Citat:
Kvinnan var med stor sannolikhet svårt psykiskt påverkad av sin sjukdom med. Plus annat. Annars tar man inte sitt liv. .Jag har själv ME. (Tänker inte skriva mer om sjukdomen) Men jag orkade inte läsa hennes brev. Det var för mycket. För mycket grubblerier och tragik. Hade inte hört talas om henne innan. Hoppas jag inte blir alltför mycket betraktad med skepsis över mitt första inlägg! Har följt hela tråden och läst varje inlägg och anser givetvis som alla andra att det är en fruktansvärd, horribel tragedi.
Har ingen som helst anknytning till sjukdomen ME, har dock lärt mig mycket genom att läsa tråden.
Min undran är däremot över dessa meningar: "Kvinnan som tog livet av sig var noga med att påpeka att hennes besvär inte hade med ME att göra. Hon hade andra problem."
Förmodar att det syftas på den kvinna som tog livet av sig den 6/1-18 och som var ME:s största förespråkare och taleskvinna. Läst hennes långa avskedsbrev och hon beskrev bland annat hur hennes hud brände, hon tålde ej några sängkläder eller kläder längre, osv. Hon hade kämpat i 16 år med svåra plågor och jag var övertygad om att det var diagnosen/sjukdomen ME som gjorde att hon avslutade sitt liv. Många inlägg på hennes Facebook syftar också på detta. Men jag har kanske missuppfattat det hela.
Har även undrat mycket om detta självmord påverkade föräldrarnas ödesdigra beslut någon dag senare, stod en del om detta i början av tråden. Om det nu var så att töserna fått denna diagnos, finns ju både skribenter som är övertygade om det och de som absolut förnekar det.
Har ingen som helst anknytning till sjukdomen ME, har dock lärt mig mycket genom att läsa tråden.
Min undran är däremot över dessa meningar: "Kvinnan som tog livet av sig var noga med att påpeka att hennes besvär inte hade med ME att göra. Hon hade andra problem."
Förmodar att det syftas på den kvinna som tog livet av sig den 6/1-18 och som var ME:s största förespråkare och taleskvinna. Läst hennes långa avskedsbrev och hon beskrev bland annat hur hennes hud brände, hon tålde ej några sängkläder eller kläder längre, osv. Hon hade kämpat i 16 år med svåra plågor och jag var övertygad om att det var diagnosen/sjukdomen ME som gjorde att hon avslutade sitt liv. Många inlägg på hennes Facebook syftar också på detta. Men jag har kanske missuppfattat det hela.
Har även undrat mycket om detta självmord påverkade föräldrarnas ödesdigra beslut någon dag senare, stod en del om detta i början av tråden. Om det nu var så att töserna fått denna diagnos, finns ju både skribenter som är övertygade om det och de som absolut förnekar det.
Mycket tveksamt till att föräldrarna blev påverkade av kvinnans självmord. Blev de det var de inte heller psykiskt stabila. Det är många som tar livet av sig varje dag av olika orsaker. Men för att kunna ta det steget har man gett upp livet. Och har under oftast en lång tid mått psykiskt dåligt. Sedan kan man när man väl bestämt sig må mycket bättre och vara tillfredsställd med sitt beslut. Och då känna att man mår bra. Det var säkert så för den kvinnan. Det var hennes liv. Och hennes beslut. Ett mycket spektakulärt beslut. Men ändå hennes. Det är viktigt att komma ihåg. Hon gjorde ingenting för andra ME-sjuka genom sin handling. Det var enbart hennes liv. Och brevet beskrev hennes mående och erfarenhet. Liksom hennes blogg.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-08 kl. 16:25. Anledning: Tillägg
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-08 kl. 16:25. Anledning: Tillägg