2018-03-06, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iris-T
Ja, det ligger faktiskt något i det du säger. Kanske kan det vara för att man inte vill få fram att jorden är rund när man nästan gått över lik för att propagera över att den skulle vara platt.
Konspirationer i all ära, det kan vara lite charmigt ibland och bra att det finns folk som ifrågasätter allt men att jorden skulle vara platt känns lite so att ta vatten över huvudet.

Förresten är det någon som vet hur det går för den här killen?
https://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2018/01/24/can-this-flat-earthers-long-delayed-rocket-launch-be-saved-we-may-soon-find-out/?utm_term=.0afbd0399e52

Jag väntar med spänning på hans rapport!
Mad Mike är en stuntman och hans raketuppskjutning var avsätt som ett PR-trick för flat Earth, han gjorde inget hemlighet av sin avsikt med det heller. Han skulle skjuta upp sig själv på låg höjd och veckla ut en fallskärm och landa. Han har gjort det förut.
Citera
2018-03-06, 19:17
Medlem
Balatonsjön test.

Enligt vad jag förstår så har ett test genomförts på Balatonsjön i Ungern av FE-core, Flat Earth Core Group. Se sajt nedan. Enligt detta ska betalande medlemmar få tillgång till materialet först men vid senare tillfälle offentliggörs resultaten och vem som helst kan ta del av det.

Nåja, enligt Globebusters som är delaktiga i denna grupp har resultatet visat på att sjön, eller vattnet är plant. Se video nedan vid 2:41:00

FE Core
https://fecore.org/project/balaton-laser-experiment/

Globebusters
https://www.youtube.com/watch?v=qmPomUJtDA0
Citera
2018-03-06, 19:23
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Enligt detta ska betalande medlemmar få tillgång till materialet först men vid senare tillfälle offentliggörs resultaten och vem som helst kan ta del av det.

Läs detta några gånger... Fundera vad du faktiskt skriver.
Fundera lite på det. Om du tänker ett steg längre kanske du börjar begripa att plattskallarnas sekt i tex USA är ett sätt att få in pengar av lättlurade idioter.

Det är inget nytt under solen att det finns folk som lurar pengar på just lättlurade idioter.
Citera
2018-03-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Läs detta några gånger... Fundera vad du faktiskt skriver.
Fundera lite på det. Om du tänker ett steg längre kanske du börjar begripa att plattskallarnas sekt i tex USA är ett sätt att få in pengar av lättlurade idioter.

Det är inget nytt under solen att det finns folk som lurar pengar på just lättlurade idioter.

-Crowdfounda resa till ismuren!
-Crowdfounda raket och åk upp och kolla!
-Crowdfounda test över en lång sjö!

Så lät tidigare i tråden från globjordare, nu är det gjort. Är det fel nu också?
Citera
2018-03-06, 19:41
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
-Crowdfounda resa till ismuren!
-Crowdfounda raket och åk upp och kolla!
-Crowdfounda test över en lång sjö!

Så lät tidigare i tråden från globjordare, nu är det gjort. Är det fel nu också?

Eftersom så gott som ALLA "seriösa" filmer jag har sett av plattskallarna har en massa lögner i sig så litar jag inte på några av dessa tester. Speciellt INTE om dom tar betalt för att folk ska få se dom.

Sedan kan jag förstå att du tycker jag på detta vis blir svår att bevisa en platt jord.
Men du missar fortfarande att det finns så extremt starka bevis som motstrider en platt jord (den 20:e mars så kan du själv göra ett test som BEVISAR till 100% att solen går helt rakt över himlavalvet från morgon till kväll. Något som är helt omöjligt om solen cirkulerade runt en platt jord) så att hålla på att fjanta sig med massa lasers etc för att tjäna pengar av vissa ger liksom inget.
Citera
2018-03-06, 19:58
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Jag har länge väntat på att få en förklaring hur solen rör sig runt plattjorden. Hur kan dagarna och nätterna vara olika långa? Hur kan vi ha ljust dygnet runt på midsommarafton? Bromsar solen upp över Sverige då? och lämnar resten av världen i mörker?

Men detta kommer jag inte att få svar på.... för det finns helt enkelt inget annat vettigt svar än att jorden är rund och roterar i en cirkel runt solen.

Gokväll boldogg! Kan du försöka förklara det här med midnattssol på vissa delar av jorden och murriga vinterdagar med bara några timmars solsken. Alla dagar och nätter borde ju vara lika långa på en platt jord. Borde det inte vara samma klimat överallt också? Varför har vi iskall vinter samtidigt som det är stekhett i sahara-öknen?
Citera
2018-03-06, 20:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Balatonsjön test.

Enligt vad jag förstår så har ett test genomförts på Balatonsjön i Ungern av FE-core, Flat Earth Core Group. Se sajt nedan. Enligt detta ska betalande medlemmar få tillgång till materialet först men vid senare tillfälle offentliggörs resultaten och vem som helst kan ta del av det.

Känns inte helt seriöst och är definitivt inte vetenskapligt när man redan innan experimentet slår fast att utförandet är felfritt och ställt utan tvivel. Normalt låter man andra och oberoende kritiskt granska såväl metoder, utförande och resultat.

an experiment or test which is definitive beyond any reasonable doubt
Citera
2018-03-06, 20:40
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Nu har du grävt en grop åt dig själv. Du får sista ordet.

Jag tror du inte förstår vad jag vill få fram...
Det som kommer komma fram på denna film som dom låser ute för allmänheten och bara får ses om man betalar pengar är en lögn om att jorden är platt. Denna lögn är skapat genom felaktigheter.
Hur kan jag veta det?

Jo, genom att med egna ögon se att jorden är ett klot. Hur kommer det sig att i Sverige så kan man efter 48 km se detta???: https://youtu.be/MoK2BKj7QYk?t=4m30s
Förklara hur dom i den filmen dom ska visa kommer kunna göra denna lasermätning på ett korrekt vis?

Det är därför jag är så trött på alla dessa filmer från plattskallarna där dom gång på gång bara visar massa trams.
Citera
2018-03-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Gokväll boldogg! Kan du försöka förklara det här med midnattssol på vissa delar av jorden och murriga vinterdagar med bara några timmars solsken. Alla dagar och nätter borde ju vara lika långa på en platt jord. Borde det inte vara samma klimat överallt också? Varför har vi iskall vinter samtidigt som det är stekhett i sahara-öknen?
Bäste Zwoop!!

Nej, jag kan inte förklara det. Men jag tror i enkelhet att den obesegrade solen rör sig i en bana över den platta jorden och vi ser den genom nån form av lins/medium och att den därav blir en personlig upplevelse. Men varför är det stekhett i Sahara? Bra fråga. En annan bra fråga är varför snö inte avbildat i konst under särskilt lång tid, jag hörde någon som sa att det först började på 1500 eller 1600 tal. Historiker säger att detta är religiösa skäl. Jag tror inte det, vad var det med solen då?

Men, om jag ska spekulera så jag banan har sitt mittenläge längre mot ekvatorn, känns rimligt. Att natt och dag skulle vara lika ser jag som retorisk fråga, men vi får se om du avhåller dig från nedsättande kommentarer om min utbildning, slipsval, kristen alt-höger och liknande och håller dig till diskussionen. Jag tror natt och dag beror på solens närhet, liten och lokal och jag tror inte att dagsljuset helt och hållet beror på solens ljus utan att dess elektromagnetiska egenskaper lyser upp atmosfären (atmosplanen ) när den närmar sig. Eftersom banan centreras vid ekvatorn känns det rimligt att just där skulle det vara varmare.

Ska jag utföra testet den 20 mars som globjordare vurmar för? Nej, jag har ett jobb att gå till tyvärr. Helst hade jag vunnit på Lotto och då hade jag kunnat göra det. Men för mig bevisar testet att både glob och plattjordsmodell fungera vad avser detta fenomen och jag har förklarat varför tidigare.

Jag har få svar på hur den platta jorden fungerar, jag trodde förut på den runda jorden men har idag sett saker som får mig att ifrågasätta den. Men det fantastiska är att vi har så mycket att se och uträtta, vi kan bli människor igen!
Citera
2018-03-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Känns inte helt seriöst och är definitivt inte vetenskapligt när man redan innan experimentet slår fast att utförandet är felfritt och ställt utan tvivel. Normalt låter man andra och oberoende kritiskt granska såväl metoder, utförande och resultat.

an experiment or test which is definitive beyond any reasonable doubt
Testet är utfört.
Citera
2018-03-06, 21:04
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
En annan bra fråga är varför snö inte avbildat i konst under särskilt lång tid, jag hörde någon som sa att det först började på 1500 eller 1600 tal. Historiker säger att detta är religiösa skäl. Jag tror inte det, vad var det med solen då?

Duger bilder på skidor som är 4500 år gamla: http://media.humanismkunskap.org/2016/03/skiruna_hk.jpg

Eller en som är mellan 4000-6000 år gammal: http://media.humanismkunskap.org/2016/03/Alta-skier.jpg

Kalvträskskidorna 5 200 år gamla: http://media.humanismkunskap.org/2016/03/SU_1.jpg

Här kan du läsa lite som skidor genom historien: http://humanismkunskap.org/2016/03/09/tacka-samerna-for-skidorna/

"En annan gammal skida har arkeologerna funnit i en torvmosse i Hoting, Ångermanland. Genom pollenanalys har man fastställt åldern till 4 500 år."

"I Egil Skallagrimsons saga från 950-talet nämns att kungens skatteindrivare for runt på skidor."

"Norske kungen Harald Hårdråde införde skidtävlingar med priser 1046-1066."

Så du kan nog skippa det där med att det inte fanns snö innan 1500-talet
Senast redigerad av Jazzil 2018-03-06 kl. 21:11.
Citera
2018-03-06, 21:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Testet är utfört.

Inte när de skrev texten. Hur är det med ordförståelsen?
FECORE will perform an experiment ... beyond any reasonable doubt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in