2018-03-07, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/allmantomavgifter.4.792224361590183a4d311a5.html
Länken gick till "Allmänt om avgifter".
Så ingen källa av dig som vanligt - postaren brukar bluffa med "fusklänk" för att försöka vilseleda.
Citera
2018-03-07, 11:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Och du tror inte att Tullen har missat någon container full med knark någon gång någonsin ,du är nog den mest naiva människa jag träffat på.
Säkert men den har inte kommit med post från kina...
Citera
2018-03-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Man kan ju leka med tanken att dom kollar försändelserna ytterst sparsamt, sen får du ditt
sms eller avi på posten att det skall betalas moms.
Gillar man inte läget, får man överklaga.
Sen räknar dom kallt med att ingen gör det, förutom möjligtvis några genuina gåvomottagare.
Om ens dom orkar....
men det skulle inte bära att det satt hundra man på tullen och kontrollerade och skriver ut avier för att de skall hinna med , det sitter inte ens tio personer med detta ,ja jag spekulerar med den siffran ,men jag har en vis insyn i Tullen via vänner som faktiskt jobbar som Tullare ,de har helt enkelt inte resurser till att sitta och kontrollera , du ska bara veta hur stora hål det är i deras fångstnät.nästan skrämmande, man kanske skulle satsa på att smuggla!
Citera
2018-03-07, 11:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Länken gick till "Allmänt om avgifter".
Så ingen källa av dig som vanligt - postaren brukar bluffa med "fusklänk" för att försöka vilseleda.
Visst är det en källa om du läser en bit ner i texten så står det om vad som gäller om värdet överstiger 1500 kr
Citera
2018-03-07, 11:34
Medlem
Citat:
Visst är det en källa om du läser en bit ner i texten så står det om vad som gäller om värdet överstiger 1500 kr
Vi diskutera postförsändelser av ringa värde.
Citera
2018-03-07, 11:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
men det skulle inte bära att det satt hundra man på tullen och kontrollerade och skriver ut avier för att de skall hinna med , det sitter inte ens tio personer med detta ,ja jag spekulerar med den siffran ,men jag har en vis insyn i Tullen via vänner som faktiskt jobbar som Tullare ,de har helt enkelt inte resurser till att sitta och kontrollera , du ska bara veta hur stora hål det är i deras fångstnät.nästan skrämmande, man kanske skulle satsa på att smuggla!
Givetvis sitter det inte en person och öppnar varje paket ett och ett. När paketet kommer till Tullverket skannas det får ett tullnummer och en dator skriver ut en avi till mottagaren om att det finns ett paket hos tullen som misstänks vara ett varupaket och inte gåva. Accepterar man att det är ett varubrev så ombeds man betala moms o avgift har man invändningar mot det har man 30 dagar på sig att skicka in dokumentation om att det är en gåva.

Jag har råkat ut för det när jag handlat från USA och bett dom märka paketet med gåva.
Citera
2018-03-07, 11:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vi diskutera postförsändelser av ringa värde.
Ja det har vi väl kommit fram till att reglerna ändrats tidigare var det 22 eur nu är det 0 eur det trodde jag vi var överens om redan.
Citera
2018-03-07, 11:44
Medlem
Citat:
Givetvis sitter det inte en person och öppnar varje paket ett och ett. När paketet kommer till Tullverket skannas det får ett tullnummer och en dator skriver ut en avi till mottagaren om att det finns ett paket hos tullen som misstänks vara ett varupaket och inte gåva. Accepterar man att det är ett varubrev så ombeds man betala moms o avgift har man invändningar mot det har man 30 dagar på sig att skicka in dokumentation om att det är en gåva.

Jag har råkat ut för det när jag handlat från USA och bett dom märka paketet med gåva.
Nej ,den automatiken du pratar finns inte ,du får sluta ljuga , paketet måste helt enkelt gå via en tulltjänsteman.
Citera
2018-03-07, 11:44
Medlem
Fakta: "Om det är Tullverket som har beslagtagit eller omhändertagit din försändelse meddelar vi alltid mottagaren om att försändelsen finns hos oss för vidare utredning. Handläggningstiden kan variera. Tullverket skickar aldrig tillbaka några försändelser till avsändaren."
http://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/saknardudittpaket.4.7df61c5915510cfe9e710580.html

Så ni som väntar på något, maila Tullverket och hänvisa till tråden och vårt "troll"

Massor av personer som har beställt något från Kina, märkt gåva" bör ha fått meddelande av Tullverket.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-07 kl. 11:49.
Citera
2018-03-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ja det har vi väl kommit fram till att reglerna ändrats tidigare var det 22 eur nu är det 0 eur det trodde jag vi var överens om redan.
Trådens ämne "Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod"
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod

Notera ordet: "nya"

Gick det in?
Citera
2018-03-07, 11:46
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Nej ,den automatiken du pratar finns inte ,du får sluta ljuga , paketet måste helt enkelt gå via en tulltjänsteman.
Om du tror det så förstår jag att du inte tror att dom hinner med.
Citera
2018-03-07, 11:50
Medlem
Citat:
Om du tror det så förstår jag att du inte tror att dom hinner med.
och om du tror att det finns ett automatiskt system som kan avgöra om ett paket märkt gåva är en genuin eller en fake gåva ,så förstår jag nästan att du kan tro att alla paket märkt gåva kan kontrolleras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in