2018-03-07, 10:45
Medlem
Hej!
Har ett Collector sparkonto på Avanza. Satte in en summa på 40 000 kronor där och har under året fått den hiskeliga summan på 36,39 kr i ränta! Har tagit ut alla pengar nu. Är det korrekt att jag ska betala 30% på den summan räntan. Alltså 10,92 kr. Exakt hur kommer denna siffra redovisas?

Har dessutom ett investeringssparkonto på Avanza. Den sköter sig själv och man behöver inte ingripa något gällande skatten. Eller?
Senast redigerad av lisilas 2018-03-07 kl. 10:47.
Citera
2018-03-07, 10:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisilas
Hej!
Har ett Collector sparkonto på Avanza. Satte in en summa på 40 000 kronor där och har under året fått den hiskeliga summan på 36,39 kr i ränta! Har tagit ut alla pengar nu. Är det korrekt att jag ska betala 30% på den summan räntan. Alltså 10,92 kr. Exakt hur kommer denna siffra redovisas?

Har dessutom ett investeringssparkonto på Avanza. Den sköter sig själv och man behöver inte ingripa något gällande skatten. Eller?

Såväl inkomsträntan som schablonintäkten redovisas automatiskt till SKV.
Citera
2018-03-07, 10:49
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Hej!

Räntan skattas vid källan så de pengar du får på kontot är redan beskattade.

ISK sköter sig självt.
Citera
2018-03-07, 10:58
Medlem
Okej. Tack!
Blev lite fundersam, har fått in ränta på Collector Sparbank varje månad. Nu någonstans vid årsskiftet så drog de pengar en gång för skatten. Så det verkade bli beskattat i efterhand. Medan mitt Collector via Avanza står det bara intjänat på ränta och inga pengar som dragits.
Senast redigerad av lisilas 2018-03-07 kl. 11:01.
Citera
2018-03-07, 12:54
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Okej. Tack!
Blev lite fundersam, har fått in ränta på Collector Sparbank varje månad. Nu någonstans vid årsskiftet så drog de pengar en gång för skatten. Så det verkade bli beskattat i efterhand. Medan mitt Collector via Avanza står det bara intjänat på ränta och inga pengar som dragits.

Har du kunnat ta ut räntan under året? Vanligtvis får man räntan 1 gång om året och då dras även skatten. Det som visas brukar vara upplupen ränta, alltså en uppskattning av vad räntan har varit fram till dag x från årsskiften.
Citera
2018-03-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Räntan skattas vid källan så de pengar du får på kontot är redan beskattade.

ISK sköter sig självt.

Collector sparkontot på Avanza har ju inget med ISK att göra ska dock sägas. Skatten dras ju när man tar ut pengarna från kontot.
Citera
2018-03-07, 13:10
Medlem
Citat:
Hej!

Det rapporteras inga ränteinkomster om de är under 100kr. Du har gjort ett skattefritt klipp!
Citera
2018-03-08, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det rapporteras inga ränteinkomster om de är under 100kr. Du har gjort ett skattefritt klipp!
True story bro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in