2018-03-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Bara om man tror att någon från skolan var inblandad i dödsfallen. Men det finns väl inget som tyder på det?
Man skulle nästan kunna tro du jobbar på skolan så frenetiskt som du hoppar på alla som antyder att skolan har gjort fel.
Citera
2018-03-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du får nog belägga det du kan med källa så tar vi det därifrån sen. Antydningar kan vi lämna därhän. Den sista meningen förpassar dig historiens sophög vad mig anbelangar. Om din logik är att alla som försvarar skolans och sjukvårdens agerande samtidigt försvarar barnamord så är dina inlägg inte ens värda ett respektfullt bemötande.

Det är uppgifter från olika intervjuer den första veckan. Jag tror skolan handlat i god tro, och litat på föräldrarna. Som flera andra i denna tråd hoppas jag att det dras lärdomar från detta fall, lex Moa och lex Agnes.
Och även om flera i tråden anser ME vara en erkänd sjukdom, så stämmer det inte med verkligheten i vården. Tycker det är intressant att Reimer som kritiserat ovetenskapligheten på Gottfrieskliniken (med stöd av IVO) också förföljs av scientologer. Vad finns det för samband mellan ME, Gottfrieskliniken och scientologi?
Citera
2018-03-10, 23:23
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det är uppgifter från olika intervjuer den första veckan. Jag tror skolan handlat i god tro, och litat på föräldrarna. Som flera andra i denna tråd hoppas jag att det dras lärdomar från detta fall, lex Moa och lex Agnes.
Och även om flera i tråden anser ME vara en erkänd sjukdom, så stämmer det inte med verkligheten i vården. Tycker det är intressant att Reimer som kritiserat ovetenskapligheten på Gottfrieskliniken (med stöd av IVO) också förföljs av scientologer. Vad finns det för samband mellan ME, Gottfrieskliniken och scientologi?
Finns inget samband. Reimer är en mycket ihärdig skribent. Som är emot mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Yes !
Det var HANNA !
Hanna ville ta livet av sig pga hennes sjukdomsbild och jättedjupa depression.
Agnes var jättesjuk, och Moa var tyvärr ganska ok.
När ni/du fortsätter disskusionen... ha då i tankarna att det var Hanna som drev dom till detta.
Allt Hanna hade gått igenom, hur hon hade det nu med depression mm.. plus Agnes långa sjukdom och värre på slutet.
Mitt tips i tråden, Sluta kolla Oskar o barnen.. lägg all fokus på Hanna istället.
(Jag har såklart inte sanningen framför mig, men mitt tips är att följa Hanna-spåret)
Tack för att du röt till!
Du är bättre rustad än jag att göra den bedömningen, men jag kan inte släppa tanken. Jag har försökt pejla lite då och då i tråden, men det är ingen som hakat på med övertygelse (fast jag vet att några är benägna att hålla med)
Egentligen hade jag tänkt låta den här disskussionen löpa vidare ytterligare något dygn, men det här blir ett bra tillfälle att förska få allt på köl igen.
Jag har nämligen lite diverse frågor, bl.a. om brevet (den frågan får vänta ett tag) men en annan fråga som är viktig för mig är hur måndagen den 8 januari såg ut. Har du hört något glunkas om det?
Upprepar mig själv: den 7 jan lär O ha pratat med sin syster, som inte uppfattat något anmärkningsvärt, såvitt jag förstår. Den 9 jan upptäckte man familjen död, O hade inte låtit ana att han inte skulle komma till jobbet den dagen. Någon lärare var också och knackade på den 9. Den 8 var inte skoldag, men väl vanlig arbetsdag, Vet man var O var den dagen?
Jag börjar f.ö. bli lite less åt alla tolkningstvister i tråden och misstolkningar som förvandlas till trådsanningar - eller "alternativa fakta" som faktiskt blir ett träffande nyord.

PS
det slumpar sig så att just i kväll berättade en mamma om hur hennes son drabbats avBorelia med hemska följder. Ett par år hade varit mycket dramatiska då barnet hamnat i koma. Nu är han frisk, men det var tydligt att det hade varit oerhört påfrestande, särskilt för mamman som inte kunde jobba under den tiden. Så det du nämner i ditt följande inlägg är inte alls långsökt.
Senast redigerad av tantigheter 2018-03-10 kl. 23:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Har du verkligen inte hört talas om något enda fall, med någon som fixat fram ett läkarintyg som inte stämde med verkligeheten?

Har du inte hört talas om några av de mest flagranta fusken med assistansersättning, den där personen som hade läkarintyg på att vederbörande var rullstolsbunden t.ex., vilken hen inte var?

Ett läkarintyg är inte alltid sanningen, det kan vara något slags kompisintyg, ett förfalskat intyg, eller ett intyg som övertolkas.

Det är inte enbart av oginhet, som Försäkringskassan granskar läkarintyg, innan de beviljar ersättning.

Tror du att det finns ett förfalskat eller ogiltigt läkarintyg i det här fallet?
Citera
2018-03-10, 23:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Att någon får hemundervisning kan bero på att alla yttre stimuli som finns i skolan blir för mycket och det enda barnet orkar är att resa sig upp ur sängen och gå till bordet och sätta sig. Där läraren sitter. Och där få sin undervisning.

Och gå i affären, stoja i poolen, gå på restarang och gå på julbord.
Förutom att öppna dörren för läraren och under 4 respektive 3 heldagar per vecka delta i undervisningen och på så sätt följa läroplanen så att man får slutbetyg i minst tio ämnen och kan söka till gymnasiet.....
Citera
2018-03-10, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Du påstår att du har tillgång till andra siffror än de som redovisats med källa avseende hemundervisning.

Kan du redovisa dessa siffror, samt vilken källa du har?
Och så vore det intressant att veta varför du anser att svensk offentlig statistik är ovederhäftig?

Dessutom byter du fot då och då, avseende läkarintygen: iblnad finns det två läkarintyg från svensk offentligt vård med ME på, ibland finns det ett med ME och ett med något annat, ibland är ena läkarintyget från svensk offentlig vård, ibland bara det ena...

Så hur är det nu, vad har du sett för läkarintyg (om du sett några), och vad stod det på dem?
Eller har du inte sett några läkarintyg, utan bara fått några PM där någon annan sett några läkarintyg, eller hur var det egentligen?

https://www.specialnest.se/skola/hemmasittande-ett-slags-beroende
Sök själv på "hur många hemmasittare finns i Sverige" så får du en mer nyanserad bild av läget.

Jag har aldrig påstått något annat än att båda flickorna har läkarintyg på att de har ME/CFS från svensk offentlig sjukvård. Däremot la jag senare till att dessa intyg kom från något av de större sjukhusen i Sverige. Detta är inte uppgifter som kommer från Flashback och jag är 100% säker på dem. Jag har även tidigare varit tydlig med att jag inte ger mer information om dem. Tänker man efter förstår man varför.
Citera
2018-03-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Finns inget samband. Reimer är en mycket ihärdig skribent. Som är emot mycket.

Hur vet du det så säkert?
Citera
2018-03-10, 23:28
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Och gå i affären, stoja i poolen, gå på restarang och gå på julbord.
Förutom att öppna dörren för läraren och under 4 respektive 3 heldagar per vecka delta i undervisningen och på så sätt följa läroplanen så att man får slutbetyg i minst tio ämnen och kan söka till gymnasiet.....
Vet ej. Antagligen gör de inte allt på samma dag. Skriver bara hur det kan vara.
Citera
2018-03-10, 23:29
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Hur vet du det så säkert?
Jag tillhör ”ME-lobbyn” Samröre med scienrologer skulle antagligen öka självmordsfrekvensen hos sjuka i den sjukdomen.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-10 kl. 23:33.
Citera
2018-03-10, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Du gör en halmgubbe av mina spekulationer och beslår mig sedan med lögn.
Ok, jag kan nöja mig med att konstatera att det är klarlagt, att föräldrarna, alltså inte skolan, var drivande när det gäller flickornas hemundervisning. Det räcker för mig.
Varken intyg eller beslut bevisar f.ö. att barnen var allvarligt sjuka.

Du backar från ditt påstående. Det är bra att hålla sig till sanningen. Intyg och beslut bevisar fortfarande att särskild undervisning var det bästa alternativet för att tillgodose skolplikten. Jag tänker inte börja semantisera vad allvarligt betyder i olika sammanhang eller för olika personer. Jag är dock 100% säker att särskild undervisning inte är aktuell vid nageltrång. Så det kan vi utesluta.
Citera
2018-03-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Man skulle nästan kunna tro du jobbar på skolan så frenetiskt som du hoppar på alla som antyder att skolan har gjort fel.

Jag har jobbat på många skolor. Jag hoppar på alla som försöker fabricera bevis för att flickorna skulle ha varit friska, det är jag helt övertygad om att dom inte var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in