2018-03-07, 18:46
Medlem
Slottsgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nu börjar vi närma oss den 20/3, dagen då man enkelt kan ta reda på jordens form.
Något säger mig att ingen plattjordare på hela jorden kommer att våga kontrollera jordens form.

Lite bakgrundsinfo som tål att upprepas för de oinsatta.
https://www.youtube.com/watch?v=RXKa2r96EtU&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=8jNo2Gw1Ha0

Okej vad händer den 20/3?
Citera
2018-03-07, 19:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsgryta
Okej vad händer den 20/3?

Den 20/3 är det vårdagjämning.

Och enligt den sfäriska modellen kommer solen då att gå upp rakt i öster och ner rakt i väster över hela jorden. Vidare kommer skuggan från en pinne över dygnet att bilda en rät linje.

Men enligt den platta modellen så kommer solen inte gå upp rakt i öster och ned i väster. Vidare kommer skuggan bilda en halvcirkel.

Så den 20/3 kan man avgöra om globmodellen eller modellen stämmer bäst med vad vi observerar. Genom att rigga en pinne och en gång i timmen markera skuggan från pinnen kan du enkelt avgöra vilken modell som stämmer. Får du en rät linje stämmer globmodellen och om du får en halvcirkel stämmer FE-modellen.

Se vidare detta klipp:
https://youtu.be/RXKa2r96EtU
Citera
2018-03-07, 20:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Javisst. Nu tycker ni i tråden att jag är fullständigt pantad som menar att jorden har en själ. Ni förnekar själva att ni har en själ, ni frågar "vad är en själ". Ni reagerar gemensamt i kollektivt medvetande och försöker tysta mig då jag berör med mitt resonemang din trosuppfattning och ditt innersta väsen, din själ, och din själ manifesterar sig i en reaktion.

Vi försöker absolut inte tysta dig, det är ju tack vare dig den här roliga tråden lever.

Men åter till topic:
Hur förklarar du att solen den 20/3 kommer gå upp rakt i öster och ned rakt i väster överallt på jorden?

Och kan du hålla med om att de beskrivningar vi hittills sett över solen på den platta jorden bevisligen är felaktiga? Är vi överens om att nedan bild inte stämmer med våra observationer?
http://i.imgur.com/sJddKRe.png
Citera
2018-03-07, 20:51
Medlem
Iris-Ts avatar
Citat:
De flesta inom denna rörelse som kallas Flat Earth är fullt medvetna om hur främmande och fullständigt bisarrt påståendet om att jorden skulle vara platt är. Det gäller att väcka en nyfikenhet.

De flesta plattjordare började med att debunka Flat Earth.

Ja det är tämligen intressant vad vissa människor kan få för sig.
Som jag har förstått det så grundar sig nästan alla konspirationer av att man har för höga tankar om människan och vad hon är kapabel till. Med lite skicklighet kan man få allting att verka "skumt" eller låta "ologiskt".
Och jag kan tänka mig att det är så man faller in i dumhet när man låter sig lockas abstrakta förklaringar. Är man missnöjd med hur världen fungerar plus dålig kunskap och avsaknad av livserfarenhet så kanske man är extra mottaglig?
Citera
2018-03-07, 21:09
Medlem
Ett par relevanta frågor som måste besvaras av flat-earth anhängarna är...

Hur tjock är plattan tror ni ? Är det 1 km under våra fötter eller 100 mil ?

Avslutas plattan skarpt (som ett snitt) eller mjukt ?
Om den avrundas mjukt kan man väl säg att jorden är rund, men då formad som en ellips.

Vad som finns under skulle också vara roligt att veta, men jag nöjer mig med ett välformulerat svar på främst den första frågan om plattans tjocklek.
Citera
2018-03-07, 21:14
Medlem
Citat:
Att du inte vill gå med på att jorden har en själ förstår jag, men varför förneka förekomsten av en själ. Varför vända sig till wikipedia för att få veta vad en själ är?

Du vet nog mycket väl vad en själ är. Du är/har säkert älskat en annan människa, där har du svaret.

Men förklara då istället vad denna fråga har med jordens form att göra.

Jordens form är i högsta grad en fysisk företeelse. Fysiska företeelser styrs av fysikens lagar. De fysiska lagar vi känner är helt och hållet applicerbara på den runda jorden men funkar inte på den platta jorden. Skall ni plattjordare kunna övertyga omvärlden att jorden är platt så måste ni presentera nya fysiska lagar som till att börja med förklarar den grundläggande fysik som gör det möjligt med en platt jord.
Det funkar helt enkelt inte med att komma dragande med att jorden är platt för att den har en själ.
Det finns helt enkelt ingen annan väg, det hjälper inte hur lurade vi är av vem eller vad det månde vara.
Utan en fungerande fysisk modell, ingen platt jord.
Citera
2018-03-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Men förklara då istället vad denna fråga har med jordens form att göra.

Jordens form är i högsta grad en fysisk företeelse. Fysiska företeelser styrs av fysikens lagar. De fysiska lagar vi känner är helt och hållet applicerbara på den runda jorden men funkar inte på den platta jorden. Skall ni plattjordare kunna övertyga omvärlden att jorden är platt så måste ni presentera nya fysiska lagar som till att börja med förklarar den grundläggande fysik som gör det möjligt med en platt jord.
Det funkar helt enkelt inte med att komma dragande med att jorden är platt för att den har en själ.
Det finns helt enkelt ingen annan väg, det hjälper inte hur lurade vi är av vem eller vad det månde vara.
Utan en fungerande fysisk modell, ingen platt jord.
Den platta jorden är enligt mig ett slutet system. En fysisk del, en metafysisk del. Den fysiska form du kan ta på är inte den metafysiska av uppenbara skäl.

Du vill jag att ska demonstrera den platta jorden efter de regler globjorden har gjort upp. Problemet med det är att de reglerna inte ens fungerar på globmodellen. Jag inser att mina förklaring på hur världen ser ut är få men dina är baserade ockultism och agenda.
Citera
2018-03-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Ett par relevanta frågor som måste besvaras av flat-earth anhängarna är...

Hur tjock är plattan tror ni ? Är det 1 km under våra fötter eller 100 mil ?

Avslutas plattan skarpt (som ett snitt) eller mjukt ?
Om den avrundas mjukt kan man väl säg att jorden är rund, men då formad som en ellips.

Vad som finns under skulle också vara roligt att veta, men jag nöjer mig med ett välformulerat svar på främst den första frågan om plattans tjocklek.
Har inte du ställt frågan förut och fått svar?
Citera
2018-03-07, 21:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du vill jag att ska demonstrera den platta jorden efter de regler globjorden har gjort upp.

Hur ser dina regler ut? Hur lång tid tar det för en sten att falla 10m?

Citat:
Problemet med det är att de reglerna inte ens fungerar på globmodellen.

Vilka regler är det som inte fungerar på globmodellen?

Faktum är att om du kan belägga att de inte fungerar, dvs om du t.ex visar att tyngdkraften inte existerar så har du falsifierat tyngdkraften. Och eftersom du inte kan falsifiera några "regler" så vet vi att du snackar skit.
Senast redigerad av madtop 2018-03-07 kl. 21:42.
Citera
2018-03-07, 22:15
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ok. Jag frågade om du ingen själ hade. Frågan var retorisk, ett argument eftersom du vill att jag ska definiera själ. Så tro jag det var. Om du svarar att du har en själ så vet du själv och behöver ingen definition. Säger du nej, du har ingen själ då är du ju själlös och det är ju mindre attraktivt för en människa att vara själlös, och det är kanske därför du inte vill svara.

Ditt syfte med att få mig att definiera vad en själ är ju helt och hållet en del av ditt argument. Du vill framställa mig som flummig svamlare och det kanske jag är. Jag tror att gud skapade världen och jag tror gud är en del av den, det metafysiska eller själen om man vill. Jag ser likheten i mig själv och jorden, hur mönstret upprepar sig och hur gud på det sätt sätter sin signatur på sin skapelse. Någon i tråden frågade varför jorden skulle välja att vara platt om den hade en själ - därför att det är praktiskt. Det är inte praktiskt att leva på en sfär, ett tecken på logisk konstruktion.

Det grundläggande orsaken till denna konspiration är att göra människor beroende av andra människor och inte av jorden. Konspiratörerna vill skilja människan från jorden och om du ser på dig själv har de nästan lyckats, det enda du håller kvar av din förbindelse med jorden är din själ. De vill att du ska känna rädsla inför jorden, du ska vända dig till auktoriteterna. Gud har gett dig jorden men konspiratörerna har övertygat dig att förkasta den.

Okej, jag förstå nu att ditt platttjordsresonemang bygger på nått religiöst tänk. Det är alltså lika poänglöst att diskutera med dig som med Popilio (eller hur fan han stavar) som tror att jorden är platt för han är ett medium för världseliten som håller allt hemligt och via telepati fått allt berättat för sig.

Jisses. Men kolla nu själv den 20/3 på vårdagjämningen. Det är ett enlekt experiment och stämmer det att skuggan går rakt från öst till väst så stämmer rundjordmodellen.
Citera
2018-03-07, 22:19
Moderator
OT raderat. Frågan om själar existerar får avhandlas på annat ställe.

/Moderator
Citera
2018-03-07, 22:21
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Någon i tråden frågade varför jorden skulle välja att vara platt om den hade en själ - därför att det är praktiskt. Det är inte praktiskt att leva på en sfär, ett tecken på logisk konstruktion.

Det är oerhört praktiskt att leva på en sfär. Eller upplever du att du har problem med det, här på jorden? På vilket sätt hade det varit mer praktiskt att leva på en platt jord?`

EDIT: Jag raderar raderna om själen, för det är som moderatorerna redan mycket riktigt konstaterat, oerhört off-topic.
Senast redigerad av bonehead 2018-03-07 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in