Citat:
Ursprungligen postat av
riskybizzy
Du surrar om att du hört en 357a från ca 30-40 meter i stadsmiljö i Rom. Prova att ställ dig en meter i från och håll den emot örat och tryck av så får vi se. Du kanske har sett videos på youtube är min gissning. Detta är dock helt missvisande eftersom mikrofonen "klipper" ljudet så att säga. Det låter därför mer som en mattpiska om man lyssnar på det i datorn. Ut och testa på ritkigt är mitt förslag. Låt oss återgå till frågan varför Lisbeth vittnesmål är märkligt även på denna punkt
Jag har som sagt skjutit ganska många skott med 38, 357 Colt Phyton etc. Dessutom en skjutning i Rom där en polis ca 15 20 meter bort avlossade sitt skott. Trots min erfarenhet kunde jag inte ens avgöra riktningen eller avståndet förrän jag såg polisen som skjutit.
Problemet med dig är att du tror att perception, och tolkning av perception är "objektiv". Att så inte är fallet hör till grundkunskaper i Psykologin.
Det är t ex därför man mäter buller objektiv i t ex trafiken. Skulle man gå på upplevelsen så skulle det bli rena Hawaii. Har en upplevelse i baggaget som är belysande. En kvinna i en taxi klagade på att en "doftgran" luktade starkt och gav henne en allergisk reaktion. I verkligheten var det inte en parfymerad doftgran utan en sk "luktätare" helt utan parfym.
Bakgrundsbuller gör att den faktiska upplevelsen är skillnaden i ljudtryck mellan ljudet och bakgrundsbullret. Annat påverkar också. Har du aldrig varit med om att gå i tankar och inte höra vad den som går bredvid säger?
Diskussionen får nog anses avslutad här.
Fakta, vetenskap och praktisk erfarenhet såger något helt annat än vad vissa "tror". Vår perception är inte objektiv och det varierar mellan personer och situationer.