2018-03-05, 20:57
Medlem
Jag har ingen direkt erfarenhet av öroninflammationer hos katter, därför tänkte jag fråga någon som vet.
Jag upptäckte att min katt hade brun gegga i örat för ca en vecka sedan.
Jag har tvättat det nogrannt och även med antibakteriellt medel. Hon har slutat att få gegga men är fortfarande lite röd och svullen på örat. Är det någon som varit med om en öroninflammation hos sin katt tidigare och som vet hur långdraget det kan vara eller är?
Citera
2018-03-05, 21:04
Medlem
Googla öronskabb , är nog snarare det som är grunden till kattens problem...kan ge svamptillväxt och öroninflammation i steg två.
Citera
2018-03-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuriousShark
Jag har ingen direkt erfarenhet av öroninflammationer hos katter, därför tänkte jag fråga någon som vet.
Jag upptäckte att min katt hade brun gegga i örat för ca en vecka sedan.
Jag har tvättat det nogrannt och även med antibakteriellt medel. Hon har slutat att få gegga men är fortfarande lite röd och svullen på örat. Är det någon som varit med om en öroninflammation hos sin katt tidigare och som vet hur långdraget det kan vara eller är?
Tvätta med snällt öronrengöringsmedel (fråga på apoteket eller djurbutik) häll i hörselgången, massera 1 min och låt katten ruska på huvudet. Torka bort överskottet med bomullstuss, gå aldrig ner i hörselgången med tops eller liknande - då kan du skada trumhinnan. Tvätta 1-2 ggr dagligen 1 vecka, sedan 1 gång varannan dag i ytterligare 1 vecka.
Om katten kliar sig kan det vara öronskabb, mkt vanligt och ser ut som kaffesump i örat. Kontakta veterinär i så fall.
Röd och svullen på örat kan också vara överkänslighet mot det rengöringsmedlet du använder
Citera
2018-03-05, 21:27
Medlem
Säger som pudelo öronskabb, supervanligt hos katter (jämfört med öroninflammation). Ring veterinären imorgon.
Citera
2018-03-06, 18:18
Medlem
Om nu katten har öroninflammation så bör den ha medicin. Öronskabb kan du kolla gröpa ur örat och kladda ut de på ett vitt papper , glo gärna med förstoringsglas rör det sig så är de skabb smååå små djur.. Rör det sig inte så kan den ha öroninflammation och behöver veterinär.
Har den öronskabb så använd då nåt som är för just de inget annat tjafs.
Citera
2018-03-07, 06:42
Medlem
Myrtens avatar
Är det öronskabb så behöver den receptbelagt parasitmedel => åk till veterinären.
Är det öroninflammation/infektion..... så finns det troligen en bakomliggande orsak. Katten kan ha fått ner ngt i örongången, den kan ha polyper, den kan vara allergisk, det kan vara annat.... Det som minst behöver göras är att en veterinär kikar ner med lampa i örongångarna och kollar att ser ok ut samt att kollar i mikroskop så att ej svamp eller bakterier. om det är rent och katten inte kliar... så kanske det läkt av med rengöring. Men behöver kollas för att minimera lidande.

Sen är det faktiskt jättevanligt att det hela egentligen startat som ett riv eller bitsår från en annan katt... Men då brukar det vara jättemycket var....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in