2018-03-07, 18:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
För vissa kanske det är svårt att fixa fram ett kvitto om de skulle fråga - de har inte inträtt i dataåldern ännu.
Kanske skall jag sända dig ett kvitto på jag har köpt ett Stockholm Stadshus för 10kr.
Säljare är Deng Dong.
Kvittots språk - Akha
https://en.wikipedia.org/wiki/Akha_language

Om någon i tråden överklagar så brukar det lösa det hela, men det gäller som i andra fall att hävda sin rätt.
Nej det behöver inte vara ett kvitto som du skriver. Jag har skickat in ett mail från en släkting i USA som skickade en gåva till mig som fastnade i tullen. Där min släkting skrev varför hon skickade gåvan och en länk till butiken där hon köpt den där man såg värdet. Jag kunde ha fejkat det själv visst men då hade jag väl åkt dit om dom ringt och kollat att den personen existerade (min vanliga otur)

Helt riktigt som du skriver man måste hävda sin rätt!
Citera
2018-03-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej det behöver inte vara ett kvitto som du skriver. Jag har skickat in ett mail från en släkting i USA som skickade en gåva till mig som fastnade i tullen. Där min släkting skrev varför hon skickade gåvan och en länk till butiken där hon köpt den där man såg värdet. Jag kunde ha fejkat det själv visst men då hade jag väl åkt dit om dom ringt och kollat att den personen existerade (min vanliga otur)
I dataåldern blir all elektronisk verifikation löjlig.

Om Sverige vill så kan man lyckas att skapa en marknad för verifierade gåvogivare i Asien.
Citera
2018-03-07, 18:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
I dataåldern blir all elektronisk verifikation löjlig.
Om Sverige vill så kan man lyckas att skapa en marknad för verifierade gåvogivare i Asien.
Jo jag kom ju med det förslaget innan att man skulle använda privatpersoner i Kina som handlade det man ville ha på Ali och skickade det till en som gåva. Helt vattentätt, ingen avgift och ingen moms och man kunde komma förbi kravet enstaka genom att använda olika person varje gång. Dock lär väl Tullverket reagera om dom fick 150.000 gåvoförsändelser varje dag att hantera och Postnord fick 0 så min ide kanske faller på det ;-)
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-07 kl. 18:15.
Citera
2018-03-07, 18:26
Medlem
Fått två paket från Kina under mars (2/3 och 7/3). Ingen av dem har blivit belagt med avgift. Den ena verkar ha gått vi NL eftersom REK-koden på avin slutar på NL.
Citera
2018-03-07, 18:27
Medlem
Citat:
Jo jag kom ju med det förslaget innan att man skulle använda privatpersoner i Kina som handlade det man ville ha på Ali och skickade det till en som gåva. Helt vattentätt, ingen avgift och ingen moms och man kunde komma förbi kravet enstaka genom att använda olika person varje gång. Dock lär väl Tullverket reagera om dom fick 150.000 gåvoförsändelser varje dag att hantera och Postnord fick 0 så min ide kanske faller på det ;-)
Som sagt: Vår tradition säger bättre att fria än fälla om oklarhet råder.
Och att alla ärenden skall betraktas som enskilda sådana - lagen gäller.
Jag tror inte Tullverket har funderat över att tillämpa någon form av "raslagar".

Om folk vill så kan man göra staten nästintill maktlös, i denna fråga.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-07 kl. 18:31.
Citera
2018-03-07, 19:08
Medlem
Zeta9s avatar
Fortfarande förseningar.

https://www.postnord.se/
Citera
2018-03-07, 19:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Fortfarande förseningar.

https://www.postnord.se/
Alltid förseningar skulle jag vilja säga!
Citera
2018-03-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocentenG
Fått två paket från Kina under mars (2/3 och 7/3). Ingen av dem har blivit belagt med avgift. Den ena verkar ha gått vi NL eftersom REK-koden på avin slutar på NL.
Mycket bra för Sverige att NL tar smällen.
Citera
2018-03-07, 20:43
Medlem
AliAchmeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
1. Fel.
2. Fel.
3. Fel.
4. En väldigt korkad fråga.

Snacka om vem som är raljant och okunnig ?

Därmed bekräftat att du jobbar för Postnord. Varför kan inte du och kimdah2002 läsa på lite innan ni svarar på frågor från konsumenter? Ni förstör inte bara för er själva. Ni förstör Postnords rykte.
Citera
2018-03-07, 20:58
Medlem
Citat:
Du kan ju inte skicka en gåva till dig själv köpt på eBay och bifoga kvittot därifrån. Gåvan måste komma från en privatperson och troligtvis är det osannolikt att du inte känner den person som skickat gåvan så du kan ju fråga om han/hon har något som styrker värdet? Kvitto är ok eller en länk till varan på internet funkar också och ett meddelande från Moster Feu Thin Ping med gratulationer på födelsedagen hjälper alltid till att göra det trovärdigt :-)

Detta förutsätter dock att varan är nyinköpt, vilket inte alltid bör vara så sannolikt. Jag har fått mängder med begagnade pryler genom åren från Japan och andra asiatiska länder och aldrig åkt på någon straffavgift, skulle vara mycket märkligt om det vore andra regler nu.

I annat fall får man väl be den skickar varan att öppna förpackningen och göra så den ser använd ut om det nu är en ny vara man försöker mygla in i landet.
Citera
2018-03-07, 21:51
Medlem
Citat:
Varför skulle dom behöva gå igenom paketen, dom grovsorterar ut dom som ser ut att ha vara skickade från ett företag sedan går det ut en förfrågan till mottagaren om att skicka in dokument som stödjer att det är en gåva eller att betala avgiften och moms. Man kollar inte varje paket för sig utan man har inställningen att alla är varubrev tills mottagaren bevisat annorlunda. Man har 30 dagar på sig att överklaga tullens besked. Dom som hamnar i den andra högen anses vara riktiga gåvor och skickas ut till mottagen utan avgift och moms, det är här det kan slika med en och annan fejk men bättre att fria än att fälla...
Det ser troligt ut vid första anblicken på de flesta av dina inlägg så dem flesta här i tråden verka lalla med dig ,men om man tittar lite närmare på vad du säger faller det platt.

Man kan inte "grovsortera" ut paketen efter vilka som ser ut att vara skickade av ett företag eller en privatperson ,antingen sortera man ut eller så gör man det inte.

Och allra viktigaste ,Tullen har inga som helst planer på att överhuvudtaget börja sortera och tulldeklarera paket !!!
Postens uttalande är om man skall vara mild i sitt uttryck, en dimridå , Posten sket i det blå skåpet , när
de sa att paket märkta med gåva kommer just behandlas som en gåva och att Posten inte kan annat än att gå på vad som står på paketen.
Detta uttalande gjorde tullen rasade , nu måste posten skademinimera och puff så drar Posten till med att alla paket märka gåva skall gå till Tullen.
Citera
2018-03-07, 23:41
Medlem
Skogswalds avatar
Om en då underlåter sig att betala in 75 SEK (plus momsen) och så att säga då istället inväntar att varan skall gå i retur till eBay-säljaren i Kina, vem kommer fraktkostnaden för returen att landa på?

Blir det den stackars eBay-säljaren i fjärran öst som får en räkning från svenska Post Nord? Eller tar kanske Post Nord på delad plats med sin kinesiska motsvarighet den smällen? Det lär väl knappast bli jag, den enskilda individ och privatperson som knappt har en aning om hur/vad/om nåt ska ha skickats till mig ens en gång, eller?

Lär väl ha avtalats nånstans här i tråden men ni diskuterar så mycket och jag pallade inte läsa så många sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in