2018-03-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Detta tror jag hon härleder till situationen på arbetet....som sagt han var kontroversiell i sina utsagor och fakta om både skatt och mervärdesskatt över gränserna och nu skulle han ju bli än mer insatt i och med forskningsanslaget.Detta tror jag tärde på honom.en del.Men han fick mycket input från Professor R D F

Det här har jag också funderat över - hur gick det med hans forskningsprojekt? Var det något som stressade honom eller positiv inspirerande honom?

På något sätt förvånar det mig att han inte nämnar detta projekt på sin hemsida (eller har jag missade det), men han tycker kanske att det hör mer till universitets hemsida. Ändå, det hade ju varit något att verkligen visa upp här.

Han börjar sin biografi på hemsidan med

Teacher, presenter, facilitator, supervisor, consultant and academic writer.

Det första jag hade förväntad mig som docent vore forskare, eller åtminstone att det nämns.

Hans chef, kollega och vän, som tillkallade polisen, har nog en del svar.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-06 kl. 22:47.
Citera
2018-03-06, 22:45
Medlem
Memmajemmas avatar
Eller så bråkade O och H med varandra och det spårade ur och O ströp H. O fick sedan panik, dödade barnen för att han kände skuld över vad han gjort mot deras mor. Han ville inte heller att barnen skulle se honom hamna i fängelse.

Efteråt gjorde han slut på sitt eget liv för vad fanns det då att leva för? Familjen var hans allt.

Ja jösses så många teorier som florerat och kommer florera i den här tråden....
Citera
2018-03-06, 22:45
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, SC-spåret är väldigt misstänkt.
Det skulle förklara så mycket - familjens avskärmning från omgivningen dvs icke SC-medlemmar, att OH var hos SC och föreläste om skattejuridik, kanske därför föräldrarna vände sig till alternativa behandlingar och slutligen: att hellre dö och börja om för den som är fast övertygad om reinkarnation och samtidigt inte mår bra - en "udugling".

Enligt polisen stod det i avskedsbrevet att de inte kunde se någon livskvalitet eller framtidstro pga av döttrarnas sjukdom. Just uttrycket framtidstro är lite märkligt med tanke på att man just hade köpt ny bil och sökt en proffesur. Men om man tror att det blir "oduglingar" utan existensberättigande av döttrarna kanske man trycker på omstartsknappen? Om man nu tror på den knappen.

Är det möjligt att över längre tid delta endast ibland i SC-sammankomster, men inte vara på väg in eller fullt ut medlem? Eller är det omöjligt, som att vara "bara lite gravid"?

Har fått för mig att SC är väldigt ute efter att suga in folk och att man får ultimatum med tiden att gå med. Kan verkligen OH och HB under längre tid vid flera tillfällen besökt SC, om det nu stämmer, utan att ha sugits in och istället stått emot trycket och lyckats hålla sig neutrala utanför?
Vänliga trevliga intellektuella personer med en jobbig hemsituation och existensiella grubblerier - som klippt och skurna för ett sektmedlemskap.

Det är ju inte ens säkert att OH och HB informerade sina anhöriga om de hade kontakter eller medlemskap hos SC. Och säkert inte grannarna eller skolan eller bara någon Bjärredsbo de mötte i affären hade fått reda på det. Att någon uppfattat att OH var ateist talar väl snarast för att han ännu lättare kunde glida in i den icke-kristna SC sekten.

Det är också lite märkligt att vissa kvällstidningarna och andra media samtidigt pratar om Bjärredstragedin och faran med SC i samma andetag just nu...
De kan ha varit aktiva i Kommittén för Mänskliga Rättigheter eller Droginformation.nu (eller vad det heter) länge, utan att någon höjde på ögonbrynet. Sedan flyttade de kanske närmare Arlöv för att de blivit mer och mer insyltade i scientologin. De behöver dock, i mitt exempel, inte ha börjat besöka "kyrkan" förrän de senaste åren.
Det sista, mitt fetade: Stämmer detta, vilka kvällstidningar?
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-03-06 kl. 22:48.
Citera
2018-03-06, 22:54
Bannlyst
Skulle någon kunna punkta upp bevisen, indicierna och tankarna bakom scientologimisstankarna. Detta kommer nämligen som en total överraskning för mig och alla som jag pratat med som kände familjen väl. Jag skulle i så fall kunna dryfta detta med dessa för att höra vad de har att säga om det.
Citera
2018-03-06, 22:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
De kan ha varit aktiva i Kommittén för Mänskliga Rättigheter eller Droginformation.nu (eller vad det heter) länge, utan att någon höjde på ögonbrynet. Sedan flyttade de kanske närmare Arlöv för att de blivit mer och mer insyltade i scientologin. De behöver dock, i mitt exempel, inte ha börjat besöka "kyrkan" förrän de senaste åren.
Det sista, mitt fetade: Stämmer detta, vilka kvällstidningar?

Jag hittade det för ngr timmar sedan, letar vidare - men jag reagerade på det då.
Citera
2018-03-06, 23:04
Medlem
Memmajemmas avatar
Vet man varifrån bilden på H i blå skjorta framför en mikrofon kommer ifrån?

Är det från en tidning eller TV-reportage?
Citera
2018-03-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om detta hemska, eller whatever, i din närhet skett - så hade din första tanke varit Flashback eller Media?

Skulle inte tror det, va?

Anhöriga brukar, åtminstone via ombud medverka i seriösa medier. Tänker tex på Kim Walls anhöriga. För att ge sin bild av offren.
Citera
2018-03-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Vet man varifrån bilden på H i blå skjorta framför en mikrofon kommer ifrån?

Är det från en tidning eller TV-reportage?
Jag börjar misstänka att det kan ha varit från något av de UG-avsnitt som kritiserade scientologin.
Men jag är inte 100 på att det faktiskt är deras logga hon har på bringan. Någon anade att det fanns nordiska flaggor där och det skulle enligt min mening kunna stå för Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter - men det är bara en gissning.
Andra ser bättre än jag, så kolla bara!
Citera
2018-03-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Skulle någon kunna punkta upp bevisen, indicierna och tankarna bakom scientologimisstankarna. Detta kommer nämligen som en total överraskning för mig och alla som jag pratat med som kände familjen väl. Jag skulle i så fall kunna dryfta detta med dessa för att höra vad de har att säga om det.

Det finns inga vad jag vet. En del som hoppat in i tråden och påstått det. Resten tycker att det är en bra pusselbit att trycka in i pusslet.
Citera
2018-03-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz

Finns inga bevis, bara rykten. Men hör ändå gärna med de som stod familjen nära om de känner till att de har haft ngn form av samröre.
Citera
2018-03-06, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Det finns inga vad jag vet. En del som hoppat in i tråden och påstått det. Resten tycker att det är en bra pusselbit att trycka in i pusslet.

Men nåt måste man väl ha som det grundar sig på? Jag kan som sagt kolla av med de som känner familjen väl.
Citera
2018-03-06, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Finns inga bevis, bara rykten. Men hör ändå gärna med de som stod familjen nära om de känner till att de har haft ngn form av samröre.
Ja, det kan jag göra men det hade varit bra om det fanns något konkret att kolla av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in