2018-03-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det finns faktiskt en del som tyder på att såväl Sentio som Yougov kan komma att missa SD mer i det kommande valet än vad de brukar göra.
Det är just det jag menar.
2018-03-06, 21:11
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det är just det jag menar.

Jag tror du kommer att få rätt...
2018-03-06, 21:48
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Haha. Det skulle kunna bero på att pk-skiten rämnar också. Att folk fått upp ögonen för bristen av bra politik som etablissemanget fört de senaste årtionden.

Min bror är akademiker (tyvärr..) och när jag frågade honom vad som skulle hända om man uttryckte positiva åsikter om SD så blev svaret: "Det skulle räcka att du går emot doktrinen om att stor invandring är positivt för att folk ska titta snett på en".

Så jag har svårt se att stigmat har minskat i dessa nya väljargrupper som SD fått fäste i.

Det är ju inte heller akademiker som är deras nya väljargrupper. Utan de lyckas bryta sig in i nya grupper av väljare som de inte haft innan, pga av minskat stigma.
2018-03-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Det är ju inte heller akademiker som är deras nya väljargrupper. Utan de lyckas bryta sig in i nya grupper av väljare som de inte haft innan, pga av minskat stigma.

I vilka väljargrupper har stigmat minskat och varför tror du det?
2018-03-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Allt tyder på att det där "mörkertalet" har minskat. SD har blivit mindre socialt stigmatiserat än tidigare. Det är därför partiet når fler väljargrupper; kvinnor, gamla moderater osv. Det finns alltså inget som tyder på ett större mörkertal, snarare tvärtom. Men det har vi haft upp till diskussion innan och det enda folk svarade då var: "men jag träffade en som sa att..." och annan anekdotisk bevisföring.

Åtminstone finns det ju en anekdotisk bevisföring till skillnad från din egen bevisföring som består av ren tro. Det har bevisligen funnits ett mörkertal vid samtliga riksdagsval fram tills nu. Det har bevisligen funnits ett mörkertal på s.k främlingsfientliga/högerextrema partier i så gott som samtliga genomförda val i Europa/USA det senaste decenniet men du "VET" att det inte finns några tecken på att mörkertal längre existerar.
Du kommer att stå med mycket lång näsa när valresultatet presenteras.
Själv jobbar jag i ett av Sveriges största företag. Det skulle vara som att begå harakiri ifall du på huvudkontoret ställde dig och bekände att du skulle lägga din röst på SD. All kommunikation från företaget är politiskt korrekt från ännu en HR- och reklamavdelning gone mad. Ändå blir det helt uppenbart när man på tu man hand pratar med folk som fått en sup innanför västen att många många har kommit till samma insikt som en annan.
2018-03-06, 23:16
Bannlyst
Beror den nuvarande dippen i opinionsundersökningar pga Kentas avhopp?
2018-03-07, 00:47
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Alla opinionsinstitut underskattade SD inför förra valet. Samtliga! Även Sentio och Yougov. Så om de två sistnämnda instituten nu har SD på 21,9% respektive 22,1% då borde det inte vara så hiskeligt svårt att åtminstone kunna föreställa sig var SD befinner sig i opinionen just nu...

Dina siffror på 15-19% är inget annat än rent trams och härrör säkerligen till största del från din egen önskan om ett SD på 10% eller ännu lägre. Kommer dock inte att ske. Inte heller kommer de att få 19% i valet.

I alla dina inlägg har du glömt den viktigaste faktorn av alla: Mörkertalet! Det är den faktorn som kommer att skapa en politisk jordbävning i Sverige under valnatten den 9 september.

Det är möjligt att opinionsinstituten underskattade SD vid valet 2014, så var det nog ja, - men det är ointressant idag.
Nu är det 2018 och mätningarna bör vara mer korrekta.

Ni som gillar SD ska nog inte hoppas på för mycket, - det går nämligen bra för sverige och bra för europa, jag har svårt att se hur högerpopulismen skulle kunna växa sig stark i sverige, speciellt nu när vi har det väldigt bra, dessutom har regeringen gjort ett bra jobb under de här åren.
Nationalism och protektionism är det sista vi behöver.

Jag skulle bli mycket förvånad om SD får över 18% i valet i höst.

Men i praktiken spelar det ingen roll om SD får 15 % eller 20%, de kommer ändå inte att ingå i några regeringssamtal.

Något problem för de etablerade partierna ser jag inte heller, en regering bestående av S+M skulle vara riktigt bra, det skulle ge stabilitet och vara bra för vår ekonomi, det skulle helt klart vara det bästa för sverige och europa.
2018-03-07, 00:47
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores
Beror den nuvarande dippen i opinionsundersökningar pga Kentas avhopp?
Finns ingen dipp just nu. "Dippen" har funnits sedan i höstas och har absolut ingenting med Kent att göra. Den beror/de på att lättlurade och räddhågsna sprang till M när Kristersson tillträdde i hopp om att M tagit sitt förnuft tillfånga. Tji fick de. Och de som inte förstått att M driver och kommer driva Reinfeldt-politik med öppna gränser kommer bli väldigt besvikna.
2018-03-07, 02:40
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är möjligt att opinionsinstituten underskattade SD vid valet 2014, så var det nog ja, - men det är ointressant idag.
Nu är det 2018 och mätningarna bör vara mer korrekta.

Ni som gillar SD ska nog inte hoppas på för mycket, - det går nämligen bra för sverige och bra för europa, jag har svårt att se hur högerpopulismen skulle kunna växa sig stark i sverige, speciellt nu när vi har det väldigt bra, dessutom har regeringen gjort ett bra jobb under de här åren.
Nationalism och protektionism är det sista vi behöver.

Jag skulle bli mycket förvånad om SD får över 18% i valet i höst.

Men i praktiken spelar det ingen roll om SD får 15 % eller 20%, de kommer ändå inte att ingå i några regeringssamtal.

Något problem för de etablerade partierna ser jag inte heller, en regering bestående av S+M skulle vara riktigt bra, det skulle ge stabilitet och vara bra för vår ekonomi, det skulle helt klart vara det bästa för sverige och europa.

(Min fetning)

Tja.. nu var det ju inte bara 2014 utan det var likadant 2002, 2006, 2010 och som sagt 2014. "Fina och välrenommerade" institut som Novus, Skop och SCB underskattade Sverigedemokraterna med 60% i förra valet... Hur är det ens möjligt ??? Flera opinionsinstitut har redan diskvalificerat sig för tid och evighet. Pajasinstitut är vad de är.

Vad beträffar ditt uttalande om "att det går bra för Sverige nu" så beror det helt och fullt på vem eller vilka du frågar och vilket område av samhället du avser.

27 granatkastningar i Malmö på 10 månader, skjutningar varje dag, mord, 136 utanförskapsområden - 40 fler sedan förra valet, stenkastningar mot blåljuspersonal, tungt kriminella gäng som härjar fritt, afrikanska ungdomsgäng som rånar barn och ungdomar i Nacka enligt polisen själva, parallellsamhällen som växer fram där "shariapoliser" med en vidrig kvinno- och människosyn delar upp pojkar och flickor på bussar (TV4 Kalla Fakta), kvinnor som tvingas föda barn i sina bilar - nu senast i ett parkeringsgarage 50 meter från sjukhuset - p g a platsbrist; en polis i kaos, sjukvård och äldrevård som havererar och går fullständigt på knäna, en skola som saknar 40 000 behöriga lärare, svårt sjuka och handikappade som blir av med sin rätt till assistans p g a besparingsskäl, en lavinartad ökning av gruppvåldtäkter, överfallsvåldtäkter, personrån, fattigpensionärer som blir fler och fler... listan är lååååång, min vän. Lååååång! Så när du talar om "att det går bra för Sverige nu" då beror det helt på vilka du frågar och vilken värld du själv lever i.

Om du kommer att bli "mycket förvånad om SD får över 18% i valet i höst" så borde du nog redan nu kallt räkna med att bli ordentligt överraskad den 9 september... du verkar inte umgås speciellt mycket med s k vanliga människor ute i den riktiga världen?

Nåväl, onödigt att banka hypotetiska valresultat i huvudet på varandra, men dina 18% kan du glömma - redan nu. Det kommer inte att bli valresultatet - vilket du självfallet vet. Den siffran kommer att bli avsevärt högre.

Du ser inte något problem för de etablerade partierna? OK... då vet vi...

En S+M regering skulle vara helt förödande för båda dessa partier. T o m deras kärnväljare skulle mycket snabbt börja överge partierna. Moderaterna hade tappat väljare i drivor och Sossarna hade slutat i en fulländad Pasokifiering på bara några år. Den enda kvarvarande oppositionen i en sådan regeringskonstellation hade varit Sverigedemokraterna. Gissa hur deras utveckling hade sett ut efter fyra år med en S+M regering? Med största sannolikhet hade dessutom en sådan regering drabbats av sådana inre slitningar och spänningar att ett nyval hade tvingats utlysas långt innan den första mandatperioden var över.

SD ligger idag kring 21-23% (lågt räknat) - vilket även Sentio och Yougov klart visar - och SD kommer med mycket stor sannolikhet åter att fördubblas i ett val (minst). Ta en närmare titt på samhällsutvecklingen och prata gärna med folk; fråga dem vad de tycker om tillståndet i nationen. Det kan vara oerhört givande att samtala med andra... man får reda på ett och annat

Du gör exakt samma misstag som så många före dig: ni vägrar ta hänsyn till underskattningen av och mörkertalet hos SD. Detta mörkertal har inte minskat de senaste åren, tvärtom. Det är större än någonsin. Tala med folk, lyssna på människor och lägg örat mot den svenska asfalten och myllan så får du en liten, liten aning om vad som väntar i valet.

Sentio och Yougov har SD på 22% redan sex månader innan valet, och du tror på under 18% som valresultat...? Jo, tjena...
Senast redigerad av Smoothman 2018-03-07 kl. 03:06. Anledning: Tillägg
2018-03-07, 03:09
Medlem
8711s avatar
Demoskop borde väl dyka upp dagen som kommer eller på torsdag?

Måste vara ökningar där och i Inizio så löjligt lågt och toksist som dessa institut lagt sig helt utan förklaring och rimlighet. Demoskop borde lyfta upp Sverigedemokraterna till minst 17-18% om man inte ska förlora all trovärdighet och det är fortfarande en stor underskattning mot verklighetens cirka 21-23% vid ett val idag.
2018-03-07, 03:17
Medlem
Vad har Sverigedomkraterna legat på som högst i mätningarna ? och när var det? 2015?
2018-03-07, 03:25
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Vad har Sverigedomkraterna legat på som högst i mätningarna ? och när var det? 2015?

Gällande högsta siffror för enskilt institut:

28,8%, januari 2016. Nu 22,1, februari 2018.

Gällande månadssnitt för alla institut samlat:

21,5% januari 2016. Nu cirka 18%, början av 2018.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in