2018-03-11, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej det har jag inte skrivit. Precis lika lite som jag skrivit att någon med ME som bryter benet inte heller skulle få gips. Eller insulin om de har diabetes.

Tack för det klargörandet!
Därom skiljer sig de sig nämligen ganska rejält från Sc som du ville jämföra dem med.
Citera
2018-03-11, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Kanske en kroppstetan.
Just det, dom små rackarna!
Citera
2018-03-11, 00:31
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Just det, dom små rackarna!
Ja. Dom kan vara finurliga och svåra att bli av med har jag hört. Men dom tycker inte om när man pratar om dom. Så det är bra att ha långa samtal har jag hört.
Citera
2018-03-11, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
B12 injektioner används också av scientologer för att driva ut radioaktivitet. Sambanden är märkliga. Vetenskapligt underlag saknas. I sjukvården används tabletter vid B12 brist.
Det har visat sig bla. att ett antal (slå upp själv på gottfriesklinikens hemsida!) ME-patienter har manifesterad brist på B12, några av dem av genetiska orsaker. Brist på vitamin B12 kan ge irreversibla hjärnskador, sägs det också*, men jag vet inte om det är sant.
B-bitaminer används också sedan gammalt vid vård av alkoholister.

* sägs på annan plats, vill jag skynda mig att påpeka
Senast redigerad av tantigheter 2018-03-11 kl. 00:34.
Citera
2018-03-11, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
https://www.specialnest.se/skola/hemmasittande-ett-slags-beroende
Sök själv på "hur många hemmasittare finns i Sverige" så får du en mer nyanserad bild av läget.

Jag har aldrig påstått något annat än att båda flickorna har läkarintyg på att de har ME/CFS från svensk offentlig sjukvård. Däremot la jag senare till att dessa intyg kom från något av de större sjukhusen i Sverige. Detta är inte uppgifter som kommer från Flashback och jag är 100% säker på dem. Jag har även tidigare varit tydlig med att jag inte ger mer information om dem. Tänker man efter förstår man varför.
Nu försöker du blnada bort korten, och dessutom använda en intressentgrupps websida som vederhäftig källa.
Inte särskilt imponerande.
Vilket särintresse som helst, brukar vilja skapa/ta fram siffror/uppgifter som stärker deras tes, vilken den nu må vara.

Antalet s.k. hemmasittare är inte lika med antalet som får hemundervisning. Lika lite som antalet bilförare som överskrider hastighetsbestämmelser i något läge, är lika med antalet börfällda fortkörare.

Och jag ser att du fortfarande vägrar att berätta vilken form av källa (observera, inte vilken källa) ens i ytlig form, som uppgiften om läkarintyg härör sig från.

Ska de vara så svårt, är det en försthandsuppgift eller något annat?
Citera
2018-03-11, 00:34
Medlem
Citat:
Ingen aning, men jag tycker det är konstigt att Mats Reimer är ”persona non grata” av både ”ME-lobbyn” och scientologerna. Men däremot betraktas som seriös inom den vanliga vården. Jag har svårt att smälta att någon läkare medverkar till att sätta en ME diagnos på barn.
Jag tycker nog inte att han betraktas särskilt seriös inom vården. Tvärtom är han ganska ifrågasatt och på kollisionskurs med kollegor.
Citera
2018-03-11, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Narkomaner får b-12 inj ibland med. I vanliga vården. Så du ska inte hänga upp dig så mycket på det.

Återigen nej. Däremot får grava alkoholmissbrukare tiamin injektioner, som är B1 vitamin.
Citera
2018-03-11, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ingen aning, men jag tycker det är konstigt att Mats Reimer är ”persona non grata” av både ”ME-lobbyn” och scientologerna. Men däremot betraktas som seriös inom den vanliga vården. Jag har svårt att smälta att någon läkare medverkar till att sätta en ME diagnos på barn.

Titta gärna på denna länk från Stockholm Läns landsting. Där kan du se att man även diagnosticerar barn med ME inom offentlig sjukvård. Sidan beskriver också väl det vetenskapliga läget och praxisen för sjukdomen.
Citera
2018-03-11, 00:36
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det har visat sig bla. att ett antal (slå upp själv på gottfriesklinikens hemsida!) ME-patienter har manifesterad brist på B12, några av dem av genetiska orsaker. Brist på vitamin B12 kan ge irreversibla hjärnskador, sägs det också, men jag vet inte om det är sant.
Ja b-12 är bra för hjärnan. Och speciellt mekobalamin i inj Som bättre tas upp. Och alltså är mer effektivt. Inget hokus pokus.
Citera
2018-03-11, 00:38
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Återigen nej. Däremot får grava alkoholmissbrukare tiamin injektioner, som är B1 vitamin.
Jag menar sjuka narkomaner. Inte ”friska”
Citera
2018-03-11, 00:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Håller med.
Jag har också svårt att se att en seriös barnläkare skulle ge en 11-årig flicka diagnosen ME på ett intyg, alldeles särkilt 11-åriga Moa. Enligt uppgift hade föräldrarna under våren 2017 börjat misstänka att M led av samma sjukdom som A - som då enligt postare här skulle varit sjukdomen ME. Redan till höstterminens början skulle M alltså haft ett färdigt läkarintyg med diagnosen ME.

Det är inte förenat med seriös läkarvetenskap att ställa den diagnosen så snabbt.
Citera
2018-03-11, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det har visat sig bla. att ett antal (slå upp själv på gottfriesklinikens hemsida!) ME-patienter har manifesterad brist på B12, några av dem av genetiska orsaker. Brist på vitamin B12 kan ge irreversibla hjärnskador, sägs det också*, men jag vet inte om det är sant.

* sägs på annan plats, vill jag skynda mig att påpeka

B12 nivåer går att mäta, tabletter fungerar lika bra som injektioner i de allra flesta fall. Brist på tiaminer, B1, kan ge hjärnskador, Wernicke-korsakoff syndrom. Det drabbar främst alkoholister men även ibland de som genom gastric by-pass. Tyvärr jag ksn det här.
Gottfriesklinikens ovetenskapliga användning av B12 injektioner är ett av skälen att de fick stänga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in