2018-03-07, 22:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Frågan är dock hur hypotesen kan kullkastas eftersom tråden just nu är inne på att allt som motsäger scientologispåret endast är dimridåer och att alla som ifrågasätter det beslås med att slå blå dunster i ögonen på folk. Däremot slukas allt som bekräftar tesen med hull och hår utan spår av ifrågasättande eller tvivel och snart kan hela historien förklaras genom Hubbards irrläror.

Som princip har du rätt - det är lätt att hamna fel.
Men SC tesen gör onekligen att detta på något sätt går att begripa.
Om föräldrarna fick förståndet förvridet av indoktrineringsproffsen inom SC faller helt enkelt en hel del bitar på plats. OM det var påverkade av SC går det faktiskt att logiskt förstå hur de kunde ha resonerat när de dödade barnen och sig själva. Termer av oduglighet, anti-psykiatri och reinkarnation.

Det är svårt att släppa den där SC-pusselbiten som får bilden att gå ihop.
Citera
2018-03-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahcg
Nej verkar mer "trendigt" egenvård
http://www.mundekulla.se/se/om-mundekulla/medverkande-19741395

Ägarna har tydligen koppling till Bjärred. Läs om minnesfonden för info.
(Nej det har inget med scientologerna att göra men var lite förvånande)
Citera
2018-03-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
10 januari kanske.

Den 19 januari lät det så här (sydsvenskan):

”Vilka var det föräldrarna inte såg någon framtid eller livskvalitet för?

– Det är en viktig fråga, men ur ett strikt polisiärt perspektiv är det inte där vi fokuserar. Vi fokuserar på att reda ut vad som har hänt. Varför är en lite underordnad fråga även om vi förstår att hela samhället ställer den frågan, säger Lina Isaksson.”

Vad som har hänt ja, men varför - underordnad.

Öhh .... Först måste man väl undersöka VAD som hänt, för att sedan ställa frågan HUR (NFC) och slutligen VARFÖR?

VAD har polisen en uppfattning/bild om
HUR har resultaten inte inkommit än
därmed saknas svar på frågan
VARFÖR

För mig tycks det vara en högst motiverad handläggningsordning.
Citera
2018-03-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om föräldrarna fick förståndet förvridet av indoktrineringsproffsen inom SC faller helt enkelt en hel del bitar på plats. OM det var påverkade av SC går det faktiskt att logiskt förstå hur de kunde ha resonerat när de dödade barnen och sig själva. Termer av oduglighet, anti-psykiatri och reinkarnation.

Men varför förklarar det det nu och inte för 2 månader sedan, när det kom upp?
Jag tror att personen som tog upp det igen är själv förvånad över vilken gensvar hen fick.
Trodde till och med först att det var ett skämt, men det är inte alltid lika lätt att skilja ut här vilka teorier är allvarlig menade och vilka är tänkt som något annat.
Citera
2018-03-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahcg
Nej verkar mer "trendigt" egenvård
http://www.mundekulla.se/se/om-mundekulla/medverkande-19741395

Mannen som driver Mundekullla heter Elmberg, läs detta, sannolikt modern?
Men kan det verkligen vara en slump att hon begravdes i Bergakyrkan, Bjärred. Och att Bjärredsborna samlat in pengar.
Dessutom finns ett ouppklarat mord i familjen!
http://www.mundekulla.se/se/om-mundekulla/om-oss/irenes-fond-37953262
Citera
2018-03-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Men varför förklarar det det nu och inte för 2 månader sedan, när det kom upp?
Jag tror att personen som tog upp det igen är själv förvånad över vilken gensvar hen fick.
Trodde till och med först att det var ett skämt, men det är inte alltid lika lätt att skilja ut här vilka teorier är allvarlig menade och vilka är tänkt som något annat.

Ingen ville ju tro på det från början? Infon har funnits hela tiden.
Citera
2018-03-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hm jag är nog benägen att revidera vad gäller min övertygelse att de inte tillhörde något samfund.Synnerligen suspekt med denna granne?! Vad står det för ?!
Ska villigt erkänna att jag är novis vad gäller Scientologi kyrkan.
Har läst på lite här i tråden om det och det kan ju faktiskt vara så att inte ens anhöriga visste.
Pratade lite med en vän idag och vi sa just det även om de inte var svaga människor så var de ju ändå sårbara med mkt arbete och stressade över töserna.Det är väl ofta i de situationerna som man söker någon form av andlig vägledning.Och vem kunde ana hur det gick till i Knutby som exempel
Jag vill ju inte fara med skvaller men LH har ju besökt Mundekulla ofta vet inte riktigt vad detta är...mer en någon form av mindfulness
Sök på Youtube På LH också där ska finnas några uppträdande hon gör på detta retreatcenter också.Jag kan inte härleda det till något men det kanske finns någon här som.är mer insatt...

"Om du är i en fas i livet där du behöver mycket hjälp och stöd och går på mediciner måste vi tyvärr meddela att Mundekulla inte är rätt plats för dig." (från Mundekullas hemsida och om man vill arbeta som volontär på Mundekulla).
Citera
2018-03-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Ägarna har tydligen koppling till Bjärred. Läs om minnesfonden för info.
(Nej det har inget med scientologerna att göra men var lite förvånande)

Jag såg också detta, kopplingen till Bjärred är intressant. Hade Oskars syster koppling dit?
Sedan är det lite väl anonymt presenterat vad gäller ideologi mm. Man brukar skriva vilka som driver, om de har kommunalt stöd, politiskt och religiöst obunden.
Citera
2018-03-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
"Om du är i en fas i livet där du behöver mycket hjälp och stöd och går på mediciner måste vi tyvärr meddela att Mundekulla inte är rätt plats för dig." (från Mundekullas hemsida och om man vill arbeta som volontär på Mundekulla).

Fy tusan.
Citera
2018-03-07, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Nja. Visst skulle Sc kunna utgöra en liten pusselbit men räcker långt ifrån som enskild eller dominerande förklaringsmodell. Inte ens sc tillsammans med lättare psykiatriska tillstånd i en besvärlig livssituation. I så fall hade vi haft betydligt fler familjecid med bägge föräldrarna som mördare. Dessutom hade många filicid av enskilda föräldrar kunnat kopplats till scientologi om nu denna sekt skulle kunna ge upphov till detta hysteriskt sjuka brott.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-03-07 kl. 22:48.
Citera
2018-03-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Vet bara att de var där och åt julbord med gamla kollegor.Detta har jag även sett foto på ! En samling på 10 personer!

Vilka kollegor? När skulle detta ha ägt rum?
Citera
2018-03-07, 22:53
Medlem
Youtube mundekulla den som orkar. Massa bildmontage från 2007- 2012 typ. Kan h och barnen fastnat på bild om de varit där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in