2019-10-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det beror väl på vilken typ av frakt du valt om det är spårbart eller inte. Väljer du gratisfrakt från kina t.ex. så tror jag inte dom bryr sig om att lägga ut sådan information... Vill du ha det spårbart hela vägen välj frakttyp motsvarande postnord "rekommenderat"

siter med 2st rekomenderade från uk. "transport av försändelsen påbörjat". båda borde ligga på arlanda eftersom 3-4 arbetsdagar redan passerat. men jag vet ju inte ens längre eftersom kuksugarna inte längre uppdaterar?! denna sorts tjänst brukar innebära leverans inom 3-5 dagar (detta inklusive tullhanteringen - kalla det för express om du så vill.

Före oktober såg det ut så här.
Lämnar London 27 september på morgonen. Arlanda-stockholm samma dag, alternativt 28:e september. "Ankommit mottagarland". Sen 2 dagar i tullen, sen "paket värde A - på väg", "mottagaren aviserad. Denna loggninsinformation finns inte längre, har ersatts av "Transport av försändelsen påbörjad" som egentligen syftar till avsändarlandet, totalt jävla värdelöst och sen uppdateras det inte igen förens det ligger på ombud. Vad fan liksom?
Senast redigerad av fonzen 2019-10-27 kl. 21:13.
Citera
2019-10-27, 21:37
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
siter med 2st rekomenderade från uk. "transport av försändelsen påbörjat". båda borde ligga på arlanda eftersom 3-4 arbetsdagar redan passerat. men jag vet ju inte ens längre eftersom kuksugarna inte längre uppdaterar?! denna sorts tjänst brukar innebära leverans inom 3-5 dagar (detta inklusive tullhanteringen - kalla det för express om du så vill.

Före oktober såg det ut så här.
Lämnar London 27 september på morgonen. Arlanda-stockholm samma dag, alternativt 28:e september. "Ankommit mottagarland". Sen 2 dagar i tullen, sen "paket värde A - på väg", "mottagaren aviserad. Denna loggninsinformation finns inte längre, har ersatts av "Transport av försändelsen påbörjad" som egentligen syftar till avsändarlandet, totalt jävla värdelöst och sen uppdateras det inte igen förens det ligger på ombud. Vad fan liksom?

Det är ju en tråkig utveckling, men med denna metod (inte förmedla informationen om händelser på försändelsens väg) så kan det ju tex inte bli tidningsartiklar som den där prästen som beställt biblar och de snurrade runt varv på varv mellan tre olika postkontor, runt...runt...runt... han kunde följa paketets väg runt, nu så kommer han inte att få någon information alls, mer än att det sänts iväg från avsändaren...

Du kan ju kolla om du får fram mer info om du stoppar in sändningsnummer här http://parcelsapp.com/en/
Citera
2019-10-28, 08:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Läst på Facebook, på trustpilot, på reco. se mfl sajter om Postnord att väldigt många mottagare får tull på paket som kommer från Storbritannien. Varför det? De är fortfarande med i EU.

Den här fulingen har Postnord dragit sen minst 2018. Bara det att det är fel. Ringer man Post-och Telestyrelsen så får man höra att "Nej det har blivit fel, det ska såklart inte vara tull på paket från EU-LAND! "

Så om ni råkar ut för detta, bestrid, bestrid, bestrid!!! Betalar ni kommer ni "av administrativa skäl" inte få pengarna tillbaka!
Citera
2019-10-28, 08:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
De som är med i EU ska det ju inte vara nån tull och moms som tillkommer, men säljer butiken i det landet för mer än ett visst belopp (killgissar 350 000kr/år) så ska de dra bort den lokala momsen och lägga på den svenska momsen istället.

De tre första är inte med i Eu (vad jag vet) de två sista troligen (googla)
Korrekt, de tre länderna i Baltikum är EU-medlemmar. (Estland, Lettland, Litauen)
Citera
2019-10-29, 16:39
Medlem
Det är så att jag ska skicka några paket till Norge.
Har köpt postens små påsar storlek M för 59:- och det tillkommer 40 kr i utrikestillägg.

Eftersom att jag ska skicka till ett icke EU land så sa hon i kassan att jag ska fylla i någon tulldeklaration.. Det jag undrar är jag behöver väl inte betala extra för att SKICKA paketet då utan det får väl han som tar emot det i norge betala för isf?
Citera
2019-10-29, 19:54
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Har köpt postens små påsar storlek M för 59:- och det tillkommer 40 kr i utrikestillägg.

Eftersom att jag ska skicka till ett icke EU land så sa hon i kassan att jag ska fylla i någon tulldeklaration.. Det jag undrar är jag behöver väl inte betala extra för att SKICKA paketet då utan det får väl han som tar emot det i norge betala för isf?

ja chansen är alltid att man får åka på tull om det funkar samma i norge som här om man skulle beställa utanför eu.. om den du ska skicka vet om det är det lugnt ,annars bör du kanske upplysa om att eventuella avgifter kan komma.
Citera
2019-10-30, 11:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp

Nej inget extra förutom det du betalt. Är paketet av ringa värde skall du fylla i och sätta på en CN22 etikett (inget svårt) och skriva under https://external-preview.redd.it/IybPioTEj-_dqfjO66NFkUwvxL_-i0b4Y4EYIxyrcAw.jpg?auto=webp&46e7766a

Skickar du det som privatpeson till en privatpeson i Norge så kryssa gåva det gör jag, aldrig några problem.
Skickar du som företag eller returnerar något till ett företag i Norge så finns det risk att mottagaren behöver betala tull/moms och då är det säkrast att bifoga en proformafaktura...
Senast redigerad av kimdah2002 2019-10-30 kl. 11:51.
Citera
2019-11-04, 03:47
Medlem
Det är första gången som jag har beställt något från Kina. En timme efter ordern så kom ett meddelande via epost som frågade mig om vilken summa som det ska stå på fraktsedeln.

Är det här ett vanligt förfarande när man beställer från Kina? Om något kostar 2000 SEK, vilken summa brukar kineserna skriva på fraktsedeln?
Citera
2019-11-04, 08:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Det är första gången som jag har beställt något från Kina. En timme efter ordern så kom ett meddelande via epost som frågade mig om vilken summa som det ska stå på fraktsedeln.

Är det här ett vanligt förfarande när man beställer från Kina? Om något kostar 2000 SEK, vilken summa brukar kineserna skriva på fraktsedeln?
Har handlat från Kina i snart fem år utan att vara med om det.
Citera
2019-11-04, 08:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Uppskatta ett rimligt värde så lågt som möjligt helst under SEK 1600 eller USD 160 (inklusive frakten) så slipper du betala tull. Kom ihåg att du får betala 25% moms på värdet i paketet. Anger du ett för lågt värde kommer paketet att stoppas i tullen och du får vara beredd på att skicka in faktura som bevisar innehållet och vad du betalat.

$53 låter väl som en bra summa?
Senast redigerad av kimdah2002 2019-11-04 kl. 08:51.
Citera
2019-11-04, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Har handlat från Kina i snart fem år utan att vara med om det.

Fantastiskt att jag råkar ut för det här första gången. Så här stod det i meddelandet.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Uppskatta ett rimligt värde så lågt som möjligt helst under SEK 1600 eller USD 160 (inklusive frakten) så slipper du betala tull. Kom ihåg att du får betala 25% moms på värdet i paketet. Anger du ett för lågt värde kommer paketet att stoppas i tullen och du får vara beredd på att skicka in faktura som bevisar innehållet och vad du betalat.

$53 låter väl som en bra summa?

Ja, den summan är nog ganska nära vad andra handlare brukar ange. En syster till mig påstod att kineserna alltid skriver en summa som är betydligt lägre än vad produkten kostar. Det kunde vara allt mellan 10-50 % av varans värde. Det hänger lite på vad och hur mycket hon hade beställt.

Bra att veta den där summan som är gränsen för att slippa tull. Då kanske det lönar sig att lägga mer än en order för att spara pengar på den avgiften. I mitt fall visade Tullverkets räknare 0 kronor. En del varor verkar uppenbarligen vara tullfria.

https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/tullraknarenraknautvadvarankostar.4.7df61c5915510c fe9e710532.html
Senast redigerad av Alibabbla 2019-11-04 kl. 09:31.
Citera
2019-11-04, 09:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Fantastiskt att jag råkar ut för det här första gången. Så här stod det i meddelandet.

Ja, den summan är nog ganska nära vad andra handlare brukar ange. En syster till mig påstod att kineserna alltid skriver en summa som är betydligt lägre än vad produkten kostar. Det kunde vara all mellan 10-50 % av varans värde. Det hänger lite på vad och hur mycket hon hade beställt.

Bra att veta den där summan som är gränsen för att slippa tull. Då kanske det lönar sig att lägga mer än en order för att spara pengar på den avgiften. I mitt fall visade Tullverkets räknare 0 kronor. En del varor verkar uppenbarligen vara tullfria.

https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/tullraknarenraknautvadvarankostar.4.7df61c5915510c fe9e710532.html
Det däremot gör dom hela tiden. Skriver ner priset, men har aldrig blivit tillfrågad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in