2018-03-08, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hypotesen är intressant ur det andra perspektivet också. Att söka sig till dylika sekter kan peka på att man är knepig, men också att märkliga tankar kan förstärkas och kanaliseras. Framförallt känns ju scientologkopplingen (NMR, fotbollsfirmor och Livets Ord kommer nog mer eller mindre avlägsna tvåor i det racet) som en möjlig förklaringsmodell (hur märklig den än uppfattas av vanligt folk) till ett familicid.

Ja, speciella människor dras till speciella rörelser, som i sin tur bekräftar och förstärker egenheterna hos de speciella människorna, vilka mer än gärna betalar tillbaks med nya avvikelser. Ett hermetiskt tillslutet symbiotiskt system där man ger och tar, något jag tycker man bommar i alla dessa dokumentärer om scientologerna där det ensidiga förövar/offer-perspektivet är missvisande.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-03-08 kl. 21:32.
Citera
2018-03-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Tycker ändå att sc-spåret är lite intressant eftersom det skulle kunna vittna om hur hysteriskt desperata den ena eller båda föräldrarna kände sig över sin livssituation - att vara beredd att gå över till "den mörka sidan" för att söka bot och lindring. Det skulle också kunna ge stöd till misstanken om lindrigare former av autismspektra hos paret. Bland obskyra grupperingar som t ex NMR, Livets ord, fotbollsfirmor och scientologer återfinns människor med AST i högre grad än från befolkningen i allmänhet, troligen för de förenklade och tydliga budskap dessa grupperingar erbjuder.

ja, jag tror att det skulle kunna vara så.

Visst var O och H familjehem ett tag? Jag tror att den postaren var seriös. Sc riktar sig ganska mycket mot familjehem med sin ”droginformation.nu” och andra anti-drog-förklädda värvningsrörelser...kan ju ha varit en väg in.

Jag har själv gjort Sc:s personlighetstest en gång som 14-åring och kan på ett sätt förstå hur man lockas in i det. Jag blev allvarligt tillrättavisad av någon och fick en tidig lektion i sekterism... Jag har även gått i någon anhöriggrupp som jag undrar om inte Sc var involverade i nu när jag tänker efter...

http://www.nsk.se/2017/12/13/stefan-varnar-for-att-ga-med-i-nagon-sekt/
Senast redigerad av SintraartniS 2018-03-08 kl. 21:41. Anledning: Lagt till länk
Citera
2018-03-08, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Aha... man kan säga att nån i familjen kom på den geniala idén att återigen lösa den gordiska knuten med ett alexanderhugg.
Ett hugskott, en förflugen tanke ändade alltså en familjs liv. Kantigt, men väl resolut och säkerställt agerande.

Tja, var på skalan impulshandling - planering man ska plotta in illdådet är ytterligare en grannlaga uppgift att dechiffrera.
Citera
2018-03-08, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
ja, jag tror att det skulle kunna vara så.

Visst var O och H familjehem ett tag? Jag tror att den postaren var seriös. Sc riktar sig ganska mycket mot familjehem med sin ”droginformation.nu” och andra anti-drog-förklädda värvningsrörelser...kan ju ha varit en väg in.

Jag har själv gjort Sc:s personlighetstest en gång som 14-åring och kan på ett sätt förstå hur man lockas in i det. Jag blev allvarligt tillrättavisad av någon och fick en tidig lektion i sekterism... Jag har även gått i någon anhöriggrupp som jag undrar om inte Sc var involverade i nu när jag tänker efter..

Narconon?
Citera
2018-03-08, 21:52
Medlem
Citat:
Narconon?

Nä men nåt liknande. Längesen, ska se om jag kan komma på vad det hette. Hade med alkohol att göra.

Som ung i Gbg på nittiotalet fanns det faktiskt ohämmade möjligheter att dras med i sekter. UFF var stora, hade minst fem butiker i centrala Gbg, vi åt lunch på Govindas - Hare Krishnas ställe, och Sc stod på Kungsgatan och auditerade.
Citera
2018-03-08, 21:56
Bannlyst
Citat:
Nä men nåt liknande. Längesen, ska se om jag kan komma på vad det hette. Hade med alkohol att göra.

Al-Anon el. Alateen?
Citera
2018-03-08, 21:57
Medlem
Citat:
Al-Anon el. Alateen?

Alateen var det nog. googlade, ser inte att de är Sc.
Senast redigerad av SintraartniS 2018-03-08 kl. 22:00. Anledning: Tokig autocorrect
Citera
2018-03-08, 22:03
Bannlyst
Citat:
Alateen var det noga googlarej ser inte att de är Sc

Nej, det är en undergrupp till AA som inte har något med Sc att göra. Narconon har det däremot varför vissa kommuners generösa tilldelning av lokaler och stöd till rörelsen är obegriplig och oansvarig.
Citera
2018-03-08, 22:06
Medlem
Citat:
Nej, det är en undergrupp till AA som inte har något med Sc att göra. Narconon har det däremot varför vissa kommuners generösa tilldelning av lokaler och stöd till rörelsen är obegriplig och oansvarig.

Vi har väl haft uppe denna länk?

http://faktoider.blogspot.se/2015/11/scientologer-i-lomma.html?m=1
Citera
2018-03-08, 22:14
Bannlyst
Citat:

Haha, så jävla omdömeslöst! Kommuner måste bli duktigare på att granska vilka de släpper in.
Citera
2018-03-08, 22:18
Medlem
Citat:
Om grundproblematiken hade varit psykopati eller patologisk narcissism torde detta ha synts utåt innan morden..
En intelligent person med lindrig AST med hyfsat adaptiva förmågor, som möjliggjorde trovärdigt socialt instrumentellt skådespel, så finns det dock ingen anledning att tro att utåtagerande måste uppträtt tidigare. Särskilt inte om uppväxtmiljö, skola, yrke och senare familjesituation inte medförde alltför tunga stressorer i förhållande till styrkorna.
När dessa stressorer började ramlade in i livet och utmana sårbarheterna däremot...

En grumlig världsbild som innebär att livskvalitet kan köpas för pengar och misslyckas du så beror det på att du är suppresive kombinerat med kroppsthetaner och AST kan sänka trösklar till handlingar som för andra kan te sig obegripliga. Rent av overkliga.
Citera
2018-03-08, 22:19
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:

Mycket märkligt det där. Att inte kunna använda Google. Kommunens tjänstemän. Eller så skiter de i det. Kanske tom är grannar till varandra.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-08 kl. 22:24. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in