Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
Menar du detta?:
SintraartniS skrev att hen hade hört från någon annan att OH ska har haft en sambo/förlovade eller liknande innan HB som har dött (kan vara olycka, sjukdom etc., tror inte det skrevs vad det kan ha varit). Jag frågade efter, men det fann inga fler info.
Hade nog aldrig tänkt att koppla OH till andra dödsfall - förutom så klart i nära relationer.
Och då menar jag inte att han skulle ha varit gm.
Tack!!! Jag har fortfarande min teori om att det kan vara som det är när allt sker innanför stängda dörrar. Sekter mm brukar ju inte vara något hemligt om det är en övertygelse, det brukar lysa igenom men våld i nära relation stannar där. Det finns ingen utomstående som vill röra vid det, speciellt om det är en starkt avvisande person som vaktar på hemligheten.
Min tanke var om det fanns fler förhållanden som lämnats och varit "komplicerande", inte nödvändigtvis med dödlig utgång men med stort illamående.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zebrima
Nja, allt är ju möjligt men jag tror inte han har mördat förut. Niklas mördades dessutom i slutet av september så då är det långsökt att Oskar var i Bjärred, under sommarlovet hade i så fall varit en annan sak. Jag tänkte mer att om han kände Niklas eller ännu hellre Niklas bror Peter då de är jämngamla, så kan mordet på Niklas ha påverkat honom och på sikt gjort honom öppen för scientologin. På samma sätt som Niklas död påverkade hans mor och bror.
När något tragiskt händer i ens liv, då söker man direkt och indirekt svar på varför och försöker läka såren i själen. Om inte den traditionella sjukvården hjälper tillräckligt ligger t.ex. New Age och liknande inte långt borta för att söka bot och lindring. Både Niklas mor och bror engagerade sig i Mundekulla och liknande efter Niklas bortgång. Just Mundekulla i sig tror jag är harmlöst (och har säkert fyllt sitt syfte i att läka själen för mor och bror), men sådana ställen (typ Mundekulla) drar lätt till sig scientologer etc. eftersom människor som besöker dem är lätta byten och öppna för det t.ex. scientologin förespråkar. Jag börjar se en koppling i att det tragiska som hände Niklas öppnat upp Bjärred/Lomma för typ "själavård med inslag av New Age" i brist på bättre ord och att detta sträcker sig långt tillbaka. I och med denna öppenhet har samhället då också lättare accepterat scientologer, Narconon o.s.v.
Oskar verkar i vilket fall som helst ha drabbats av tragiska och omvälvande händelser redan i barndomen (sin brors död) och ev. även i ungdomen/tidiga vuxenår. Om inte genom att han påverkats av Niklas död, så kanske i det här tidigare förhållandet som sägs ha varit dramatiskt. Hade varit intressant att veta mer om det.
Det vore väldigt intressant att veta mer om det som du säger. Finns det ingen som kan stilla nyfikenheten?
Ett barns utveckling som störs av tragedi ger inte alls sällan problem för barnet som vuxen.
Jag vet att många här verkar tycka att det är "fel" att tro att det faktiskt pågick en hel del osunt innanför denna familjens väggar som kan ha med narcissism att göra men jag håller kvar vid den ett tag till iallafall.
Anhängare av sekter brukar som sagt på något vis uppvisa tecken på det innan olyckan är ett faktum, så funkar det inte med det jag pratar om, där står folk frågande och undrar vad det var som hände. De som anat att något är fel har ofta tystats med förklaringar som de kanske inte skulle ta annars men sväljer det för de vill ju inte "vara elaka och slänga anklagelser omkring sig hur som helst".
Gällande barn som far illa vill man alt för ofta inte lägga sig i andras barnuppfostran. Allt detta är givetvis ett stort samhällsproblem.
Det vilar något över detta som inte får mig att släppa min känsla av detta. Just förhållande med inslag av psykiskt våld är de förhållanden som allt för ofta exploderar och träffar folk som en blixt från en klarblå himmel.
Allt detta gör att
jag är intresserad av livet innan detta hände och innan paret slog sina påsar ihop?
Man kan inte finna svaret genom att kartlägga barnens hälsa eftersom det är inte den som tagit livet av familjen och heller inte kan vara orsaken till familjens död. Någon i familjen, av de vuxna, bär på en "mörk hemlighet" som den andra vuxna har blivit en del av.
Två människor som inte kläcker samma ideer samtidigt utan en är först oavsett och den människan är troligtvis den som isolerat barnen och gjort hela familjen sjuk. En sjukdom som sedan ledde till döden. Frälsning brukar synas och på ett helt annat sätt.
Någon i familjens närhet borde vara tillräckligt arg om de misstänker att de kan lägga skulden, på hur det kunde bli så här, på något utifrån och faktiskt vid detta laget varit här inne eller i media och gett någon form av uttryck för det.
Visst blir man rädd för sekter men när en skadar ens familj, nära och kära, då brukar ilskan slå bort rädslan och det som tidigare fått en att backa för att öppna käften om vad man tycker, det står inte i vägen. Vem vill låta en sekt komma undan med det? En hel familj har TAGITS ur tiden!!!!
Den rädsla som jag förstår finns om familjen fångats upp av en sekt, den sitter ju främst i dem som utsatts av sekten. Andra är mest rädda att sticka fram hakan i största allmänhet men detta gäller
fyra personers död, barn som mördats, massor av ryten och svartmålning till viss del av de vuxnas minne. Om det är helt uppåt väggarna och extremt orättvist så blir man väl som nära den som kan stilla folk från att trampa på ens anhöriga.
Så tänker jag, i spekulation, och
jag skulle som sagt gärna vilja höra mer om de vuxnas tidigare liv....
(Jag är inte stängd för andra teorier men jag vill gärna utforska min)