2018-03-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Men nåt måste man väl ha som det grundar sig på? Jag kan som sagt kolla av med de som känner familjen väl.

Du får väl läsa på lite om scientologerna, vad de tror på, attityder och ståndpunkter i frågor osv och stämma av om dessa återfanns hos paret. Närmare sanningen än så kommer du nog inte.
Citera
2018-03-06, 23:31
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ordet känns främmande att använda som skäl att mörda sina barn. Det har flera reagerat på.
Som skäl att mörda sina barn, givetvis Men att ex säga att någon kände att de hade en dålig livskvalite eller ville förbättra sin egen livskvalie är väl inte ett kostigt ordval. Att mörda sina barn och ange det som skäl är väl inte något som låter helt sunt men å andra sidan, vad är sunt i det läget? Det är en omskrivning av att inte må bra eller att anse att man inte kan få ett bra liv, om de uttryckt sig så om morden.
Citera
2018-03-06, 23:32
Medlem
Citat:
Ja, det kan jag göra men det hade varit bra om det fanns något konkret att kolla av.

Det verkar vara mycket hysch pysch kring medlemskap i Scientologerna. Det verkar bara vara avhoppare som berättar att de har varit med.
Citera
2018-03-06, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det här har jag också funderat över - hur gick det med hans forskningsprojekt? Var det något som stressade honom eller positiv inspirerande honom?

På något sätt förvånar det mig att han inte nämnar detta projekt på sin hemsida (eller har jag missade det), men han tycker kanske att det hör mer till universitets hemsida. Ändå, det hade ju varit något att verkligen visa upp här.

Han börjar sin biografi på hemsidan med

Teacher, presenter, facilitator, supervisor, consultant and academic writer.

Det första jag hade förväntad mig som docent vore forskare, eller åtminstone att det nämns.

Hans chef, kollega och vän, som tillkallade polisen, har nog en del svar.

Hur forskar man i moms? Det är ett ekonomiskt beslut som får effekter. De sysslar jurister med. Ett rent hantverk.

Men forskning. Implikationerna är ekonomiska.
Citera
2018-03-06, 23:35
Medlem
Citat:
Finns inga bevis, bara rykten. Men hör ändå gärna med de som stod familjen nära om de känner till att de har haft ngn form av samröre.

Hör gärna var minnescermonin i Göteborg hölls. Samt lite mer om motsättningarna som då tydligen framkom mellan familjerna. Det var väl du som berättade om det?
Citera
2018-03-06, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Du får väl läsa på lite om scientologerna, vad de tror på, attityder och ståndpunkter i frågor osv och stämma av om dessa återfanns hos paret. Närmare sanningen än så kommer du nog inte.

Jag ska läsa på om en sekt trots att det inte finns några belägg för att de varit med i en sekt? Sen ska jag fråga mina vänner om det jag läst stämmer in på familjen? Då kan jag ju olika gärna läsa in mig på vad som helst som verkar vansinnigt och sen kolla om det stämmer med familjen.
Nä, den här är för snurrigt för mig. Jag ber att få tacka för mig.
Citera
2018-03-06, 23:49
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Det kanske var ett kvällsmöte på Scientologerna . Det känns som flera ”grannar och ytligt bekanta” dementerar att de tillhörde sekten trots att man nästan inte vet något annat om familjen. Scientologer pratar inte, har vi fått lära oss av en avhoppare här i tråden.

Ja, så var det kanske

Och det som INTE sägs är ju också intressant...
Citera
2018-03-06, 23:52
Medlem
Rudges avatar
Det känns lite konstigt att man ska leta belägg för att de INTE var anhängare av Scientologerna när det inte finns några belägg för att de var det. Samhället är genomsyrat av det men det betyder ite att denna tragedi har ett skit med Scientologerna att göra. En fix ide i tråden!
Citera
2018-03-06, 23:57
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Är det i Arlöv de ska ha ett behandlingscenter med "ljusterapi" - inte den vanliga vintersorten, alltså?
Någon från Skåne på utbildning i slika behandlingsformer?
Kan man lista ut det?
Om det har varit någon sådan klåpare i farten som dessutom misslyckats så skändligt i Bjärred, då vore det rent kriminellt. Åtminstone i biblisk mening.

Vet faktiskt inte...men de godkänner ju inte vanlig sjukvård i allmänhet och psykologi/psykiatri så som vi känner den. De har ju bara sitt schema, att nå till nästa nivå och må bättre mer och mer.

Såg dokumentären av Louis Theroux nyss, intressant. Mannen som hjälpte honom att iscensätta olika händelser med hjälp av skådespelare, var ju tydligt psykiskt misshandlad men han hade ju också deltagit i maktens centrum. Det är det nog långt ifrån alla som gör, särskilt här i Sverige.

Men det betyder inte att de inte skulle ha samma dna som dem som verkar i USA. Det är likadant förtryck ändå.
Citera
2018-03-06, 23:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Skulle någon kunna punkta upp bevisen, indicierna och tankarna bakom scientologimisstankarna. Detta kommer nämligen som en total överraskning för mig och alla som jag pratat med som kände familjen väl. Jag skulle i så fall kunna dryfta detta med dessa för att höra vad de har att säga om det.
Läs på om scientologerna så får du insikt i tankarna bakom misstankarna.
Ett bevis är väl att Oskar har föreläst om moms hos scientologerna. Detta är bekräftat som jag har förstått, men minns inte om det var i hans cv eller någon annastans uppgiften fanns. Det var inte jag som snokade upp detta.
Ett indicium är bilden på Hanna i blå skjorta som är ca 20 år gammal, där man kan ana att hon intervjuas i ett scientologsammanhang. Om det är KMR eller Narconon är oklart, men om man kan utläsa vilken logga hennes kompanjon har på den bilden, klarnar detta.
Ett annat indicium är, att familjen enligt en trovärdig postare i tråden har besökt scientologkyrkan i Arlöv åtminstone några gånger de senaste åren.
Citera
2018-03-07, 00:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Men nåt måste man väl ha som det grundar sig på? Jag kan som sagt kolla av med de som känner familjen väl.

Citat:
Jag ska läsa på om en sekt trots att det inte finns några belägg för att de varit med i en sekt? Sen ska jag fråga mina vänner om det jag läst stämmer in på familjen? Då kan jag ju olika gärna läsa in mig på vad som helst som verkar vansinnigt och sen kolla om det stämmer med familjen.
Nä, den här är för snurrigt för mig. Jag ber att få tacka för mig.

Nej gå inte härifrån! Du har nog tillsammans med ngr andra tillfört denna tråd mer än alla vi andra tillsammans, vi som bara spekulerat utan att ha en susning om familjen.

Scientologsspåret har surrat som en envis mygga i tråden. Det finns av det jag följt inga konkreta bevis, punkterna nedan är mer myggsurr:

*Det har tidigt i tråden framförts att momsexperten OH hållit föredrag hos SC i deras lokaler. Sekten omsätter mycket pengar i olika verksamheter och är naturligtvis intresserad av skatt- och momsplanering, bl a därför de kallar sig för "kyrka". Blir man inbjuden talare är man medlem enligt någon.
* familjen har flyttat flera gånger och hamnar såsmåningom långt från föräldrarnas uppväxtstäder Sthlm och Gtbg i den lilla orten - men nära SC centret i Arlöv
* det finns obekräftade uppgifter att föräldrarna deltagit i SC sammankomster och varit aktiva i underföreningar till SC
* föräldrarna kan ha sökt alternativa behandlingar för döttrarna som erbjuds av SC
* föräldrarna var mkt privata och höll sig för sig själva
* önskan om hemundervisning, fast då oftast av föräldrarna själva, kommer ofta från olika religiösa sektmedlemmar.
* SC drar gärna till sig intellektuella sökare med existensiella problem.
* någon gång dyker en postare upp och påstår att föräldrarna var SC medlemmar - men lika ofta dyker någon upp och dementerar.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-07 kl. 00:29.
Citera
2018-03-07, 00:04
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Bjärred kanske är för Scientologer som Knutby för pingstvänner? Vill bo och umgås med likasinnade?

Ja, det är det ultimata uttrycket att klassas som sekt. Att man håller sig för sig själva som kollektiv. Där man har mer kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in