2011-04-19, 12:58
Medlem
som rubriken lyder. Det sägs att fasta är väldigt obekväma. funderar på mjuk. vad tycker ni?
Citera
2011-04-19, 13:08
Medlem
trulyawesomes avatar
Dålig rygg= Hård säng.
Citera
2011-04-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
Dålig rygg= Hård säng.

men dom säger att dom hårda är mycket obekväma. Hoppas att fler vill svara
Citera
2011-04-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flash432
men dom säger att dom hårda är mycket obekväma. Hoppas att fler vill svara

Jag har IKEA:s hårdaste sängbotten och en Tempurmadrass på den. Den kombinationen är det skönaste jag sovit i, fast jag har förstås inga ryggproblem.
Citera
2011-04-19, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Jag har IKEA:s hårdaste sängbotten och en Tempurmadrass på den. Den kombinationen är det skönaste jag sovit i, fast jag har förstås inga ryggproblem.

hur känns det att sova i tempur?
Citera
2011-04-19, 17:05
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja

Ungefär som den gamla reklamen för mjällschampoo:

-Men, du har ju inte mjäll?!

-Nej, just det. *winky smile*

En hård säng är bra för trasiga ryggar, och det kan vara därför du inte har ryggproblem.
Citera
2011-04-19, 18:05
Medlem
Eliza CTs avatar
Hård(fast) säng gäller för onda ryggar. Och nej, dom ser inte det minsta mysiga ut.
Men sen gäller - har du ont i ryggen, hur ont i ryggen har du? Och vad har du nu, är den dålig för din rygg?
Jag tillhör dom som verkligen har mycket ont i ryggen. För mej gällde (trodde jag) den allra hårdaste sängbotten jag hittade i butik + mjuk bäddmadrass.
Inte bra. Frågade min ortopedkirurg ang Tempur. En del tycker det är himmelriket sa han, andra rakt motsats. Var så varma, jag måste ha svalt för att kunna sova.

En tjock, hård bäddmadrass blev det sen med olika fasta ytor, vändbar alltså. Den blev det (1300:-). Mycket bättre med hårdaste sidan.
Bekanta köpte sköna kuddar för nackar. Jag började kolla in det. Hittade den dyraste (förstås) som hade en "sval yta" (700:- men ofta nedsatt pris). Efter de första 2 nätterna kan jag inte vara utan den.

Då upptäckte jag att deras tjockaste madrass hade en sådan yta också, men inte bäddmadrassen.

Det är likvärdigt med Tempur (Tempurs priser förra året - bäddmadrass 7 cm 6000-6500:- )

Den här likvärdiga med sval yta kostar tjocka madrassen ca 4000:- Bäddmadrassen betydligt mindre.
Så det är vad jag ska ha nästa gång jag behöver en ny bäddmadrass.

Läs på lite om Tempur resp. Micropur på deras hemsidor.

Och nej, ser inte det minsta bekvämt ut - om man jämför med sköna reklambilder. Men har man ont i ryggen så väljer man säng som är bäst att ligga på/i.
Citera
2011-04-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Hård(fast) säng gäller för onda ryggar. Och nej, dom ser inte det minsta mysiga ut.
Men sen gäller - har du ont i ryggen, hur ont i ryggen har du? Och vad har du nu, är den dålig för din rygg?
Jag tillhör dom som verkligen har mycket ont i ryggen. För mej gällde (trodde jag) den allra hårdaste sängbotten jag hittade i butik + mjuk bäddmadrass.
Inte bra. Frågade min ortopedkirurg ang Tempur. En del tycker det är himmelriket sa han, andra rakt motsats. Var så varma, jag måste ha svalt för att kunna sova.

En tjock, hård bäddmadrass blev det sen med olika fasta ytor, vändbar alltså. Den blev det (1300:-). Mycket bättre med hårdaste sidan.
Bekanta köpte sköna kuddar för nackar. Jag började kolla in det. Hittade den dyraste (förstås) som hade en "sval yta" (700:- men ofta nedsatt pris). Efter de första 2 nätterna kan jag inte vara utan den.

Då upptäckte jag att deras tjockaste madrass hade en sådan yta också, men inte bäddmadrassen.

Det är likvärdigt med Tempur (Tempurs priser förra året - bäddmadrass 7 cm 6000-6500:- )

Den här likvärdiga med sval yta kostar tjocka madrassen ca 4000:- Bäddmadrassen betydligt mindre.
Så det är vad jag ska ha nästa gång jag behöver en ny bäddmadrass.

Läs på lite om Tempur resp. Micropur på deras hemsidor.

Och nej, ser inte det minsta bekvämt ut - om man jämför med sköna reklambilder. Men har man ont i ryggen så väljer man säng som är bäst att ligga på/i.

Tack för ditt svar!

Hade tyvärr svårt att hänga med i ditt inlägg. Menar du att jag ska välja den hårdaste sängen? Jag har en svår ryggskada, förmodligen betchterews sjukdom (ryggradsreumatism). Är kraftigt framåtböjd med svår smärta.
Citera
2018-03-07, 08:15
Medlem
Lazeeboys avatar
Gammal tråd, men testar och ser ifall vi kan få liv i den.

Har nämllgen en sned rygg och får så fruktansvärt ont i ryggen vissa nätter. Ligger jag på sidan så funkar det, men blir lätt att man landar på rygg och då går det mindre bra. Min säng är något gammal ruckel, så behöver nytt - frågan är vad?

Sängar är en djungel i sig. Finns allt från extra mjuk till extra fast, olika zoner ett. Finns någon insatt som vet och kan rekommendera?
Citera
2018-03-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Gammal tråd, men testar och ser ifall vi kan få liv i den.

Har nämllgen en sned rygg och får så fruktansvärt ont i ryggen vissa nätter. Ligger jag på sidan så funkar det, men blir lätt att man landar på rygg och då går det mindre bra. Min säng är något gammal ruckel, så behöver nytt - frågan är vad?

Sängar är en djungel i sig. Finns allt från extra mjuk till extra fast, olika zoner ett. Finns någon insatt som vet och kan rekommendera?

Min dåliga rygg mår bäst av att jag ligger på rygg och på en hård och fast madrass.
Underlaget får absolut inte vara fjädrande, som det till exempel är i en soffa.
Och ligga på rygg är ett måste för mig, för ligger jag på endera sidan så har jag legat snett och då kan den dagen vara förstörd.
Har också fått lära att ligger man på rygg så blir det minst belastning för ryggen.
Förmodligen individuellt allt detta som allt annat och man kanske får prova sig fram vad som fungerar bäst för den egna ryggen.
Citera
2018-03-07, 21:59
Medlem
LinuxSuxs avatar
Jag blev rekommenderad att köpa en tjock madrass så att det finns marginal att sjunka ner med de tyngre kroppsdelarna och få rätt avlastning.
Detta har fungerat hyfsat.
Citera
2018-03-09, 05:47
Medlem
Är väl en gammal myt att man ska ha en säng som är hård om man har dålig rygg, vikt/längd är ju avgörande när man väljer fasthet på säng. Man ska ligga i sängen inte på sa typ alla försäljare när jag var och kollade sängar, tumregeln var typ 80kg+ ska du ha en fast, och annars medium. Sen kan det där ju skilja som bara den på olika modeller precis som det är med kläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in