Citat:
Ursprungligen postat av
saso
men har inte många företag flyttat utomlands?
tror marknaden väntar på räntehöjning
Jo, många företag har flyttat utomlands. En hel drös flyttade i slutet av 80-talet när vi hade arbetskraftsbrist. Men sverige är fortfarande en exporterande nation.
Citat:
Ursprungligen postat av
ShadowSt0rm
Räntorna är rekordlåga, ja då är ju allt finfint.

Allt är inte finfint. Vädret kunde vara bättre. Skolan och det nya betygssystemet hade inte behövt vara en parodi på sig själv. osv. osv.
Men från ett strikt ekonomiskt perspektiv är förstås den låga inflationen och de låga räntorna superbra.
Citat:
Ursprungligen postat av
goldcashier
Du tänker fel men det blir rätt.
Jag tänker alltid fel enligt den här webbsidan. Det besvärar mig inte ett smack. De flesta här tänker ju inte ens. Dvs det är ointressant att ens prata om rätt och fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
goldcashier
Börserna kommer stiga men av att räntorna stiger. Stigande räntor attraherar kapital. Man ökar förväntningar på avkastning när räntorna stiger och blir villig att betala 5 procent i ränta om man tror att börserna stiger med 20 procent.
Det är inflationen som dikterar räntan. Och inflationen i sin tur styrs av löner, kostnadstryck, pengars omloppshastighet, osv. osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
goldcashier
Stigande ränta gör det oattraktivt att ha pengar i statsobligationer ovh det kommer göra att stora pengar snart kommer flytta till börsen.
Ja så fungerar det ju. Skulle räntor stiga (speciellt långa) så kommer ränteplaceringar sjunka i värde och då är ju börsen den enda vettiga tillflyktsorten.
Citat:
Ursprungligen postat av
goldcashier
Euron är dödsdömd. Ingen vill äga papper nominerade i euro så det är en rejäl kapitalflykt att vänta till dollarn.
Valutor existerar inte i ett vakum. Att säga att euron är dödsdömd är att hylla dollarn. Varför skulle dollarn vara bättre?
Men det är lixom en fråga för sig själv. Jag skulle föredra att sverige behåller kronan framöver. Iofs är vi idag en nettoexportör så vi tillhör en liten klick som faktiskt skulle kunna dra nytta av euron (av samma anledning fast omvänt att euron är urkass för sydeuropa). Men jag skulle ändå se att vi behöll kronan.