2018-03-10, 11:13
Medlem
Uppslags avatar
Under flera års tid har jag sökt olika tjänster hos en arbetsgivare som jag verkligen vill jobba för.
Jag har fått komma på intervju men alltid fått svaret att ”tjänsten är tillsatt”.
Så långt är det inga konstigheter, jag trodde att jag saknade den kompetens som företaget efterfrågade.

Nu i årsskiftet sökte jag till en ny tjänst hos företaget (väldigt svårt att hitta vettig personal till just den tjänsten)
och jag fick komma på intervju.
Väl på intervjun blir jag konfronterad av chefen som säger att en person har spridit ett rykte om mig.
Jag förnekar ryktet då det inte stämmer och det är dessutom väldigt lätt att kontrollera om ryktet stämmer.
Vi pratar ut om saken och säger att vi lägger det bakom oss.
Efter intervjun blir jag uppringd av chefen, han vill anställa mig och jag tackar ja till tjänsten.

Har nu jobbat för företaget en kort tid och jag får inget annat än beröm från arbetskollegor, chefer m,m.
Själv är jag inte förvånad då jag vet att jag har en hög arbetsmoral samt är en bra person.

Men, ryktet har såklart legat och gnagt inombords. Vad tror företaget om mig egentligen..
Jag fick jobbet trots ett grovt rykte, detta bara för att man inte kan hitta personal till tjänsten?
Självklart blev jag chockad när jag fick höra ryktet och tänka att jag inte vill jobba där, men samtidigt vill jag rentvå mitt namn samt att jag anser företaget vara en attraktiv arbetsgivare.
Jag vill gärna jobba kvar på företaget, jag trivs med mitt yrke och mina arbetskollegor, men självklart känns det samtidigt väldigt konstigt.

Jag har tagit reda på vem som spred ryktet, personen jobbar inte kvar.
Dåvarande chef som fick höra ryktet och spred det vidare inom ledningen är heller inte kvar på företaget.

Detta anser jag är grovt förtal samt ärekränkning och jag kommer göra en polisanmäla.

-Vad bör jag tänka på och vad säger ni kunniga, är det möjligt att personen blir dömd?

-Har jag rätt till skadestånd?

Kan inte gå in i detalj vad ryktet gäller, men det är väldigt grovt samt enkelt att ta reda på om det stämmer.
Detta har företaget inte gjort utan lyssnade endast på ett rykte.

Ber om ursäkt om texten skulle vara rörig, men fråga gärna och kom med råd och tips.

Jag tackar på förhand för input från er sakkunniga.
Citera
2018-03-10, 11:21
Medlem
om du får skadestånd så är väl frågan om det är mer pengar än vad som kostar att gå genom hela processen?
Citera
2018-03-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppslag
Kan inte gå in i detalj vad ryktet gäller
I så fall är det dessvärre omöjligt att svara.
Citera
2018-03-10, 11:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Under flera års tid har jag sökt olika tjänster hos en arbetsgivare som jag verkligen vill jobba för.
Jag har fått komma på intervju men alltid fått svaret att ”tjänsten är tillsatt”.
Så långt är det inga konstigheter, jag trodde att jag saknade den kompetens som företaget efterfrågade.

Nu i årsskiftet sökte jag till en ny tjänst hos företaget (väldigt svårt att hitta vettig personal till just den tjänsten)
och jag fick komma på intervju.
Väl på intervjun blir jag konfronterad av chefen som säger att en person har spridit ett rykte om mig.
Jag förnekar ryktet då det inte stämmer och det är dessutom väldigt lätt att kontrollera om ryktet stämmer.
Vi pratar ut om saken och säger att vi lägger det bakom oss.
Efter intervjun blir jag uppringd av chefen, han vill anställa mig och jag tackar ja till tjänsten.

Har nu jobbat för företaget en kort tid och jag får inget annat än beröm från arbetskollegor, chefer m,m.
Själv är jag inte förvånad då jag vet att jag har en hög arbetsmoral samt är en bra person.

Men, ryktet har såklart legat och gnagt inombords. Vad tror företaget om mig egentligen..
Jag fick jobbet trots ett grovt rykte, detta bara för att man inte kan hitta personal till tjänsten?
Självklart blev jag chockad när jag fick höra ryktet och tänka att jag inte vill jobba där, men samtidigt vill jag rentvå mitt namn samt att jag anser företaget vara en attraktiv arbetsgivare.
Jag vill gärna jobba kvar på företaget, jag trivs med mitt yrke och mina arbetskollegor, men självklart känns det samtidigt väldigt konstigt.

Jag har tagit reda på vem som spred ryktet, personen jobbar inte kvar.
Dåvarande chef som fick höra ryktet och spred det vidare inom ledningen är heller inte kvar på företaget.

Detta anser jag är grovt förtal samt ärekränkning och jag kommer göra en polisanmäla.

-Vad bör jag tänka på och vad säger ni kunniga, är det möjligt att personen blir dömd?

-Har jag rätt till skadestånd?

Kan inte gå in i detalj vad ryktet gäller, men det är väldigt grovt samt enkelt att ta reda på om det stämmer.
Detta har företaget inte gjort utan lyssnade endast på ett rykte.

Ber om ursäkt om texten skulle vara rörig, men fråga gärna och kom med råd och tips.

Jag tackar på förhand för input från er sakkunniga.

Tycker du ska släppa det. Personerna är borta, du har ditt arbete, chefen har släppt det.

Kan bara bli fel om du börjar rota. Chefen blir involverad på nytt, de arbetskamrater du har nu lär börja grubbla på ryktet, osv. Det kan inte komma något gott ur det. Gå vidare i livet.
Citera
2018-03-10, 11:43
Medlem
Håller med föregående talare att släppa det och gå vidare med ditt.
Citera
2018-03-10, 11:44
Medlem
Uppslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
om du får skadestånd så är väl frågan om det är mer pengar än vad som kostar att gå genom hela processen?
Mitt mål är inte att få skadestånd utan att personen ska bli dömd.

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
I så fall är det dessvärre omöjligt att svara.
Okej, ryktet säger att jag är en knarkare, vilket är väldigt lätt att ta reda på genom drogtest.
Personen som har spridit det gillar inte mig såklart, det är rätt uppenbart. Men ryktet är inte sant.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Tycker du ska släppa det. Personerna är borta, du har ditt arbete, chefen har släppt det.

Kan bara bli fel om du börjar rota. Chefen blir involverad på nytt, de arbetskamrater du har nu lär börja grubbla på ryktet, osv. Det kan inte komma något gott ur det. Gå vidare i livet.
Jag förstår hur du menar och självklart vill jag inte göra det jobbigt för mig eller min nya chef.
Men ryktet säger att jag ska vara en knarkare, vilket är lätt att ta reda på genom ett drogtest.
Som sagt, jag vill att personen i fråga ska bli dömd och få sitt straff. Hur kan man ens sprida ett så löst rykte som man enkelt kan ta reda på om det stämmer eller inte.
Citera
2018-03-10, 11:53
Medlem
Citat:
Okej, ryktet säger att jag är en knarkare, vilket är väldigt lätt att ta reda på genom drogtest.
Personen som har spridit det gillar inte mig såklart, det är rätt uppenbart. Men ryktet är inte sant.
Ett sådant rykte skulle helt klart kunna gå under förtal då det är brottsligt. Däremot är min bedömning (är inte utbildad jurist) att det knappast är grovt. Vidare är det så med förtal att det normalt inte är något som polisen tar i om det inte "anses påkallat från allmän synpunkt". Detta betyder att du med största sannolikhet får driva åtalet själv utan hjälp av åklagare.
Citera
2018-03-10, 12:01
Medlem
Uppslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Ett sådant rykte skulle helt klart kunna gå under förtal då det är brottsligt. Däremot är min bedömning (är inte utbildad jurist) att det knappast är grovt. Vidare är det så med förtal att det normalt inte är något som polisen tar i om det inte "anses påkallat från allmän synpunkt". Detta betyder att du med största sannolikhet får driva åtalet själv utan hjälp av åklagare.

Okej, tack för svaret.

Men vad innebär det att jag får driva åtalet själv utan åklagare?
Citera
2018-03-10, 12:08
Medlem
Citat:
Okej, tack för svaret.

Men vad innebär det att jag får driva åtalet själv utan åklagare?
Det innebär att du eller den jurist du anlitar sköter allt det som en åklagare normalt sköter. Vidare gäller också att du betalar rättegångskostnaderna om du förlorar. Detta kan bli riktigt dyrt.
Citera
2018-03-10, 13:09
Medlem
Har du råd med det så skulle jag personligen gå vidare med polisanmälan.

Det som du beskriver är vanligt förekommande och de som startar dylika rykten går för det mesta fria.

Förtal som brott är något som måste uppmärksammas. Skvallerkärringar eller skvallergubbar som ogillar en viss person och då börjar sprida falska rykten är en mycket vanlig och obehaglig verklighet, speciellt för dem som blir utsatta.

Har du någon form av bevis mot personen?

Kan du fråga någon som tagit del av förtalet om t.ex. chattloggar eller e-mail?

Jag har upplevt det här själv och fick till mig informationen av en kollega som rakt ut frågade mig om hur det låg till. Då visade det sig att jag hade fått en tjänst som en annan även sökt och som sedan börjat förakta mig och börjat sprida osanna rykten. Jag polisanmälde aldrig, men jag borde ha gjort det. Tyvärr kan ju en anmälan sätta käppar i hjulen för en, eftersom man då blir en ”jobbig person”.

Har som chef även varit med om att anställda försöker sig på det här för att smutskasta kollegor. Där har jag försökt reda ut situationen med de inblandade. Det har då löst sig på ett bra sätt utan att några anmälningar kom till skott.
Senast redigerad av Golv-Lars 2018-03-10 kl. 13:58. Anledning: https://m.youtube.com/watch?v=GLVTRxF5zIw
Citera
2018-03-10, 13:50
Medlem
Uppslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golv-Lars
Har du råd med det så skulle jag personligen gå vidare med polisanmälan.

Har du någon form av bevis mot personen?

Kan du fråga någon som tagit del av förtalet om t.ex. chattloggar eller e-mail?

Jag känner inte att jag har råd att driva ärendet själv, nej.

Gällande bevis så har jag endast fått höra detta muntligt av min nuvarande chef som namnger personen som ska ha spridit ryktet. Jag vet inte om chefen ställer upp att vittna i rätten, vilket isåfall är till min nackdel.

Jag har ringt till 11414 för rådgivning, då har jag fått till svar att det kommer drivas till åtal av åklagaren och inte av mig själv, då det "anses påkallat från allmän synpunkt", vad gäller egentligen?
Ska ringa till dem igen på måndag för att prata med en handläggare.

Sedan håller jag delvis med om att jag borde släppa det hela och gå vidare, vill inte att det ska bli en jobbig situation på min arbetsplats och min nuvarande chef tycker ju om mig.

Tack återigen för alla svar jag fått.
Citera
2018-03-10, 16:33
Medlem
Vad gäller ärekränkning osv hur många fler än du själv vet om det förtal du utsatts för, har det skrivits om det i media, sociala medier? Om inte är det svårt att få rätt i den frågan. Du kan väcka enskilt åtal om inte åklagaren anser att ett brott är fullbordat och ska drivas ur allmän synpunkt. Den som förlorar får betala rättegångskostnader för ombuden..dyrt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in