2018-03-09, 13:16
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Varken trodde eller hoppades på att han skulle bli frisläppt. Hur har du kommit fram till det?

Om Edvin var ensam gärningsman eller ej, det är det bara Edvin själv som vet.

Finns det någon speciell anledning till att du tog bort vissa delar av inlägget?
Verkar konstigt att formulera sig som du gör om det inte var så du tänkte.
Du hade naturligtvis trott och hoppats på att EG skulle frias direkt av tingsrätten.
Istället blev det tvärtemot precis som vanligt. Måste vara frustrerande att alltid ha fel.
Ordbajsandet hjälper dig inte, det kommer alltid när du inte kan svara på frågor.
Jag frågar igen. Tror du idag att EG var ensam gärningsman och vad baserar du det på?
Frågan är om EG själv vet det, han verkar ju precis som du sakna åtskilliga flaskor
i drickabacken om ni nu ens har en drickaback att stoppa tomflaskorna i förstås.
Hur tror du att det går sen i hovrätten? Ett expertutlåtande skulle inte skada.
Blir EG friad där eller får han likt andra mördare förhoppningsvis upprättelse i HD.
Det är väl tur att det är flera instanser kvar så att du kan fortsätta hoppas.
Senast redigerad av mrfix 2018-03-09 kl. 13:37.
Citera
2018-03-09, 13:35
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Vilka kassa inlägg du skriver

Det går ju inte ens att svara på dina misstolkningar, personangrepp och beska kommentarer.

Tycker du ska gå tillbaka i tråden och läsa vad jag skrivit, klicka på min användare och sedan ”visa alla inlägg i detta ämne”. Återkom sedan, om du nu ens har ett intresse av att diskutera fallet.

Oj, nu blev det visst riktigt besvärligt. Du kanske borde sluta svara?
Personangrepp, det var nåt nytt. NOT.
Vet du inte hur EG tänkte när han ändrade sin historia både i polisförhören och sen i tingsrätten.
Du påstod ju att det var smart att göra på det sättet, först en historia, sen hålla
käften och sen komma med en ny historia i tingsrätten eller hur var det du skrev?
Så hur tänkte EG? Du som är insatt i hur han tänker?
Hade det inte varit smartare att EG berättade sanningen från början?
Han är ju trots allt oskyldig till själva morden i dina ögon eller har du ändrat dig nu?
Och om tejpningen i sig var dödande då är han ju inte oskyldig till morden heller.
Problemen hopar sig, nu vill vi ha svar. Eller ska du göra som EG och svara ingen kommentar?
Jag har läst tillräckligt många av dina kommentarer för att förstå hur det hänger ihop.
Utredningen är bristfällig, åklagaren är kass, vänta bara till hovrätten och så vidare.
Mer glasklart än så kan det inte bli.
Citera
2018-03-09, 14:22
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Håller med i varenda bokstav du skriver. Men jag vill utveckla ditt resonemang.

Om vi förutsätter att Edvin talar sanning, så har han garanterat skäl till att hålla käften, både i polisförhör och i tingsrätten. Om dessa personer ens existerar, så är det inga trevliga personer precis. Ett hot från dessa hade, i alla fall jag, tagit på allvar.

Skulle Edvin tala sanning, då måste han köra med öppna kort. Annars får han sitta i fängelse tills han blir gråhårig.

Är hans historia sann, då kommer han bli friad. Är historian trams, då kommer han få sitta länge på sin stjärt, i fängelse.

Om EG talar sanning borde det ju redan ha varit kört för hans familj nu i så fall.
Han har ju berättat betydligt mer än vad hans medhjälpare skulle tycka var lämpligt.
Och hur kan de veta att EG rätt som det är inte ändrar sig och berättar vem de är?
De borde ju förstå att EG knappast vill sitta på livstid för något han inte har gjort.
Hårda gubbs som dessa båda kriminella från Jönköping kan ju knappast vara säkra
på att EG fortsätter knipa käft om det nu hamnar i fler instanser.
De har ju också den aspekten att tänka på att EG-s familj nu kan vara bevakad av polisen.
Då vore det ju inte så lätt att sätta sina hot mot familjen i verket.
Om jag vore i deras kläder skulle jag ha skickat nån för att mula EG i häktet.
Det verkar som om du har gjort precis som EG med dina dumma inlägg, du har
målat in dig i ett hörn och kan inte ta dig därifrån utan att lämna fotspår.
Korten i EG-s kortlek är nog bara tvåor och någon hejare på bluffstopp verkar
han ju inte vara med tanke på de katastrofalt dåliga lögner han kommer med.
Citera
2018-03-09, 14:57
Medlem
Snällt av Edvin att ta ett livstidsstraff för 15.000kr. Grymma polare han är.
Citera
2018-03-09, 15:28
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Snällt av Edvin att ta ett livstidsstraff för 15.000kr. Grymma polare han är.

Ja , en medhjälpare och "prodriver" som E**** skulle nog alla skumma typer
vilja ha med sig när det ska bli rån och annat jävelskap av det är nåt som är säkert .
Undrar om hans enda önskemål var att få käka på Texas Longhorn .
"Får jag en rejäl stek som belöning så sitter jag av livsstidsstraffet åt er grabbar" .
Han visste ju inte ens när han gick med på att delta att han skulle få behålla kosingen .
Har undrat över det där E**** sa om att han är bra på hantera stress .
Var det inte på grund av bl.a stressen på jobbet som han fick psykbryt o hamnade på Ryhov .
Senast redigerad av boidis12 2018-03-09 kl. 16:22.
Citera
2018-03-09, 15:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Helt klart.

Ingen kriminell organisation av den dignitet som Edvin påstår sig vara chaufför åt skulle "anlita" en person utanför organisationen. De är ju känt att det krävs mycket lojalitet och att man behöver kvala in för att ens få komma med. Organisationen vill inte ha någon utifrån som kan röja deras verksamhet på något sätt. Det är stenhårda regler för att bli fullvärdig medlem och först måste du genomgå prospect- och hangaroundnivå som kräver att du får göra skitjobb som att städa osv ett år eller liknande. Det skulle kräva att du spenderar tid där. För att komma högre upp i hierarkin, som för att agera chaufför vid ett allvarligare brott, krävs ytterligare bevis på din lojalitet. Detta skulle inte gå omärkt förbi för sambo eller på annat sätt i hans liv. Säkert skulle det finnas något i hans brottsregister.

När har man hört talas om att en ganska vanlig person blir anlitad av en kriminell organisation när man ska utföra ett så allvarligt brott som mord eller rån?

Jag tror att Edvin är ganska van att komma undan med sina lögner. Med hans oskyldiga utseende, hans väloljade språk och hans lugna sätt har han framgångsrikt lyckats få sina närmaste att inte genomskåda honom.

Kolla på hans förklaring varför han blev vald som chaufför .
Från förhöret i Tingsrätten (min fetning):

"Therese Edin: - Du sa att du förstod att han var kriminell, hur förstod du det?, frågar åklagare Helene Gestrin.

09:36, 1 March 2018

Therese Edin: - Eftersom han betalade de summorna för att bli omkringkörd. Annars hade han haft en riktig chaufför.

09:36, 1 March 2018

Therese Edin: - Men varför just du?

09:37, 1 March 2018

Therese Edin: - Det kan jag inte svara på. Han kanske tyckte jag var trevlig, men det kan jag bara spekulera i.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6896716

Ja, jag tror vi har missförstått GM. Han är ju en riktigt trevlig kille.

Ibland kan det förstås vara svårt att hitta ett sätt att visa det på.
Citera
2018-03-09, 16:40
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ensam GM är han, enligt domstol. Tillsvidare och tills vidare.
Alla andra var upptagna med annat.

Det kokar torrt här.

Går på tomgång.

Kokas soppa på spik.
Ja enligt tingsrätten. Vi får se hur det går i hovrätten.

Även om han var själv, eller hade kumpaner, så skulle det vara intressant att få höra vad som verkligen hände. Men det får vi aldrig veta, eftersom han antagligen aldrig kommer berätta.

Om inget extraordinärt händer.
Citera
2018-03-09, 17:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Även om han var själv, eller hade kumpaner, så skulle det vara intressant att få höra vad som verkligen hände. Men det får vi aldrig veta, eftersom han antagligen aldrig kommer berätta.

Det ska väl nekas, för att skydda ansiktet (och hoppas på att åklagaren halkar på något, slår huvet i och begår dubbelfel) och för att hålla forensikerna och åklagarbiträdena i gudibehagligt arbete — fram till dess tidsbegränsning kan börja begäras om halvtannat decennium. Det är väl den tid det tar för poletten att trilla ner i gm:s fall i alla händelser.

Det ges väl inte bort några bollar här.

Det ska ändå nekas i sten.

Jag vet inte jag, hade di vatt fler, som man kunde tro en gång, och GM blivit medlurad på ofog som vanligt patrask kan råka in i, så hade kanske scenariot haft något intresse i gruppdynamiskt eller annat avseende. Nu känns det bra långt under ens värdighet att sitta och bry sig om vad den här åsnan lyckats knipa fast i sin stjärthjärna så länge att det satt kanelspår i vindlingarna. Och sen försökt "förverkliga". När andra försöker förverkliga andra saker. Finns inget att veta där skulle jag hävda.

Nä stämpla och skicka denne gentleman in i glömskan kvickt.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-09 kl. 17:27.
Citera
2018-03-09, 17:33
Medlem
Merrybums avatar
Skäms för fan!

Fy fan vad jävla tråkiga ni är. Ett jävla ältande , ifrågasättande där motparten glömmer att lyssna. Folk verkar inte inte gå in på tråden för att man har ett intresse av fallet, utan för att gnälla och gny.
Med en stor vilja att missförstå, och ett raljerande språk. trycka till andra användare. Att kollektivt Ge sig på enskilda skribenter, med låg skott och ett språkbruk era morfäder hade luggar Er för, det är bitter-troll i mina ögon. Skäms!

Tänk att vi lyckades hålla bättre ton här när ingen fakta fanns och alla hade olika teorrier, är ju anmärkningsvärt. Kanske det är vi som är normala och ni som är konstiga.

Ett tillåtande klimat är grunden för en rolig debatt.
Om jag för argumentationen skull skulle skriva:

Jag tror verkligen att Edvin inte var själv, jag tror verkligen på Mattias. Edvin har beskrivet honom som två meter lång och grov och tatuerad. Jag tror inte ett par 47r glappade på honom jag tror de snarare klämde lite.

Att jag nu (hypotetisk) tror detta, betyder inte att alla som tror motsatsen måste ifråga sätta det, kolla om någon annan frågat först. Läs inte vad andra frågat för att försöka övertrumfa, med yttligare knorr och ännu idiotförklaranden. Läs i stället vad andra frågat och se om du kan nöja dig med det svaret. Om personen inte svarat kan det bero på att man inte varit inne på tråden eller att man har läst vad du skrivet och helt enkelt inte tycker att du lyssar och därför inte tycker att ett svar inte kommer att leda någonstans.

Man behöver heller inte hugga på allt, det är okey att tro olika, lärde ni er inte det i skolan? Kanske man kan läsa ett inlägg som exemplet över och tänka, tröttmössa för sig själv, och bara läsa vidare. Låta de som vill konsperera angående medgärningshen. Ingen av de spekulerande säger att du är idiot för att tycka att det var en utmärkt utredning. Om ni bara låter det passera, kommer ingen att samankolla er med teorierna.
Om ni däremot låter det blir era väderkvarnar och likt Don Qujonte, drar ut i strid varje gång en väderkvarn tornar, kommer folk att sammankoppla er med det. Alla vet ju att väderkvarnar är lite konstiga, men det är ju Don Qujonte man minns som den riktiga foliehatten.
Citera
2018-03-09, 17:34
Medlem
Citat:

Det mest troliga är att det inte kommer att hända ett skit. Edvin vidhåller sin berättelse och HR kommer till samma slutsats som TR.

Om nu Edvin mot all förmodan skulle lyckas skaka fram två personer som är villiga att träda fram, kan han på sin höjd få rubriceringen ändrad från mord till, medhjälp till mord. Detta kommer förmodligen inte ändra påföljden.
Citera
2018-03-09, 17:44
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Det ska väl nekas, för att skydda ansiktet (och hoppas på att åklagaren halkar på något, slår huvet i och begår dubbelfel) och för att hålla forensikerna och åklagarbiträdena i gudibehagligt arbete — fram till dess tidsbegränsning kan börja begäras om halvtannat decennium. Det är väl den tid det tar för poletten att trilla ner i gm:s fall i alla händelser.

Det ges väl inte bort några bollar här.

Det ska ändå nekas i sten.
Är han skyldig, vilket tingsrätten anser, så nekar han på grund av en personlighetsstörning. Notknapparen länkade tidigare idag fakta på att personer med personlighetsstörningar, som i nästan samtliga fall vad jag förstod, aldrig kan erkänna att de gjort fel.

Det är inte omöjligt att det är så i detta fall.

Men att bara förutsätta att han var ensam, kan vi inte göra.

Citat:
Jag vet inte jag, hade di vatt fler, som man kunde tro en gång, och GM blivit medlurad på ofog som vanligt patrask kan råka in i, så hade kanske scenariot haft något intresse i gruppdynamiskt eller annat avseende. Nu känns det bra långt under ens värdighet att sitta och bry sig om vad den här åsnan lyckats knipa fast i sin stjärthjärna så länge att det satt kanelspår i vindlingarna. Och sen försökt "förverkliga". När andra försöker förverkliga andra saker. Finns inget att veta där skulle jag hävda.

Nä stämpla och skicka denne gentleman in i glömskan kvickt.
Senast redigerad av Tryckkokaren 2018-03-09 kl. 17:46.
Citera
2018-03-09, 17:58
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det mest troliga är att det inte kommer att hända ett skit. Edvin vidhåller sin berättelse och HR kommer till samma slutsats som TR.
Säg inte det. Hovrätten tolkar bevis annorlunda än vad tingsrätten gör. Bevisvärdering är inte heller någon exakt vetenskap, olika personer tolkar bevis på sitt sätt. Hovrätten kommer, tror jag, vara mer objektiva i sin bedömning.

Eller så händer det inte ett skit. Vi får se, undrar bara när domen från hovrätten kan tänkas komma?

Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om nu Edvin mot all förmodan skulle lyckas skaka fram två personer som är villiga att träda fram, kan han på sin höjd få rubriceringen ändrad från mord till, medhjälp till mord. Detta kommer förmodligen inte ändra påföljden.
Fast om vi förutsätter att Edvin talar sanning, så är det inte alls säkert. Går det att bevisa att Edvin åkte innan de blev mördade, då åker han bara på grovt rån och frihetsberövande.
Det är en rätt stor skillnad i straffvärde. Antagligen skulle han bli släppt samma dag, eftersom han redan suttit ett halvår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in