2018-03-09, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Berätta hur du tänker kring att OH var den som sökte hjälp hos skolmedicinen.

Ja, om och i vilken utsträckning det funnits en cover-up av sociala medier så är det en anmärkningsvärd detalj. Antingen vittnar det om paranoida drag - hur kan detta bli viktigt när man står i färd att slå ihjäl sina egna barn - eller så har det faktiskt haft syftet att dölja något - men vad kan vara värre än att beslås med familjecid? Kanske en blandning av de båda?

Bara utifrån liknande smutskastningskampanjer som avhoppare drabbats av. Det får mig att tro att H var den ”troende” och O ”tvivlaren”. Han var ansiktet utåt eftersom han såg att hjälpen låg åt det hållet.

Man kan numera lämna ett tillstånd till tredje part (efterlevande kontaktperson) att radera ens facebook vid händelse av dödsfall. En funktion som infördes förra året.
Citera
2018-03-09, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Jag har för mig att det någonstans i tråden skrevs att Oskar haft ett problematiskt förhållande med någon innan han träffade Hanna, men jag hittar inte det. Är det någon som har info om det? Jag kan helt ha blandat ihop saker och ting med något annat men många har koll och någon kanske kan upplysa mig om detta?

Menar du detta?:

SintraartniS skrev att hen hade hört från någon annan att OH ska har haft en sambo/förlovade eller liknande innan HB som har dött (kan vara olycka, sjukdom etc., tror inte det skrevs vad det kan ha varit). Jag frågade efter, men det fann inga fler info.

Hade nog aldrig tänkt att koppla OH till andra dödsfall - förutom så klart i nära relationer.
Och då menar jag inte att han skulle ha varit gm.
Citera
2018-03-09, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ligger mycket i detta. Tror att det kan vara så här också...

Vad tror du om motivet "livskvalitet", var det ett svepskäl? Eller fullt logiskt i OHs röriga hjärna?

Det inlägget du citerar här, hade jag nog inte läst innan. Där är det någon till som anser att prestationsproblem kan vara en utlösande faktor. Jag tror inte ens att relationsproblem i form av skilsmässa behövs i tillägg. Tror också mer på planerad än oplanerad.
Citera
2018-03-09, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Tror jag vet vart du vill komma.
Har Oskar mördat förut?

Nja, allt är ju möjligt men jag tror inte han har mördat förut. Niklas mördades dessutom i slutet av september så då är det långsökt att Oskar var i Bjärred, under sommarlovet hade i så fall varit en annan sak. Jag tänkte mer att om han kände Niklas eller ännu hellre Niklas bror Peter då de är jämngamla, så kan mordet på Niklas ha påverkat honom och på sikt gjort honom öppen för scientologin. På samma sätt som Niklas död påverkade hans mor och bror.

När något tragiskt händer i ens liv, då söker man direkt och indirekt svar på varför och försöker läka såren i själen. Om inte den traditionella sjukvården hjälper tillräckligt ligger t.ex. New Age och liknande inte långt borta för att söka bot och lindring. Både Niklas mor och bror engagerade sig i Mundekulla och liknande efter Niklas bortgång. Just Mundekulla i sig tror jag är harmlöst (och har säkert fyllt sitt syfte i att läka själen för mor och bror), men sådana ställen (typ Mundekulla) drar lätt till sig scientologer etc. eftersom människor som besöker dem är lätta byten och öppna för det t.ex. scientologin förespråkar. Jag börjar se en koppling i att det tragiska som hände Niklas öppnat upp Bjärred/Lomma för typ "själavård med inslag av New Age" i brist på bättre ord och att detta sträcker sig långt tillbaka. I och med denna öppenhet har samhället då också lättare accepterat scientologer, Narconon o.s.v.

Oskar verkar i vilket fall som helst ha drabbats av tragiska och omvälvande händelser redan i barndomen (sin brors död) och ev. även i ungdomen/tidiga vuxenår. Om inte genom att han påverkats av Niklas död, så kanske i det här tidigare förhållandet som sägs ha varit dramatiskt. Hade varit intressant att veta mer om det.
Citera
2018-03-09, 08:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Berätta hur du tänker kring att OH var den som sökte hjälp hos skolmedicinen.

Ja, om och i vilken utsträckning det funnits en cover-up av sociala medier så är det en anmärkningsvärd detalj. Antingen vittnar det om paranoida drag - hur kan detta bli viktigt när man står i färd att slå ihjäl sina egna barn - eller så har det faktiskt haft syftet att dölja något - men vad kan vara värre än att beslås med familjecid? Kanske en blandning av de båda?

Man kan ju undra om exv bilder på barn och barnbarn tagits ner från släktingars sociala medier redan innan det inträffade. Barn och barnbarn hos mor- o farföräldrar kanske främst. Det är en aning anmärkningsvärt att inget låg uppe.

Om man sen värderar hållningen till händelsen i nätnärvaro hos föräldrarna så får man ju lätt föreställningen att "behovet" av familicidet härrör från HB:s sida, med lite modifikation. Dvs. någon allomfattande livsbedrövelse avspeglas inte från OH:s sida, vilket vi iofs. förstått. Det kan ju förstås förstås på lite olika sätt, men det kan ju antyda att modern varit den mer drivande eller behövande. OH kunde väl ha tagit ner sina sajter, men har inte gjort det. Någon helt klar indikation blir det kanske inte.
Citera
2018-03-09, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man kan ju undra om exv bilder på barn och barnbarn tagits ner från släktingars sociala medier redan innan det inträffade. Barn och barnbarn hos mor- o farföräldrar kanske främst. Det är en aning anmärkningsvärt att inget låg uppe.

Om man sen värderar hållningen till händelsen i nätnärvaro hos föräldrarna så får man ju lätt föreställningen att "behovet" av familicidet härrör från HB:s sida, med lite modifikation. Dvs. någon allomfattande livsbedrövelse avspeglas inte från OH:s sida, vilket vi iofs. förstått. Det kan ju förstås förstås på lite olika sätt, men det kan ju antyda att modern varit den mer drivande eller behövande. OH kunde väl ha tagit ner sina sajter, men har inte gjort det. Någon helt klar indikation blir det kanske inte.

Nää det är inte anmärkningsvärt, jag postar aldrig bilder på barnen på Facebook och har sagt till mormor och farmor att inte göra det heller, deras morfar och farfar vet knappt vad sociala medier är. Det är väldigt många helt vanliga människor som väljer att inte hänga ut barnen på nätet.
Citera
2018-03-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Nja, allt är ju möjligt men jag tror inte han har mördat förut. Niklas mördades dessutom i slutet av september så då är det långsökt att Oskar var i Bjärred, under sommarlovet hade i så fall varit en annan sak. Jag tänkte mer att om han kände Niklas eller ännu hellre Niklas bror Peter då de är jämngamla, så kan mordet på Niklas ha påverkat honom och på sikt gjort honom öppen för scientologin. På samma sätt som Niklas död påverkade hans mor och bror.

När något tragiskt händer i ens liv, då söker man direkt och indirekt svar på varför och försöker läka såren i själen. Om inte den traditionella sjukvården hjälper tillräckligt ligger t.ex. New Age och liknande inte långt borta för att söka bot och lindring. Både Niklas mor och bror engagerade sig i Mundekulla och liknande efter Niklas bortgång. Just Mundekulla i sig tror jag är harmlöst (och har säkert fyllt sitt syfte i att läka själen för mor och bror), men sådana ställen (typ Mundekulla) drar lätt till sig scientologer etc. eftersom människor som besöker dem är lätta byten och öppna för det t.ex. scientologin förespråkar. Jag börjar se en koppling i att det tragiska som hände Niklas öppnat upp Bjärred/Lomma för typ "själavård med inslag av New Age" i brist på bättre ord och att detta sträcker sig långt tillbaka. I och med denna öppenhet har samhället då också lättare accepterat scientologer, Narconon o.s.v.

Oskar verkar i vilket fall som helst ha drabbats av tragiska och omvälvande händelser redan i barndomen (sin brors död) och ev. även i ungdomen/tidiga vuxenår. Om inte genom att han påverkats av Niklas död, så kanske i det här tidigare förhållandet som sägs ha varit dramatiskt. Hade varit intressant att veta mer om det.

Det var Niklas bror som startade Mundekulla.

http://www.peterelmberg.se/se/ekoprenör/om-mundekulla-19728817

Någon som vet om OH studerade i Lund, innan Uppsala?
Citera
2018-03-09, 10:28
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Menar du detta?:

SintraartniS skrev att hen hade hört från någon annan att OH ska har haft en sambo/förlovade eller liknande innan HB som har dött (kan vara olycka, sjukdom etc., tror inte det skrevs vad det kan ha varit). Jag frågade efter, men det fann inga fler info.

Hade nog aldrig tänkt att koppla OH till andra dödsfall - förutom så klart i nära relationer.
Och då menar jag inte att han skulle ha varit gm.

Tack!!! Jag har fortfarande min teori om att det kan vara som det är när allt sker innanför stängda dörrar. Sekter mm brukar ju inte vara något hemligt om det är en övertygelse, det brukar lysa igenom men våld i nära relation stannar där. Det finns ingen utomstående som vill röra vid det, speciellt om det är en starkt avvisande person som vaktar på hemligheten.
Min tanke var om det fanns fler förhållanden som lämnats och varit "komplicerande", inte nödvändigtvis med dödlig utgång men med stort illamående.

Citat:

Det vore väldigt intressant att veta mer om det som du säger. Finns det ingen som kan stilla nyfikenheten?

Ett barns utveckling som störs av tragedi ger inte alls sällan problem för barnet som vuxen.
Jag vet att många här verkar tycka att det är "fel" att tro att det faktiskt pågick en hel del osunt innanför denna familjens väggar som kan ha med narcissism att göra men jag håller kvar vid den ett tag till iallafall.

Anhängare av sekter brukar som sagt på något vis uppvisa tecken på det innan olyckan är ett faktum, så funkar det inte med det jag pratar om, där står folk frågande och undrar vad det var som hände. De som anat att något är fel har ofta tystats med förklaringar som de kanske inte skulle ta annars men sväljer det för de vill ju inte "vara elaka och slänga anklagelser omkring sig hur som helst".
Gällande barn som far illa vill man alt för ofta inte lägga sig i andras barnuppfostran. Allt detta är givetvis ett stort samhällsproblem.
Det vilar något över detta som inte får mig att släppa min känsla av detta. Just förhållande med inslag av psykiskt våld är de förhållanden som allt för ofta exploderar och träffar folk som en blixt från en klarblå himmel.

Allt detta gör att jag är intresserad av livet innan detta hände och innan paret slog sina påsar ihop?

Man kan inte finna svaret genom att kartlägga barnens hälsa eftersom det är inte den som tagit livet av familjen och heller inte kan vara orsaken till familjens död. Någon i familjen, av de vuxna, bär på en "mörk hemlighet" som den andra vuxna har blivit en del av.
Två människor som inte kläcker samma ideer samtidigt utan en är först oavsett och den människan är troligtvis den som isolerat barnen och gjort hela familjen sjuk. En sjukdom som sedan ledde till döden. Frälsning brukar synas och på ett helt annat sätt.

Någon i familjens närhet borde vara tillräckligt arg om de misstänker att de kan lägga skulden, på hur det kunde bli så här, på något utifrån och faktiskt vid detta laget varit här inne eller i media och gett någon form av uttryck för det.
Visst blir man rädd för sekter men när en skadar ens familj, nära och kära, då brukar ilskan slå bort rädslan och det som tidigare fått en att backa för att öppna käften om vad man tycker, det står inte i vägen. Vem vill låta en sekt komma undan med det? En hel familj har TAGITS ur tiden!!!!

Den rädsla som jag förstår finns om familjen fångats upp av en sekt, den sitter ju främst i dem som utsatts av sekten. Andra är mest rädda att sticka fram hakan i största allmänhet men detta gäller fyra personers död, barn som mördats, massor av ryten och svartmålning till viss del av de vuxnas minne. Om det är helt uppåt väggarna och extremt orättvist så blir man väl som nära den som kan stilla folk från att trampa på ens anhöriga.

Så tänker jag, i spekulation, och jag skulle som sagt gärna vilja höra mer om de vuxnas tidigare liv....

(Jag är inte stängd för andra teorier men jag vill gärna utforska min)
Citera
2018-03-09, 10:35
Medlem
Citat:

Kanske Bjärred är Skånes motsvarighet till Vuollerim? En by i Norrland infiltrerad av Verklighetens Center som tillbringar dagarna med att poffa bort irritationspartiklar som samlas ovanför huvudet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Verklighetens_Center
Citera
2018-03-09, 10:39
Medlem
Bara att överväga att ta livet av sin familj gör ju att sannolikheten att man dödat tidigare ökar.
Om brottet var planerat spelar också roll.

Begicks det i hastig affekt "jag är så javla trött på er som bara ger mig skitjulklappar" så tyder det på bristande emotionell kontroll som borde noterats av utomstående - lätt till tårar, överdrivna känslor, lättkränkt, dåligt ölsinne. Vi har inte hört något sådant, mer än att OH verkade vara relativt disinhiberad vad gällde att prata om familjen på jobbet (klaga).

Det som tyder på planering är datumet, dvs när han väntades framträda på jobbet och det faktum att gift verkar vara inblandat (vad vet vi om det?)
Jag vill veta mer om hans ex!
Citera
2018-03-09, 12:08
Medlem
Åh herregud. Detta börjar verkligen bli en soppa, lite obehagligt för ju mer man nystar runt i detta desto mer märkligheter kommer upp. Nu får jag nog ta en paus och smälta allt detta. Att ingen journalist dyker ner i allt detta är för mig en gåta.

Som ni säkert vet sköt en son ihjäl sin mor i Bjärred 2014.
https://www.expressen.se/kvallsposten/mamma-och-son-har-hittats-doda-i-bostad/

I Bjärred bodde även Kent Reimers som 2013 knivmördade sin fru medan deras dotter hörde på i telefon. Han hade tidigare dömts för misshandel på frun. Vad är det egentligen som händer i "fina Bjärred"??
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article17751347.ab

Jag kände igen namnet Reimers någonstans och googlade vidare på det. Det som snabbt dök upp i sökningarna är en viss barnläkare, Mats Reimer i Mölnlycke, som ses som kontroversiell då han förespråkar lite annorlunda behandlingsmetoder och sägs ha någon form av samröre med scientologer.
Det finns massor att läsa om denne Mats Reimer på nätet för den som vill söka. Men bl.a.detta fick mig att frysa till:

"Mats Reimer har på sin blogg under lång tid okritiskt försvarat den så kallade Oxfordmodellen för ME/CFS, som säger att sjukdomen vidmakthålls av kognitiva processer och kan reverseras med KBT och träning. De studier som förespråkarna hänvisar till – bland annat den brittiska PACE-studien – har på senare tid utsatts för hård kritik av prominenta forskare [4]. Idén om att ME/CFS skulle vare en sorts somatisering avvisas i den stora, opartiska expertrapport som publicerades av Institute of Medicine 2015. Trots kritiken och trots att Mats Reimer inte har kunnat svara på kritiska frågor om studierna – till exempel om oblindade studier av homeopati med subjektiva självrapporter också skall accepteras som god evidens – fortsätter han att utnyttja sin plattform på Dagens Medicin för att lobba för Oxfordmodellen."

Har Mats Reimer någon koppling till Bjärred? Låg den där kliniken Gottfries inte också i Mölnlycke?
Kanske är detta gammal info för jag har hoppat över allt kring ME den senaste tiden då mitt fokus inte legat där för tillfället.
Citera
2018-03-09, 12:13
Medlem
Citat:
Åh herregud. Detta börjar verkligen bli en soppa, lite obehagligt för ju mer man nystar runt i detta desto mer märkligheter kommer upp. Nu får jag nog ta en paus och smälta allt detta. Att ingen journalist dyker ner i allt detta är för mig en gåta.
...blabla-sk*tsnack-blabal ...
Men snälla-snälla!!!!
Det är ju inte ens samma efternamn!
Senast redigerad av tantigheter 2018-03-09 kl. 12:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in