2017-09-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Intressant. Men blev besviken för det låter inte speciellt bra :/

Det är för att du inte vet hur nätverken i hjärnan fungerar. Tänk dig att du är en person som är arg på allt och deprimerad och tillvaron känns hopplös och du kan räkna upp 1000 sätt den skulle kunna vara bättre på. Neuronerna i hjärnan har kopplat ihop sig på ett visst sätt. Som upprätthåller din världsuppfattning och din känsla av "dig". Troligen vill du ändra den situationen och det sättet att tänka. Det är precis vad hallucinogener gör. De minskar aktiviteten i de invanda mönstren så det finns möjlighet att skapa nya bättre mönster.
Senast redigerad av apokalypsen 2017-09-24 kl. 21:46.
Citera
2017-09-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apokalypsen
Det är för att du inte vet hur nätverken i hjärnan fungerar. Tänk dig att du är en person som är arg på allt och deprimerad och tillvaron känns hopplös och du kan räkna upp 1000 sätt den skulle kunna vara bättre på. Neuronerna i hjärnan har kopplat ihop sig på ett visst sätt. Som upprätthåller din världsuppfattning och din känsla av "dig". Troligen vill du ändra den situationen och det sättet att tänka. Det är precis vad hallucinogener gör. De minskar aktiviteten i de invanda mönstren så det finns möjlighet att skapa nya bättre mönster.

Syftade mest på syrebristen..

"The fMRI studies reported here revealed significant and consistent outcomes. Psilocybin significantly decreased brain blood flow and venous oxygenation in a manner that correlated with its subjective effects, and significantly decreased the positive coupling of two key structural hubs (the mPFC and the PCC)."

Hur kan man inte tolka det som negativt?

När blodtillförsel minskas så påverkas ju inte endast de negativa nätverken vilket är rätt logiskt. Hjärnan skiljer inte på positiva och negativa, de ligger inte i seperata "rum"..De flesta personer har goda egenskaper/tankemönster också, så vad är det som hindrar att dessa inte tar stryk eller förändras av syrebristen?

Försöker bara tänka lite objektivt och kritiskt. Brukar alltid göra det oavsett hur frälst jag är för något.
Citera
2017-09-24, 22:27
Medlem
Citat:
Vilken av de jag länkade menar du? Har du nån referens till att det var frågeställningen i studien? Vad enskilda försökspersoner pratar om är en sak och vad den faktiska frågeställningen i studien var kan vara en annan.

Jag syftade på de senare citaten i din post, de som handlade om "Openness". Dessa är relaterade till den studie Griffiths et al genomförde 2011 rörande mysticism och svamp:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3537171/

I abstrakten kan man bland annat läsa följande:

Citat:
Intriguingly, double-blind controlled studies have shown that the classic hallucinogen psilocybin occasions personally and spiritually significant mystical experiences that predict long-term changes in behaviors, attitudes and values. In the present report we assessed the effect of psilocybin on changes in the five broad domains of personality - Neuroticism, Extroversion, Openness, Agreeableness, and Conscientiousness. Consistent with participant claims of hallucinogen-occasioned increases in aesthetic appreciation, imagination, and creativity, we found significant increases in Openness following a high-dose psilocybin session. In participants who had mystical experiences during their psilocybin session, Openness remained significantly higher than baseline more than one year after the session. The findings suggest a specific role for psilocybin and mystical-type experiences in adult personality change.

Man gör alltså en direkt koppling mellan de mystiska upplevelserna och den markanta ökningen av "Openness" hos individerna som upplevde dem. Jag menar inte att det är uteslutet att "Openness" även kan öka vid mikrodosering, men just den här studien kanske inte lämpar sig som ett exempel på just det, då den kopplar förändringen med faktiska upplevelser under sessionerna. Det var det jag ville föra fram i min föregående post.
Senast redigerad av mand71 2017-09-24 kl. 22:42.
Citera
2017-09-24, 22:34
Medlem
Citat:
Syftade mest på syrebristen..
Olika saker kan påverka blodtillförseln i olika delar av hjärnan, utan att det för den skull innebär att man drar på sig hjärnskador. Meditation är ett exempel på det - vissa delar får mer blod än normalt och andra mindre. Hjärnröntgen av personer påverkade av psilocybin har visat stora likheter med personer som befinner sig just i djup meditation.
Senast redigerad av mand71 2017-09-24 kl. 22:37.
Citera
2017-09-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mand71
Jag syftade på de senare citaten i din post, de som handlade om "Openness". Dessa är relaterade till den studie Griffiths et al genomförde 2011 rörande mysticism och svamp:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3537171/

Om den inte faller i smaken så titta på den andra som diskuterar openness, Carhart-Harris et al 2016. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26847689.

Citat:
Jag menar inte att det är uteslutet att "Openness" även kan öka vid mikrodosering, men just den här studien kanske inte lämpar sig som ett exempel på just det

Som sagt, det finns ingen klinisk forskning på mikrodosering. Men min erfarenhet är att samma mekanismer är verksamma även vid lägre doser. Ta en mindre dos och gå ut bland folk och testa själv. Du kommer vara mer öppen för nya saker och det är helt uppenbart att ditt default mode network inte släpps fram lika tydligt.
Citera
2017-09-24, 23:20
Medlem
Citat:
Om den inte faller i smaken så titta på den andra som diskuterar openness, Carhart-Harris et al 2016. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26847689.

Ja, den studien föll mer i smaken Tack för länken! Jag ser att även David Nutt var engagerad i studien, liksom Amanda Fielding (på ett eller annat sätt, möjligen med finansiering). Rapporten kan läsas i sin helhet här:

https://www.researchgate.net/publica...ethylamide_LSD

En intressant skillnad mellan den här studien och den som utfördes vid Johns Hopkins är att försökspersonerna i denna LSD-baserade studie upplevde en jämförelsevist låg grad av "Spiritual experience". Jag har ingen egen erfarenhet med LSD, så jag är inte säker på om brukare upplever en generell skillnad mellan LSD och psilocin när det gäller just den andliga aspekten.

Som en liten sidnot som inte har ett dugg med det ovanstående att göra, så provade jag härom veckan med en "mikrodos", mest som ett litet test inför att köra lite mer seriöst längre fram. Jag har en väldigt hög naturlig tolerans mot psilocin (etc) och justerade dosen därefter. Till viss förvåning kände jag mig milt påverkad av den justerade dosen. 0.8 gram cubensis - ungefär en tiondel av vad jag normalt tar och detta för att jag vid något tillfälle läste ett uttalande från nån forskare (Fadiman? Vollenweider?) att runt 10% av vad man normalt tar är en lämplig mikrodos. Jag tar nog och halverar "mikrodosen" vid nästa tillfälle och ser hur jag upplever det, men jag börjar undra om tröskelvärdet för att bli påverkad inte riktigt står i linjär relation till vad man behöver för att fara iväg på allvar.
Senast redigerad av mand71 2017-09-24 kl. 23:24.
Citera
2017-09-25, 08:26
Medlem
Citat:
Som en liten sidnot som inte har ett dugg med det ovanstående att göra, så provade jag härom veckan med en "mikrodos", mest som ett litet test inför att köra lite mer seriöst längre fram. Jag har en väldigt hög naturlig tolerans mot psilocin (etc) och justerade dosen därefter. Till viss förvåning kände jag mig milt påverkad av den justerade dosen. 0.8 gram cubensis - ungefär en tiondel av vad jag normalt tar och detta för att jag vid något tillfälle läste ett uttalande från nån forskare (Fadiman? Vollenweider?) att runt 10% av vad man normalt tar är en lämplig mikrodos. Jag tar nog och halverar "mikrodosen" vid nästa tillfälle och ser hur jag upplever det, men jag börjar undra om tröskelvärdet för att bli påverkad inte riktigt står i linjär relation till vad man behöver för att fara iväg på allvar.

Ja Fadiman rekommenderar 1/10 till 1/20 av en normal dos.

Själv är jag ganska lättpåverkad och har väldigt potenta svampar (nån cubensis variant) så till och med 0.2g var för mycket som mikrodos. Körde på 0.15g ganska länge men som tur är har dom förlorat lite styrka nu efter att ha varit lagrade i glasburk i ca 1.5 år.
Citera
2017-09-25, 13:12
Medlem
Rekommenderar inte att mikrodosera innan ni ska lägga er som nån annan sa här. Det kommer högst troligt påverka er sömn. Jag har lätt för att somna och sover alltid djupt men jag tog två små inatt och fick väldigt dålig sömn. Tog lång tid att somna, vet inte ens om jag lyckades. Fick svaga visuals efter 1.5h vet inte om jag vaknade upp av det eller om jag fortfarande var vaken. Hade även lite av den där avslappnade känslan där man känner sig viktlös. Kommer aldrig göra om det. Känner mig groggy och seg nu.

Mikrodosering är bäst lämpat under dagen, inget snack om saken. Det är då man kan få ut något av det..
Citera
2017-10-24, 13:53
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Ville bara informera om att jag mikrodoserar cubensis och det är verkligen gynnsamt för mig.

Jag har tidigare erfarenhet av att trippa hårt på svamp ca 4 gånger då jag tagit mellan 5-7 gram torkat i silent darkness mckenna style.

Svampen i små doser 0.2-0.25 gram 2 ggr per vecka ger mig ökad kontakt med mina sanna känslor. Öppnar upp mitt hjärta och ger en stesolid-liknande effekt i sociala sammanhang då jag som introvert lätt fastnar i analys av hur andra uppfattar mig. Detta blir avsevärt mycket lättare och min hjärna går in i flow när jag mikrodoserar. Det är underbart att ha kylen full med pulveriserad svamp och jag rekommenderar varmt detta till er som odlar.

Fråga gärna om ni undrar över något

Ursäkta en nybörjarfråga, men hur mäter man upp en sådan låg dos?
Citera
2017-10-24, 16:33
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Intressant. Men blev besviken för det låter inte speciellt bra :/

Det låter inte speciellt bra ?

Vet du ens vad DMN är för något ? Ifall du inte gör det tror jag denna video är något för dig

https://www.youtube.com/watch?v=QeNmydIk8Yo

Bara för att blodet minskar till en viss kroppsdel innebär det inte per automatik att det är dåligt. Det är som att säga att det är dåligt när man konditionstränar för då ökar blodet till olika kroppsdelar.
Citera
2018-03-08, 15:53
Medlem
Tja!

Jag har googlat en helt del och kollat youtube dom senaste dagarna och ramlat in på mikrodosering av svamp. är det toppisar eller cubensis man ska ha ?

Det tilltalar mig rätt mkt och tror det skulle hjälpa mig otroligt mkt men är osäker på vart man kan beställa hem i från ? och hur man gör i ordning allt ? aldrig tagit svamp eller liknade och är inte ute efter att bli hög.

Hoppas du har tid att svara!
Citera
2018-03-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebus
Tja!

Jag har googlat en helt del och kollat youtube dom senaste dagarna och ramlat in på mikrodosering av svamp. är det toppisar eller cubensis man ska ha ?

Det tilltalar mig rätt mkt och tror det skulle hjälpa mig otroligt mkt men är osäker på vart man kan beställa hem i från ? och hur man gör i ordning allt ? aldrig tagit svamp eller liknade och är inte ute efter att bli hög.

Hoppas du har tid att svara!

köp kapslar https://www.bulkpowders.se/gelatinkapslar.html
skaffa svampen i naturen eller odla själv eller köp på flugsvamp(darknet) Alla svampar med psilocybin går bra(cubensis är de vanligaste men finns starkare)
sedan bara köra svampen i en lite mixer så det blir pulver av dem sedan fylla kapslarna med rätt mängd ...runt 0.1 - 0.2 g för cubensis kapslar ovan rymmer ca 0.2 g av svamppulver och är nog för mycket så hava kapseln blir nog bra.

LSD fungerar också bra om du löser upp det i vatten som är renat från apoteket en lapp på 100/200ug i en liter renat vatten(skakas under 2 dagar till blotter är upplöst/borta. Du mottar sedan upp rätt mängd vatten så du får i dig 10ug lsd. LSD fungerar bättre för mig en svamp av det jag provat.

Du ska inte känna av några andra effekter förutom mera energi välmående.. en bra dag med energi och fokus ta det var 3e dag under en månads tid för vet hur det fungerar skriv dagbok kan vara bra.

hittar mycket info på mycket info på https://www.reddit.com/r/microdosing/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in