2018-03-08, 23:29
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Med tanke på samhällsutvecklingen och minst ett par tusen andra faktorer så ser jag inte många hinder för att SD verkligen når 25-30% i riksdagsvalet.

Kolla bara på SVT:s "Opinion Live" som sändes i kväll (finns på SVT-Play)... Jösses, vad PK-skadat och sjukt detta land blivit. Centerpartister som dömer enligt sharia lagar i Solna... En ung kvinna intervjuades under anonymitet om hur det är att leva under det vidrigaste hedersförtryck man kan tänka sig i Sverige... Barn som är två, tre, fem eller åtta år som tvingas ha slöja på sig av fadern i familjen - t o m i barnvagnen - så att andra män inte ska "tända" på dem sexuellt... Hur jävla sjuk är inte deras kultur och människosyn? Och våra politiker och det svenska samhället daltar som lallande idioter med dessa enorma samhällsproblem och vidrigheter som vi är mitt inne i.

Alla dessa "nyheter" och rapporter om vad som pågår ute i landet kommer att göra SD till ett bra mycket större parti än vad de flesta ens kan ana. Sex månader är en lång tid... och vansinnet fortsätter med oförminskad styrka utan att sjuklövern gör ett endaste smack åt problemen. Mycket prat och ingen verkstad. Som jag sagt tidigare: SD kommer att få närmare 30 än 25%. Vänta bara. Folk har fått nog.
I februari 2014 hade SD 8.8% i Demoskop. Idag 10 procentenheter mer

Jag klarar knappt av att se sådana program mer. Man vet redan vad PK-isterna ska säga, och man vet att det kommer att reta upp en...
2018-03-08, 23:37
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
I februari 2014 hade SD 8.8% i Demoskop. Idag 10 procentenheter mer

Jag klarar knappt av att se sådana program mer. Man vet redan vad PK-isterna ska säga, och man vet att det kommer att reta upp en...

Och mer lär det bli... i alla fall i den verkliga världen på valdagen

Sådana program kan definitivt vara påfrestande för hjärta och blodtryck, men dagens program var sevärt eftersom de visade de enorma problem landet har. Framförallt orsakar sådana här avsnitt en vrede i folket och därmed också successivt fler väljare till det riksdagsparti som vill sätta stopp för galenskapen.
Senast redigerad av Smoothman 2018-03-08 kl. 23:42. Anledning: Rättelse av ord
2018-03-09, 06:10
Moderator
Chantres avatar
Någon som kan klura ut från vem SD har knyckt väljare ifrån i den här undersökningen?
2018-03-09, 07:20
Medlem
Enydrions avatar
Aftonbladet/Inizio
V 6,9 (+0,1)
S 26,4 (-2,1)
MP 3,3 (+0,1)
KD 5,9 (+1,8)
C 8,8 (-0,5)
L 3,6 (-0,4)
M 24,5 (-0,1)
SD 15,7 (+0,1)
Fi 2,6 (+0,5)
Övriga 2,3 (+0,3)

Alliansen 42,8 (+0,8)

S+V+MP 36,6 (-1,9)

Inte hänt så mycket med SD här. +0,1

https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...lar-for-lofven
Senast redigerad av Enydrion 2018-03-09 kl. 07:24.
2018-03-09, 07:28
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Aftonbladet/Inizio
V 6,9 (+0,1)
S 26,4 (-2,1)
MP 3,3 (+0,1)
KD 5,9 (+1,8)
C 8,8 (-0,5)
L 3,6 (-0,4)
M 24,5 (-0,1)
SD 15,7 (+0,1)
Fi 2,6 (+0,5)
Övriga 2,3 (+0,3)

Alliansen 42,8 (+0,8)

S+V+MP 36,6 (-1,9)

Inte hänt så mycket med SD här. +0,1

https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...lar-for-lofven

Nej men att Mp är och harvar runt 3% är minst lika viktigt.
2018-03-09, 07:29
Medlem
Tsarevitjs avatar
Det finns flera troliga förklaringar till SDs uppgång. Förutom ändrad viktning så bedömer jag att det främst är två faktorer som bidrar till denna. Den första är att folk nu börjar förstå att moderaterna inte kommer att agera kraftfullt för att minska/stoppa invällandet från Mellersta Östern och Afghanistan. Den andra faktorn är vad som händer i Sverige. Verkligheten är SDs bästa valarbetare. Nu senast har avslöjandet om de islamistiska nämndemännen retat upp folk. Med fasa inser man vilket samhälle vi kommer att få om vansinnet fortsätter.
2018-03-09, 08:07
Medlem
stevenstillss avatar
Det är hoppingivande att SD nu gör ett skutt uppåt. Jag hade trott att gänget Demoskop-Novus-Ipsos som är kopplade till msm-media haft sådan press på sig från sina intressenter att hålla SD nere att de faktiskt skulle göra det ända in i kaklet. Och komma med olika förklaringar efteråt till varför det kunde bli så fel. SD har varit stora hela tiden men backade för något år sedan som på kommando från runt 20 till ner mot 15% hos de nämnda instituten. Man kan spekulera i varför SD går upp eller ner i olika mätningar men jag tror mätningarna är så skakiga och har så många viktnings- och omviktningsfaktorer att det inte går att dra några slutsatser. SD växer därför att situationen på småorterna runt om i landet är dålig och folk berörs av vad de ser och upplever. Dessutom får SD numera även röster från stora grupper invandrare som kommit tidigare till Sverige.

Jag ser nu att Inizio kommit. Också ett av instituten som backat SD ner mot 15% för något år sedan. Man har kvar SD lågt men har sänkt S med ett par procent för att man anar att S ligger för högt. Var ska man då lägga procenten? Jo på KD så att alliansen får rösterna. KD är väl ett parti som håller på och försvinner ut i kulissen. Märkligt. Men det är så det funkat sista tiden. Man tar ett antal procent från SD och ger till S eller C eller M beroende på vad man tycker dagspolitiken avspeglar. Nu var det KD:s tur. Det är på den nivån det är.
Senast redigerad av stevenstills 2018-03-09 kl. 08:30.
2018-03-09, 09:34
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Det finns flera troliga förklaringar till SDs uppgång. Förutom ändrad viktning så bedömer jag att det främst är två faktorer som bidrar till denna. Den första är att folk nu börjar förstå att moderaterna inte kommer att agera kraftfullt för att minska/stoppa invällandet från Mellersta Östern och Afghanistan. Den andra faktorn är vad som händer i Sverige. Verkligheten är SDs bästa valarbetare. Nu senast har avslöjandet om de islamistiska nämndemännen retat upp folk. Med fasa inser man vilket samhälle vi kommer att få om vansinnet fortsätter.
Tror inte ni ska dra för stora växlar på denna uppgång för SD. Det är snarare en korrigering av Demoskops märkliga februari-notering som visade en nedgång på 2,5%. Om man bortser från den så har SD skvalpat innanför felmarginalen de senaste månaderna.
2018-03-09, 09:57
Medlem
Schweinmunds avatar
Sd får 15,7 i Aftonbladets Iniziomätning. Inizio är det mest trovärdiga institutet, enligt empirin.

Enligt VALU 2014 bestämde sig var fjärde sd-väljare var de skulle lägga sin röst på partiet under sista veckan. Oavsett om SD just nu har ett väljarstöd på 15 eller 20 procent, kan väldigt mycket bero på deras insats i valrörelsen.

Om den utbrände Jimmie Åkesson råkar göra förvirrade utspel där han säger nej till burkaförbud och kanske visst kan tänka sig att stödja en Alliansregering utan motprestation eller dylikt, ja, då kan nog SD göra en ganska svag uppgång jämfört med valet 2014.
2018-03-09, 10:25
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Ajajaj... det sket sig direkt. Själv gissade jag att SD skulle ligga still...

S 27,2% (-0,1)
V 8,5% (+1,3)
Mp 4,6% (-0,5)
SD 18,6% (+3,2) Ett rejält skutt uppåt för SD i mars månad hos det första institutet ut.
M 21,8% (-2,1)
C 7,9% (-1,4)
L 5,1% (+0,2)
Kd 3,3% (-0,2)

Underskattas SD också i denna mätning blir det väldigt spännande för valutgången varifrån dessa "felplacerade" röster främst hämtas ifrån.

Är det från alliansen riskerar KD, L och snart också C att hamna utanför riksdagen.
Är det från Socialdemokraterna kan de göra sitt historiskt sämsta val.
Är det MP kan de raderas ut helt från svensk politik.
Är de V kan också de snart riskera att se fyraprocentgränsen närma sig.

Är det så smart av SD att fokusera sin argumentation mot Moderaterna? Blir inte förhandlingspositionen bättre för SD om flera småpartier ramla ur riksdagen?

Om SD "ger sig på" Centern, Liberalerna, KD, MP och V systematiskt kan det mycket möjligt bli tre partier kvar i riksdagen då de andra två, S och M också kommer passivt parasitera på småpartierna om de kommer i skottgluggen.

Eller skall Löfven försvara Lööf?
2018-03-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Nej men att Mp är och harvar runt 3% är minst lika viktigt.
Och att C sjunker, vi kan hoppas att SD tar röster från dem
2018-03-09, 10:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nu nr AfS gett sig i leken tror jag inte längre på 25%, men det som blir, kommer räcka gott för att blockera alla regeringsalternativ.
AFS kommer inte nå 1 %, de kommer på sin höjd nå något tiotusental väljare.
De börjar alldeles försent och bygger sin kampanj att gnälla på SD.
Kasselstrand fick Åkesson framstå som Winston Churchill i jämförelse vid introduktionen. Extremt blek.

Kristerssons svajande i migrationsfrågan bäddar för att moderater återigen strömmar till SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in