2018-03-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Så du tror att Sverige får vinsten medan danska skattebetalare står för förlusten i Danmark !??

Oavsett spelar det ingen roll, avgiften och momsen hamnar hos staten eftersom staten äger Postnord som betalar in ev överskott till statskassan eller får ev underskott betalt från statskassan.
Danskarna betalar.

Kan du vara snäll och ge en källa till att avgiftsbeslutet har tillkomit för att betala ett underskott i postverksamheten?

Jag som trodde det handlade om detta:
"Staten går miste om hundratals miljoner kronor eftersom många inte betalar moms på prylar som köps från utlandet. Nu kräver regeringen att Tullverket gör något åt problemet."
https://digital.di.se/artikel/momsfri-e-handel-fran-kina-oroar-andersson-kraver-att-tullverket-agerar

Vem ljuger?
Citera
2018-03-08, 14:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Danskarna betalar.

Kan du vara snäll och ge en källa till att avgiftsbeslutet har tillkomit för att betala ett underskott i postverksamheten?

Jag som trodde det handlade om detta:
"Staten går miste om hundratals miljoner kronor eftersom många inte betalar moms på prylar som köps från utlandet. Nu kräver regeringen att Tullverket gör något åt problemet."
https://digital.di.se/artikel/momsfri-e-handel-fran-kina-oroar-andersson-kraver-att-tullverket-agerar

Vem ljuger?
Vad bra att danskarna betalar så slipper vi skattebetalare stå för den svenska förlusten *IRONI*
Var har jag påstått att avgiftsbeslutet har tillkomit för att betala ett underskott i postverksamheten!?

Jag säger bara att avgiften och momsen hamnar i samma kassa till slut vad man sedan gör med pengarna vet jag inte dom är inte öronmärkta till något, dom kan användas till statliga löner, sjukvård, polisen, bygga vägar eller bidrag till migranter o.s.v...

B.t.w Postnord kostade Svenska skattebetalare 400 miljoner kr 2017
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-08 kl. 14:22.
Citera
2018-03-08, 14:25
Medlem
Citat:
Vad bra att danskarna betalar så slipper vi skattebetalare stå för den svenska förlusten *IRONI*
Var har jag påstått att avgiftsbeslutet har tillkomit för att betala ett underskott i postverksamheten!?

Jag säger bara att avgiften och momsen hamnar i samma kassa till slut vad man sedan gör med pengarna vet jag inte dom är inte öronmärkta till något, dom kan användas till statliga löner, sjukvård, polisen, bygga vägar eller bidrag till migranter o.s.v...
Svenska delen av PostNord har historiskt gått bra, punkt!

Vinst svenska delen av PostNord 5790 miljoner kronor 2009-2016
https://www.expressen.se/dinapengar/katastrofala-siffror-for-postnord-under-2016/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-08 kl. 14:41.
Citera
2018-03-08, 15:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Svenska delen av PostNord har historiskt gått bra, punkt!

Vinst svenska delen av PostNord 5790 miljoner kronor 2009-2016
https://www.expressen.se/dinapengar/katastrofala-siffror-for-postnord-under-2016/
Det var innan kinapaketen började välla in 2017 gjorde svenska delen förlust som tur är så införde man avgift för paketen så det kanske vänder eller får man väl höja den till 125 som det var tidigare då kanske man t.o.m kan skicka lite pengar till Danmark o täcka deras förlust med...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-08 kl. 15:34.
Citera
2018-03-08, 15:34
Medlem
Enydrions avatar
Ok, nu har jag fått mitt första ( och förhoppningsvis enda) sms, på hela 77 kr...

Nu har jag 8 paket som lämnat Kina i februari, och ett i mars, så får väl hoppas att detta gäller paketet i mars, det hade jag ju redan satt upp på förlustkontot...

Dom ville visst ha några ören utöver de 77 kronorna också...
Senast redigerad av Enydrion 2018-03-08 kl. 15:38.
Citera
2018-03-08, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ok, nu har jag fått mitt första ( och förhoppningsvis enda) sms, på hela 77 kr...

Nu har jag 8 paket som lämnat Kina i februari, och ett i mars, så får väl hoppas att detta gäller paketet i mars, det hade jag ju redan satt upp på förlustkontot...

Har du någon uppgift på när/om de har ankommit till Sverige?
Citera
2018-03-08, 15:54
Medlem
Citat:
Det var innan kinapaketen började välla in 2017 gjorde svenska delen förlust som tur är så införde man avgift för paketen så det kanske vänder eller får man väl höja den till 125 som det var tidigare då kanske man t.o.m kan skicka lite pengar till Danmark o täcka deras förlust med...
Om det skulle vara så avgiften inte är en självkostnad för momshantering så bryter PostNord sannolikt mot UPU:s regler, kanske även mot WTO:s regler.

Fråga PostNord vad de säger, de svarar på mail?

Kommer svenska ägar-tillskotter tlll PostNord att minska i och med nya momsavgiften - Nej!
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-08 kl. 15:59.
Citera
2018-03-08, 16:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Om det skulle vara så avgiften inte är en självkostnad för momshantering så bryter PostNord sannolikt mot UPU:s regler, kanske även mot WTO:s regler.

Fråga PostNord vad de säger, de svarar på mail?

Kommer svenska ägar-tillskotter tlll PostNord att minska i och med nya momsavgiften - Nej!
Har du någon källa på det?
Citera
2018-03-08, 16:04
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion

Att debitera en avgift på 75 kronor för att ta ut moms på 2 kronor visar vilket idiotiskt system detta är.

Sedan fraktas detta paket till Örebro fram och tillbaka. Och genierna i Bryssel har bestämt att samma system ska gälla för hela EU från och med 2021. Vilket slöseri med resurser, vilket meningslöst arbete. Men det gäller ju att sysselsätta alla läkare och raketforskare från Mellanöstern och Afrika.
Citera
2018-03-08, 16:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Sannolikt, skrev jag. Du verkar inte förstå ordet!
Ja tror det är sannolikt att avgiften den 1 april höjs till 250 kr
Citera
2018-03-08, 16:06
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Har du någon uppgift på när/om de har ankommit till Sverige?

Nej, det inget av dem som är dyrt nog för att ha spårning även i Sverige, och jag vet ju inte med säkerhet vilket av de 9 paketen det är...

Momsbeloppet är ju det enda man kan gå efter, och värdet på paketet kan ju kineserna ha skrivit ner...
Citera
2018-03-08, 16:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Att debitera en avgift på 75 kronor för att ta ut moms på 2 kronor visar vilket idiotiskt system detta är.

Sedan fraktas detta paket till Örebro fram och tillbaka. Och genierna i Bryssel har bestämt att samma system ska gälla för hela EU från och med 2021. Vilket slöseri med resurser, vilket meningslöst arbete. Men det gäller ju att sysselsätta alla läkare och raketforskare från Mellanöstern och Afrika.
Varför skulle det fraktas fram och tillbaka?

Avgiften på 75:- skall ju även betala returfrakten med båt till Kina för de varor som inte löses ut. Och vi har ju ingen subventionerad frakt som i Kina så det kostar säkert en hel del ;-)

Jag tror det underlättar något enormt att man inför ett och samma system i EU samt att Kina då även infört ePackage och eParcel. Idag märks ofta ett paket om med 2-3 kollinummer på vägen det är omöjligt att se vart ett paket kommer i från och om momsen betalats m.m. Använder man ePackage så är paketet spårbart från säljaren till kunden samma streckkod och data hela vägen och man behöver inte ange värdet på paketet, inga problem med gåva/gift i tullen då avsändaren alltid är en handlare m.m.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-08 kl. 16:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in