Citat:
Ursprungligen postat av
Zwoop77
Gokväll boldogg! Kan du försöka förklara det här med midnattssol på vissa delar av jorden och murriga vinterdagar med bara några timmars solsken. Alla dagar och nätter borde ju vara lika långa på en platt jord. Borde det inte vara samma klimat överallt också? Varför har vi iskall vinter samtidigt som det är stekhett i sahara-öknen?
Bäste Zwoop!!
Nej, jag kan inte förklara det. Men jag tror i enkelhet att den obesegrade solen rör sig i en bana över den platta jorden och vi ser den genom nån form av lins/medium och att den därav blir en personlig upplevelse. Men varför är det stekhett i Sahara? Bra fråga. En annan bra fråga är varför snö inte avbildat i konst under särskilt lång tid, jag hörde någon som sa att det först började på 1500 eller 1600 tal. Historiker säger att detta är religiösa skäl. Jag tror inte det, vad var det med solen då?
Men, om jag ska spekulera så jag banan har sitt mittenläge längre mot ekvatorn, känns rimligt. Att natt och dag skulle vara lika ser jag som retorisk fråga, men vi får se om du avhåller dig från nedsättande kommentarer om min utbildning, slipsval, kristen alt-höger och liknande och håller dig till diskussionen. Jag tror natt och dag beror på solens närhet, liten och lokal och jag tror inte att dagsljuset helt och hållet beror på solens ljus utan att dess elektromagnetiska egenskaper lyser upp atmosfären (atmosplanen

) när den närmar sig. Eftersom banan centreras vid ekvatorn känns det rimligt att just där skulle det vara varmare.
Ska jag utföra testet den 20 mars som globjordare vurmar för? Nej, jag har ett jobb att gå till tyvärr. Helst hade jag vunnit på Lotto och då hade jag kunnat göra det. Men för mig bevisar testet att både glob och plattjordsmodell fungera vad avser detta fenomen och jag har förklarat varför tidigare.
Jag har få svar på hur den platta jorden fungerar, jag trodde förut på den runda jorden men har idag sett saker som får mig att ifrågasätta den. Men det fantastiska är att vi har så mycket att se och uträtta, vi kan bli människor igen!