2018-03-08, 15:27
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Hoppas jag inte blir alltför mycket betraktad med skepsis över mitt första inlägg! Har följt hela tråden och läst varje inlägg och anser givetvis som alla andra att det är en fruktansvärd, horribel tragedi.
Har ingen som helst anknytning till sjukdomen ME, har dock lärt mig mycket genom att läsa tråden.

Min undran är däremot över dessa meningar: "Kvinnan som tog livet av sig var noga med att påpeka att hennes besvär inte hade med ME att göra. Hon hade andra problem."

Förmodar att det syftas på den kvinna som tog livet av sig den 6/1-18 och som var ME:s största förespråkare och taleskvinna. Läst hennes långa avskedsbrev och hon beskrev bland annat hur hennes hud brände, hon tålde ej några sängkläder eller kläder längre, osv. Hon hade kämpat i 16 år med svåra plågor och jag var övertygad om att det var diagnosen/sjukdomen ME som gjorde att hon avslutade sitt liv. Många inlägg på hennes Facebook syftar också på detta. Men jag har kanske missuppfattat det hela.

Har även undrat mycket om detta självmord påverkade föräldrarnas ödesdigra beslut någon dag senare, stod en del om detta i början av tråden. Om det nu var så att töserna fått denna diagnos, finns ju både skribenter som är övertygade om det och de som absolut förnekar det.
Kvinnan var med stor sannolikhet svårt psykiskt påverkad av sin sjukdom med. Plus annat. Annars tar man inte sitt liv. .Jag har själv ME. (Tänker inte skriva mer om sjukdomen) Men jag orkade inte läsa hennes brev. Det var för mycket. För mycket grubblerier och tragik. Hade inte hört talas om henne innan.
Mycket tveksamt till att föräldrarna blev påverkade av kvinnans självmord. Blev de det var de inte heller psykiskt stabila. Det är många som tar livet av sig varje dag av olika orsaker. Men för att kunna ta det steget har man gett upp livet. Och har under oftast en lång tid mått psykiskt dåligt. Sedan kan man när man väl bestämt sig må mycket bättre och vara tillfredsställd med sitt beslut. Och då känna att man mår bra. Det var säkert så för den kvinnan. Det var hennes liv. Och hennes beslut. Ett mycket spektakulärt beslut. Men ändå hennes. Det är viktigt att komma ihåg. Hon gjorde ingenting för andra ME-sjuka genom sin handling. Det var enbart hennes liv. Och brevet beskrev hennes mående och erfarenhet. Liksom hennes blogg.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-08 kl. 16:25. Anledning: Tillägg
Citera
2018-03-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Tillbringade somrar hos farfar och farmor som ursprungligen är från Båstad trakterna exakt var vet jag inte ! Så barndomsvänner från trakterna finns säkert som jag skrivit innan.

Stod det inte i tråden att han tillbringat somrar i Bjärred hos farfar och farmor?
Om det är så att det är OH som ensam stått bakom familjemorden, kan han ha dödat förr?
Jag vet, longshot🤷‍♂️
Har ingen koll på OH’s akademiska bana. Har han varit student på LU?
Senast redigerad av Artefakta 2018-03-08 kl. 16:26.
Citera
2018-03-08, 16:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det dröjde ett tag innan polisen gick ut med att beslutet var gemensamt. Jag tror inte att de hade lämnat ut denna uppgift om det inte var säkerställt att namnteckningarna var äkta.

Jag tror inte de gått ut med detta om de inte gjort sådana kontroller att de med 99 proc gott samvete och säkerhet slipper ta detta tillbaka längre fram.

Utefter givna förutsättningar.

Det är klart att det kan bli fel, men de vill inte.

Så det handlar rimligen om en helhetsbedömning av hela den kända situationen. Inte bara att sätta namnteckningen under mikroskop.
Citera
2018-03-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Oj, sorry...
Såg fel, trodde du menade Jan.
När var det i December? och är det nått mystiskt med det, som vi missat?

datum?
inlägget är borttaget, var det 3 dec lör/sön
Citera
2018-03-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag är så gammal att jag kommer ihåg när tjockTV-apparaterna blev en vanlig möbel i de svenska hemmen. Då var det mycket skriverier och varningar. Det var farligt att sitta för nära eller att titta för länge. För då kunde man bli sjuk, eller bli blind, eller få sömnstörningar, bli psykiskt sjuk och allt möjligt. Folk fick epileptiska anfall av testbilden. Idag är dock TV-apparaterna inte sjukdomsframkallande, vad nu detta kan bero på. Annan teknik kanske?

Då kanske du även kommer ihåg:

Att man kunde bli förkyld av att vara dåligt klädd och bli kall - nu vet vi att det beror på virus och bakterier.
Att man kunde få polio av att hoppa i lövhögar - nu vet vi att det berodde på ett virus.
Att man kunde bota gulsot med hästspillning och brännvin - nu vet vi att den beror på en leverinflammation.
Att man slapp bölder om man klämde ut varet i ett äggskal och kastade det på taket till ett hus som flyttats tre gånger - nu vet vi att penicillin är en bättre medicin.

Utvecklingen får framåt. Vetenskap, forskning och beprövad vetenskap slår anekdotisk erfarenhet alla dagar i veckan. Det viktiga är att vara ödmjuk och säga att: -”Utifrån det vi visste då, visste vi inte bättre”.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-03-08 kl. 17:00.
Citera
2018-03-08, 17:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Kvinnan var med stor sannolikhet svårt psykiskt påverkad av sin sjukdom med. Plus annat. Annars tar man inte sitt liv. .Jag har själv ME. (Tänker inte skriva mer om sjukdomen) Men jag orkade inte läsa hennes brev. Det var för mycket. För mycket grubblerier och tragik. Hade inte hört talas om henne innan.
Mycket tveksamt till att föräldrarna blev påverkade av kvinnans självmord. Blev de det var de inte heller psykiskt stabila. Det är många som tar livet av sig varje dag av olika orsaker .

Suicid är mycket riktigt ett allvarligt problem i Sverige där 3-4 personer per dag tar sitt liv, 1134 st år 2016.
Men den ME-förespråkar kvinna A.Ö, som diskuteras tog inte själv sitt eget liv - utan åkte planerat och välförberett till en eutanasi(=dödshjälps)klinik i Schweiz. Det är det verkligen inte många svenskar per år som gör - endast ett par stycken.

Kravet för att få detta utfört med hjälp av sådana kliniker har alltid varit att man just måste vara i fullständig psykisk balans. Man får inte vara djupt deprimerad eller som du skriver "svårt psykiskt påverkad". Man måste därtill ha kroppsliga symptom, skador eller besvär som gett en kroniskt nedsatt livskvalitet under lång tid alternativt ha en dödande obotbar sjukdom.
Med förbehåll för att det inte är uteslutet att det kan finnas någon klinik som idag ruckat på regelverket, har just psykiska sjukdomar inte heller varit ett godkänt eutanasiskäl vid dessa kliniker. Kort sagt man kan inte som svårt deprimerad eller psykotisk få hjälp att dö där.

A.Ö skriver själv i sitt långa avskedsbrev att hon tagit beslutet pga sitt 16 åriga lidande med ME-sjukdomen. Sannolikt hade hon inte kunnat göra detta på en eutanasiklinik om hon som du skriver varit svårt psykiskt påverkad.

Hennes självvalda död har naturligtvis påverkat alla med ME-relationer. Hon gav sedan flera år ut en nättidning om ME och var mycket aktiv på sociala medier.

Om Bjärredsföräldrarna trodde att barnen hade ME var de naturligtvis uppdaterade om att A.Ö valde döden före liv med ME 6/1-18.
De kan till och med hört till den relativt stora grupp som visste att A.Ö skulle ta det steget. Om det finns "en näve ME" i denna oförklarliga sorgliga händelse är det väl självklart att A.Ös död tre dagar innan familjen hittades kan ha bidragit till beslutet - allt annat vore väl konstigt.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-08 kl. 17:15.
Citera
2018-03-08, 17:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är inte namnteckningarna enbart som (i så fall) gör polisen övertygad om ett gemensamt beslut. En samlad bedömning görs, och framförallt vill man verifiera vem som dött först, sist och av vilka orsaker.

Sedan genomför man intervjuer med (förhör upplysningsvis) anhöriga, grannar, arbetskamrater, chefer, lärare och andra som kan ha något att berätta.

Ifall en eller ett par yrkesdetektiver går till botten med detta OCH har polismyndighetens tyngd bakom sina frågor kommer sådant som tråden gissar om att klarläggas. Skulle det vara så att föräldrarna haft kopplingar till sektorganisationer eller vädrat självmordstankar så kommer detta fram.

Till de som hoppas på att detta blir offentligt, så blir det inte det.

Tvåa på den, minst sagt. Tack för det.

Hela rapporten lär inte bli offentlig men nog kommer man att uttala sig rörande slutsatserna. Men vad som anses som privata angelägenheter som inte kan anses ha med saken att göra lär ju inte offentliggöras.
Citera
2018-03-08, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Sorry! Det är mitt fel, jag ville bara ventilera några funderingar jag hade! Det är absolut inte fastställt att flickorna hade den diagnosen på grund av mina spörsmål! Jag skall inte skriva om det något mer!

Det är inte fastställt att de hade ME, precis som det förhåller sig med nästan alla andra uppgifter i tråden. Däremot har jag uppgett att båda flickorna har intyg på ME/CFS utfärdat av läkare från ett av de större sjukhusen i Sverige. Uppgiften om ME har även kommit från flera andra i tråden, senast häromdagen beskrev en Bjärredsbo att hen visste att bägge flickorna hade kroniskt trötthetssyndrom, ett vanligt "svenskt" namn på tillståndet.
Rektor har i medier uttalat sig om kronisk trötthet och de beskrivna symtomen och livsbetingelserna flickorna hade, stämmer väl överens med ME. Modern hade likat ett upprop för bevarandet av en av de kliniker som behandlar ME. Dessutom har medier på det hela taget gått bananas över ME de senaste månaderna i dokumentärer, nyhetsinslag, morgonprogram mm.

Så nej, det finns inget officiellt uttalande om att flickorna hade ME, men det är en mer verifierad uppgift än nästan samtliga andra uppgifter vi har om fallet.

Med det sagt är ME endast en pusselbit i denna tragiska historia där en mängd andra faktorer också påverkade utfallet.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-03-08 kl. 17:55.
Citera
2018-03-08, 17:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Suicid är mycket riktigt ett allvarligt problem i Sverige där 3-4 personer per dag tar sitt liv, 1134 st år 2016.
Men den ME-förespråkar kvinna A.Ö, som diskuteras tog inte själv sitt eget liv - utan åkte planerat och välförberett till en eutanasi(=dödshjälps)klinik i Schweiz. Det är det verkligen inte många svenskar per år som gör - endast ett par stycken.

Kravet för att få detta utfört med hjälp av sådana kliniker har alltid varit att man just måste vara i fullständig psykisk balans. Man får inte vara djupt deprimerad eller som du skriver "svårt psykiskt påverkad". Man måste därtill ha kroppsliga symptom, skador eller besvär som gett en kroniskt nedsatt livskvalitet under lång tid alternativt ha en dödande obotbar sjukdom.
Med förbehåll för att det inte är uteslutet att det kan finnas någon klinik som idag ruckat på regelverket, har just psykiska sjukdomar inte heller varit ett godkänt eutanasiskäl vid dessa kliniker. Kort sagt man kan inte som svårt deprimerad eller psykotisk få hjälp att dö där.

A.Ö skriver själv i sitt långa avskedsbrev att hon tagit beslutet pga sitt 16 åriga lidande med ME-sjukdomen. Sannolikt hade hon inte kunnat göra detta på en eutanasiklinik om hon som du skriver varit svårt psykiskt påverkad.

Hennes självvalda död har naturligtvis påverkat alla med ME-relationer. Hon gav sedan flera år ut en nättidning om ME och var mycket aktiv på sociala medier.

Om Bjärredsföräldrarna trodde att barnen hade ME var de naturligtvis uppdaterade om att A.Ö valde döden före liv med ME 6/1-18.
De kan till och med hört till den relativt stora grupp som visste att A.Ö skulle ta det steget. Om det finns "en näve ME" i denna oförklarliga sorgliga händelse är det väl självklart att A.Ös död tre dagar innan familjen hittades kan ha bidragit till beslutet - allt annat vore väl konstigt.

Då måste de ha tillhört den grupp som kände till att AÖ åkt till dödsklinik. Och kanske levt sitt liv lite på barrikaderna.

Jag ser dock inte utan vidare en koppling till familjen — som borde ha tagit sina beslut lite på andra grunder — annat än närheten i tid.

Sen kan man ju förstås flika in att AÖ:s självmord kanske inte uppfattas som hoppingivande för vissa me-sjuka i vissa åldrar, och deras anhöriga, men man får tro och hoppas att me-sjuka förstår att besvären slår individuellt, och att den enes sjukdom inte verkar vara den andres.

Som familicide ser ut som en slutgiltig lösning på ett övergående problem – filosofiskt sett, om inte annat – så hoppas man att bjärredsfamiljens beslutsprocess varit bättre än vad man kan skrapa ihop på några dagar.

Det är ju inte som att förbereda sig inför en konferens för tjugofemte gången. Med familicide är det svårt att göra det till en vana.

Man packar lätt förvisso, men där slutar väl likheterna.
Citera
2018-03-08, 17:59
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahcg
är det där testet för att bli antagen till polishögskolan i Sverige?

datum?? frågade jag om
är det detta du frågar efter?
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-03-08, 18:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror inte de gått ut med detta om de inte gjort sådana kontroller att de med 99 proc gott samvete och säkerhet slipper ta detta tillbaka längre fram.

Utefter givna förutsättningar.

Det är klart att det kan bli fel, men de vill inte.

Så det handlar rimligen om en helhetsbedömning av hela den kända situationen. Inte bara att sätta namnteckningen under mikroskop.

Tanken med mitt svar till den andra postare är att beslutet var gemensamt. O har inte självständigt mördat fru och barn.
Citera
2018-03-08, 18:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tanken med mitt svar till den andra postare är att beslutet var gemensamt. O har inte självständigt mördat fru och barn.

Vi är överens. Jag fyllde bara på lite...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in