2018-03-08, 18:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Anser du då att du själv har fel när du skriver detta: Curb your trolling

Jaså varför tror du det, vad var det du inte förstod av detta?
Citera
2018-03-08, 18:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Min tolkning:

Personerna A, B och C tjänar alla 25 papp netto/månad och bor i varsin bostadsrätt. De har samtliga lån på lägenheten.

A konsumerar hela lönen varje månad (ingen amortering och inget sparande). = Inget sparande

B sparar 3000 kr/månad på ett sparkonto men amorterar inget på lånet. = Sparande eftersom hens förmögenhet ökar.

C sparar inget på konto, fond e dyl men amorterar 3000 kr/månad på lånet. =Sparande eftersom hens förmögenhet ökar.

Hmm... jag trodde att jag hade funnit sanningen. Sedan insåg jag att A:s förmögenhet också kan öka genom att lägenheten stiger i värde. Vi kan dock låtsas som att detta aldrig sker.

Vad säger panelen?

Om vi håller oss till vedertagna definitioner och inte privata språk som t.ex. frasselitonska så är sparande det som är kvar av din lön när din konsumtion är avräknad.

Konsumtion är slutlig förbrukning av varor och tjänster.

I ditt sista fall där bostaden har ökat i värde så är det vinst av investering och varken vinst eller förlust av investeringar är konsumtion. Däremot är en bil som faller i värde då den åldras, slutlig konsumtion av bilen. Det är alltså enligt vedertagna definitioner skillnad på när förbrukningsvaror minskar i värde och när en investering slår fel och minskar i värde.
Citera
2018-03-08, 19:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaså varför tror du det, vad var det du inte förstod av detta?
Ser du inte vad du själv skriver?

Du skriver att konsumtion är slutgiltig förbrukning av varor, men innan dess så skriver du att man konsumerar bilen allteftersom den blir äldre. Hur ska du ha det?
Citera
2018-03-08, 19:38
Medlem
Tarstans avatar
Citat:

Du skriver att konsumtion är slutgiltig förbrukning av varor, men innan dess så skriver du att man konsumerar bilen allteftersom den blir äldre. Hur ska du ha det?
Vad har detta med sparande och amortering att göra?
Fattar inget, för mig har det 0(noll) med varandra. Helt olika saker, bara definitioner på diverse ord.
Citera
2018-03-08, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Vad har detta med sparande och amortering att göra?
Fattar inget, för mig har det 0(noll) med varandra. Helt olika saker.
För att vi diskuterar att amortering är betalning för konsumtion. Är amortering betalning för konsumtion så är det inte sparande ty pengarna går till konsumtion.
Citera
2018-03-08, 19:42
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
För att vi diskuterar att amortering är betalning för konsumtion. Är amortering betalning för konsumtion så är det inte sparande ty pengarna går till konsumtion.
Ok? Lycka till, definitionerna kan man hålla på med i all oändlighet, de allmänt accepterade får man hålla sig vid. Annars blir det omöjligt.

För mig är amortering och konsumtion olika saker iaf.
Kan man inte använda sparade pengar till konsumtion? Ditt inlägg är en motsättning.
Senast redigerad av Tarstan 2018-03-08 kl. 19:48.
Citera
2018-03-08, 19:48
Avslutad
Citat:
Ok? Lycka till, definitionerna kan man hålla på med i all oändlighet, de allmänt accepterade får man hålla sig vid. Annars blir det omöjligt.

För mig är amortering och konsumtion olika saker iaf.
Varför då?

1. När man amorterar så betalar man sina kreditlån, är dessa kreditlån tagna till konsumtion så går amorteringen till konsumtion. Alltså kan amortering per vedertagen definition inte vara sparande.

2. När man amorterar så förbrukas pengar rent objektivt sett - penningmängden minskar/försvinner när man amorterar. Alltså kan amortering inte vara sparande eftersom resurser försvinner.
Citera
2018-03-08, 19:50
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Varför då?

1. När man amorterar så betalar man sina kreditlån, är dessa kreditlån tagna till konsumtion så går amorteringen till konsumtion. Alltså kan amortering per definition inte vara sparande.

2. När man amorterar så förbrukas pengar rent objektivt sett - penningmängden minskar/försvinner när man amorterar. Alltså kan amortering inte vara sparande eftersom resurser försvinner.
Amortering av avbetalning av lån.
Konsumtion är lite mer luddigt för mig, särskilt med bil argumentet du tog upp.

Lånen har du ju konsumerat med, om man ska tänka så. Lån och sparade pengar konsumeras helt enkelt, alltså är det samma sak.

Lånade pengar = konsumera, sparade pengar = konsumera
Konsumera=Lånade eller sparade pengar

Konsumtion för mig är själva användandet av det man lägger pengarna på, men det är mer luddigt tycker jag.
Slitage på en bil tex, men det har ju mer med andrahandsvärdet att göra.
Senast redigerad av Tarstan 2018-03-08 kl. 19:56.
Citera
2018-03-08, 20:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det finns ingen motsägelse där och det är precis så ekonomer ser det. En bil har en livslängd och i takt med att den åldras så förbrukas den. Detta är slutlig förbrukning av en vara.
Citera
2018-03-08, 20:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Lånen har du ju konsumerat med, om man ska tänka så. Lån och sparade pengar konsumeras helt enkelt, alltså är det samma sak.

Konsumtion för mig är själva användandet av det man lägger pengarna på, men det är mer luddigt tycker jag.

Konsumtion är enligt gängse definitioner "slutlig förbrukning av en vara eller tjänst". Det inrymmer alltså inte att du köper saker för pengar utan att du förbrukar det du har köpt, t.ex. att du dricker upp ölen du har köpt eller att bilen som du köpt åldras och till slut inte är värd något.
Citera
2018-03-08, 20:09
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Konsumtion är enligt gängse definitioner "slutlig förbrukning av en vara eller tjänst". Det inrymmer alltså inte att du köper saker för pengar utan att du förbrukar det du har köpt, t.ex. att du dricker upp ölen du har köpt eller att bilen som du köpt åldras och till slut inte är värd något.
Ok, lite fel kan jag tycka, samma sak som förbrukning alltså?
Man kan ju konsumera mycket, även händelser eller tjänster.
Citera
2018-03-08, 20:13
Avslutad
Citat:

Det här var förvirrat.

Sparade pengar konsumeras inte alls, det är pengar som sparas. Det är därför det är sparade pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in