tillgång till ett färskt läkarintyg på A som sedan två år gick i en annan skola med en annan rektor.
Lika lite som Bjärrehovsskolan högstadieskola ska ha fått del av ett läkarintyg utfärdat på Moa som gick i årskurs 5 i ett annat rektorsområde. Allt enligt sekretessregler.
Citera
2018-03-11, 10:06
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Fortfarande nyfiken på dödsorsaken som verkar ta tid..

Men en sak slog mig när jag läste inläggen om ena dottern som först fick hemundervisning och sedan andra, vid nästan samma ålder. När jag läste om sexualundervisning, kritiskt tänkade m.m i skolan så kom jag att tänka på att det kanske är just det som var orsaken! Ena flickan kommer in i förpunerteten, hormoner, inteesse för killar och så kan det senare leda till samlag utanför äktenskapet. Föräldrar förbjuder henne pga sin tro och flickan blir deppig. Föräldrar ser sin chans nu att få flickan att ha hemundervisning..

Dom fixar intyg av ngn läkare som man kanske känner.. Problemet med frigörande, sex, pojkar är löst nu..

Så börjar nästa dotter komma i förpunertet och nu vet föräldrarna hur man går tillväga eftersom man lyckats första gången, så man kör samma linje.

För flickorna ska till varje pris inte ”vidga sina vyer”, utan ska uppfostras enligt föräldrarnas tro och sektledarens tycke.

Har pausat från tråden några dar, men dock följt med. Kan som många andra inte släppa det som hänt, och jag hoppas att ingen vill släppa den oavsett vilka teorier vi håller för sannolika.

Vilken sekt menar du här?

Skulle du menar scientologerna, tror jag inte de har något som styrker det du menar i din text.
Citera
2018-03-11, 10:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
detråder inte sekretess mellan kommunala mellanstadium och högstadium i samma kommun.Att de är olika rektorsområden är egalt eftersom det är samma verksamhetsgren och samma myndighet.[/i]

Naturligtvis gäller sekretess för en elev i åk.5 gentemot en rektor på en annan skola, en högstadieskola där eleven inte går. Faktiskt kan ingen heller säkert veta om hon någonsin ens kommer att bli elev på den höstadieskolan.
Mellanstadieskolans rektor får inte kontakta högstadieskolans rektor och yppa något sin elev i åk.5. Inte ens om det rör sig om släkt eller syskon till någon annan elev på högstadieskolan.
Sluta hitta på och fabulera!
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-11 kl. 10:12.
Citera
2018-03-11, 10:14
Medlem
Citat:

Tycks vara så pass insatt att vederbörande vet att de flesta kallar skolan just för Bjärreskolan ☺
Citera
2018-03-11, 10:20
Bannlyst
Citat:
Naturligtvis gäller sekretess för en elev i åk.5 gentemot en rektor på en annan skola, en högstadieskola där eleven inte går. Faktiskt kan ingen heller säkert veta om hon någonsin ens kommer att bli elev på den höstadieskolan.
Mellanstadieskolans rektor får inte kontakta högstadieskolans rektor och yppa något sin elev i åk.5. Inte ens om det rör sig om släkt eller syskon till någon annan elev på högstadieskolan.
Sluta hitta på och fabulera!

Åter igen. Det råder inte sekretess mellan olika skolor när en elev byter stadium inom samma kommun.
I detta fall där A går på en skola och sedan på en annan får information överföras skolorna emellan.

Föreslår att du läser på lite under elevhalsan.se. Eller du kanske anser att du sitter på större expertis än dessa experter också, utöver SLLs samlade intelligentia som jag tidigare slog dig i skallen med?

Det blir så svårt att gå vidare i tråden när du brister i så rudimentära kunskaper och sen dessutom uppvisar svårigheter att ta till dig av den när du beslås med direkta fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in