Citat:
Ursprungligen postat av
trngw
Men nu har han försagt sig igen. Kontrollen för att manövrera ubåten är en lös låda med kabel, som tas upp genom luckan. Det har vi sett på bilder. Så man kan inte ha luckan stängd när man är ute och kör. För inte fasiken lämnar han kontrollerna, går ut på däck, och stänger luckan efter sig, av säkerhetsskäl. Det om något är inte gott sjömanskap. Så ja, han har en del att förklara, varför gick han ut, vem körde ubåten, och om han stängde luckan, hur länge hade han tänkt vara där ute och låta ubåten färdas "herrelöst"?
Det finns så sanlöst många sådana här motsägelser, man får hoppas att åklagarsidan lyckas samla ihop allt på ett bra och konsoliderat sätt.
Jag samlade en hel rad citat från liverapporteringarna igår för att sammanställa PM:s redogörelse i sin helhet, åtminstone så som den återgavs genom de danska medierna. Detta är vad han säger om krånglet och luckan:
Citat:
Der sker det, at det er blevet sent, og vi skal hjem. Jeg dykker Nautilus ud. Vi har kørt med elektromotoren, mens vi dykker ud, og vi skal have fyldt trykluften op igen og ladet strømmen op. Jeg begår en fejl - jeg går ud i maskinrummet
- Jeg går ud i maskinrummet for at starte motorerne op. På det tidspunkt er Kim Wall i messen. Når ubåden er neddykket, så fyldes den udvendige del med havvand, siger Peter Madsen, der nu får at vide, at han skal tale langsommere til retten. Det skyldes at retten selv forsøger at skrive hans meget tekniske forklaring ned.
Peter Madsen fortæller nu om ventiler og en række andre ting, der skal hjælpe med at tømme vand fra Nautilus og starte ubåden.
- Jeg begår en fejl. Og det havde ikke været kritisk, hvis det ikke var for det næste, der sker, siger Peter Madsen, som nu fortæller om de udstødsgasser, der kan komme ind i ubåden, når man skal starte den.
- Der er et ret højt støjniveau, og derfor lukker jeg døren til maskinrummet. Og så går jeg ud til Kim Wall og passerer hende, siger Peter Madsen roligt.
- Jeg åbner den første luge i ubåden og går op på dækket. Det er lavet, så man kan gøre det enemand. Det er ikke nemt, men det kan lade sig gøre.
- Da jeg står på dækket, så er godt 'seamanship', at man ikke har lugen åben. Den luge skal være lukket, og det gør jeg så. Det er bare for at sikre sikkerheden, siger Peter Madsen.
Han fortæller, at han ikke kan åbne lugen til ubåden igen. Kim Wall var nede i ubåden.
Alltså ger han ingen ingående förklaring av vad de tekniska problemen består i, eller ja, han kan ha gjort det men att medierna inte återgav den.