2018-03-09, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Håller med, det går fan inte att ta in.
Instämmer, när jag försöker föreställa mig vändningen från kakor till skräcken och utsattheten så slår något av. Förmår inte komma närmre den där känslan av att bli inlurad i fällan som sedan slår igen.

Känner mig inte vidare nyfiken på eller intresserad av udda excentriker så till vida att jag skulle vilja träffa nån på tu man hand.

Upprinnelsen till hela denna soppa är att människor som Madsen säljer och fascinerar. Man förundras, försöker förstå, rycks med och blir upplivade av energiska människor med högflyende drömmar och ambitioner.

Sanningen om Madsen är ju djupast sett en mänsklig tragedi om en ensam och störd människa som saknar insikt i hur han uppfattas. Så när sensationerna har mattats av är han endast ett värdelöst kräk som har parasiterat och existerat genom den uppmärksamhet som givits honom.
Senast redigerad av Mirandamirage 2018-03-09 kl. 16:59.
Citera
2018-03-09, 16:57
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Jag har en bestämd känsla av att åklagaren stött på denna typ av gärningman tidigare i arbetet. Han såg nog tidigt vart åt det lutade.

Madsen ger verkligen Ondskan ett ansikte.

EDIT. Länken ger en bra bild av denna typ av vidriga gärningsmän

Ondska, ett intressant ämne, läste en bok för ett tag sedan, People of the lies, av M. Scott Pech, Psykiater och Psykoterapeut, som genom sina kliniska erfarenheter försöker definiera just begreppet ondska.

Slutsatsen i boken är ungefär att när någon utför en handling vilken personen är medveten om skapar negativa konsekvenser för, samt på något sätt skadar annan person, är en klar definitiion av ondska.
Citera
2018-03-09, 16:59
Medlem
Kenpos avatar
Med nuvarande information kan man inte eliminera de värsta farhågorna. Han munkavlade Kim, spände upp henne naken, snittade henne lite här och där för att se hennes fasa och smärta i ögonen, körde kniv/skruvmejsel i slidan flera gånger och krönte det hela med att njutningsfullt skära strupen av henne. Tänk er hennes skräck när hon fattar läget: instängd i en burk på havets botten med en galning som faktiskt tänker döda dig. Inte en chans att komma undan.
Citera
2018-03-09, 17:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Med nuvarande information kan man inte eliminera de värsta farhågorna. Han munkavlade Kim, spände upp henne naken, snittade henne lite här och där för att se hennes fasa och smärta i ögonen, körde kniv/skruvmejsel i slidan flera gånger och krönte det hela med att njutningsfullt skära strupen av henne. Tänk er hennes skräck när hon fattar läget: instängd i en burk på havets botten med en galning som faktiskt tänker döda dig. Inte en chans att komma undan.
Jag tror att hennes skrik var del av upplevelsen för honom. Herre Gud.
Citera
2018-03-09, 17:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Ondska, ett intressant ämne, läste en bok för ett tag sedan, People of the lies, av M. Scott Pech, Psykiater och Psykoterapeut, som genom sina kliniska erfarenheter försöker definiera just begreppet ondska.

Slutsatsen i boken är ungefär att när någon utför en handling vilken personen är medveten om skapar negativa konsekvenser för, samt på något sätt skadar annan person, är en klar definitiion av ondska.

Ja det är onekligen ett intressant ämne om än mycket skrämmande. Vi vill inte gärna tro att sådan ondska finns som i madsens fall även om vårt förnuft säger oss att det naturligtvis exsisterar.
Citera
2018-03-09, 17:19
Medlem
valleros avatar
Citat:
Bra och överskådlig referensläsning finns här:
http://www.criminalprofiling.com/the-criminal-sexual-sadist/

Bra länk - tack!
Av alla ofattbara sexuella perversioner som det finns så är sexualsadism klart den mest ofattbara.
Citera
2018-03-09, 17:20
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Nån hade ju vid något tillfälle sett Madsen vid den öppna lägerelden som då och då brann i anslutning till huset där Kim bodde med pojkvännen. Sen att Madsen kontaktar henne precis innan hon skulle resa bort-verkar som detta är en tillfällighet för mycket.
Citera
2018-03-09, 17:30
Medlem
Citat:

Robert D. Hare gör också ett försök i boken Psykopatens Värld - Utan Samvete.

https://www.adlibris.com/se/bok/psykopatens-varld---utan-samvete-9789144499215

Jag tycker det är lite problematiskt att ta till sig att så femdjävligt onda personer existerar. De besitter inte normala mänskliga egenskaper såsom empati, skuld eller skam.

Därför blir det som hände med Kim så enkelt att genomföra. För Madsen.

Därför begrep han inte heller att Kims pojkvän skulle eftersöka henne. Saknad eller oro efter någon är helt okända begrepp för Madsen.
Citera
2018-03-09, 17:31
Medlem
Nosemonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-Korrekt
När stämningen skiftade tror jag var när det gick upp för Madsen att Kim inte alls var med på hans erotiska böjelser eller hans sexuella inviter över huvud taget. Men märkligt är att Kim inte noggrannare hade researschat innan hon åkte ut detta missfoster. Hon skulle aldrig åkt ut ensam så klart. Tråkigt att hon var naiv och oskuldsfull denna gång.

Här har du nog helt fel. Av det vi hört hittills hoppades nog inte PM att Wall skulle gå med på sexuella inviter. Tror inte heller han gjorde sådana.

Hans mål var helt enkelt att invagga henne i säkerhet, vara den gemytlige dansken som bjuder på fika osv. Tills ubåten gick i undervattensläge.

Då bytte han förmodligen skepnad på en blank sekund. Tror inte Wall hann reagera p g a ombytligheten. Föreställer mig att han mer eller misshandlat henne utan någon som helst förvarning och sedan utnyttjat hennes totala förvåning/passivitet av skräck och smärta till att binda fast henne.

Efter det tror jag att ett monster utan medmänsklighet, empati eller förmåga att tänka på konsekvenser tagit vid. Helt ostoppbar p g a platsen de befann sig på.

Vad som hände efter det vet bara PM, och vi får nog aldrig reda på detaljerna. Vilket man nog ska vara tacksam för om man vill kunna sova resten av livet.

Kalla inte Wall för naiv och oskuldsfull! Hon verkade intelligent och med skinn på näsan. Ingen kan förutspå att något sådant här ska hända, i synnerhet inte när man själv vet att den man träffar vet att ett flertal vittnet vet att bara de två ska vara i ubåten. Det är nog otroligt ovanligt att ett sånt här grovt brott begås när gärningsmannen redan på förhand vet att han är den ende som kan ha gjort det.

Jag hoppas att Kim Wall har frid var än hon finns nu, och att hennes familj och nära kan få någon form av frid när detta monster är inspärrat. Helst tills han dör bortglömd.
Citera
2018-03-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-Korrekt
När stämningen skiftade tror jag var när det gick upp för Madsen att Kim inte alls var med på hans erotiska böjelser eller hans sexuella inviter över huvud taget. Men märkligt är att Kim inte noggrannare hade researschat innan hon åkte ut detta missfoster. Hon skulle aldrig åkt ut ensam så klart. Tråkigt att hon var naiv och oskuldsfull denna gång.

Det här har redan dryftats om och om igen i denna tråd

1) hon var journalist på uppdrag
2) inte ens PM’s närmsta anade att han hade någon ond sida
3) varför skylla på offret istället för förövaren?!
Citera
2018-03-09, 17:36
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosemonkey
Här har du nog helt fel. Av det vi hört hittills hoppades nog inte PM att Wall skulle gå med på sexuella inviter. Tror inte heller han gjorde sådana.

Hans mål var helt enkelt att invagga henne i säkerhet, vara den gemytlige dansken som bjuder på fika osv. Tills ubåten gick i undervattensläge.

Då bytte han förmodligen skepnad på en blank sekund. Tror inte Wall hann reagera p g a ombytligheten. Föreställer mig att han mer eller misshandlat henne utan någon som helst förvarning och sedan utnyttjat hennes totala förvåning/passivitet av skräck och smärta till att binda fast henne.

Efter det tror jag att ett monster utan medmänsklighet, empati eller förmåga att tänka på konsekvenser tagit vid. Helt ostoppbar p g a platsen de befann sig på.

Vad som hände efter det vet bara PM, och vi får nog aldrig reda på detaljerna. Vilket man nog ska vara tacksam för om man vill kunna sova resten av livet.

Kalla inte Wall för naiv och oskuldsfull! Hon verkade intelligent och med skinn på näsan. Ingen kan förutspå att något sådant här ska hända, i synnerhet inte när man själv vet att den man träffar vet att ett flertal vittnet vet att bara de två ska vara i ubåten. Det är nog otroligt ovanligt att ett sånt här grovt brott begås när gärningsmannen redan på förhand vet att han är den ende som kan ha gjort det.

Jag hoppas att Kim Wall har frid var än hon finns nu, och att hennes familj och nära kan få någon form av frid när detta monster är inspärrat. Helst tills han dör bortglömd.
Så tror jag också det har gått till. Han har invaggat henne i säkerhet och pratat om sina projekt och hon har ställt frågor. Hon ser så glad ut i tornet och trodde nog hon skulle få en bra intervju. Sen efter de har dykt tror jag att han överföll henne och slog henne medvetslös kanske. Jag tror han skiftade blixtsnabbt från trevlige , professionella Madsen till odjuret Madsen. Vad hon kände kan jag inte ens föreställa mig.
Citera
2018-03-09, 17:44
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Robert D. Hare gör också ett försök i boken Psykopatens Värld - Utan Samvete.

https://www.adlibris.com/se/bok/psykopatens-varld---utan-samvete-9789144499215

Jag tycker det är lite problematiskt att ta till sig att så femdjävligt onda personer existerar. De besitter inte normala mänskliga egenskaper såsom empati, skuld eller skam.

Därför blir det som hände med Kim så enkelt att genomföra. För Madsen.

Därför begrep han inte heller att Kims pojkvän skulle eftersöka henne. Saknad eller oro efter någon är helt okända begrepp för Madsen.

Den engelska versionen av Hare's "klassiker" där ligger i min Kindle sedan några månader, intr haft tid för den ännu..

De agerar inte i den verkliga världen, deras interna värld blir dock tillslut så verklig att den blir svår att skilja från den verkliga världen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in