Jag ser att det skrivs lite om Mockfjärdsrevolvern. Jag vet inte om den har betydelse för utredningen.
Däremot råkar jag sedan en tid faktiskt
veta (inte spekulera,
veta) att de experter som undersökte revolvern kom fram till att den legat i sjön högst 10 år, troligen endast 5 år.
Revolvern hittades i Djursjön i Dalarna år 2006 och bör alltså ha kastats i någon gång 1996-2001.
Det var avtryckaren och avtryckarens "guard" (fråga mig inte vad det är) som var illa åtgångna av rost vilket berodde på att de var rostangripna redan innan revolvern kastades i sjön.
Övriga vapnet var nästan inte rostangripet alls. "Trumman" där man stoppar patronerna och revolverpipans insida var i mycket gott skick.
Trots det kunde inte polisens tekniker eller någon annan vapenkunnig person restaurera avtryckaren och "guarden" i sådant skick att revolvern kunde provskjutas så vitt jag förstår av medierapporteringen. Eller så försökte de inte ens. I don´t know.
Är det till och med så att Palmekulorna är så illa åtgångna att NFC inte ens kan försöka göra jämförelser med olika vapen? Tyckte LGWP antydde det rörande den lovande revolver han lämnade in förut.
Vill bara bidra med lite vetande i frågan eftersom jag numera kan det. Efterfråga icke källan.