2018-03-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Det är klart att det fanns problem och lite uppgivenhet då man inte visste orsaken till barnens symptom, men det jag menar som rektorn uttryckte sig..."fanns inte på kartan".
Det vill mkt till för att man ska kunna ta livet av sina barn...som många själva skrivit här inne att någon fått en psykos men att båda två samtidigt skulle ha fått det samtidigt är helt osannolikt.Som jag skrivit innan så planerade de framåt.De hade även renoverat och köpt nya möbler till As rum till mer tonårsrum under hösten som exempel.O såg fram mot professuren.Haft kontakt med anhörig i mellandagarna.Bytt bil etc

Ps. Livskvalité och livsnjutare är väl ett vanligt förekommande ord i vardagligt tal...förstår inte varför allt ska sönderanalyseras....däremot kan man ju fråga sig hur de definierade livskvalité?!
Och det vet ju bara de som står fam. närmast och närmsta vännerna !

Lundafolket och OH:s kontakter kan inte ha undgått att han var djupt nedstämd. Den mesta informationen i tråden verkar komma från OH:s sida. Du verkar också mest insatt i OH. Vad vet du om HB? Det mesta informationen om hennes sinnestillstånd kommer också från OH eller möjligtvis någon granne som hon inte umgicks med. Har du träffat HB någon gång? Har du träffat henne senaste halvåret och fått en ”känsla” av hennes stämningsläge?
Citera
2018-03-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
[/b]

Men Elli09 inte förväntar du väl dig att kassabiträdet på ICA skulle ha sett om O och Moa mådde dåligt eller ej? Om jag mår dåligt så inte skulle jag låta kassabiträdet i min butik få se att jag mår dåligt. Vi skärper oss vanligen i sociala sammanhang. Många har tydligen varit blinda och inte sett deras psykiska ohälsa. Varför? Vet ej. Vi är bra på att inte lägga oss i. Och du verkar inte heller ha sett hur illa det egentligen varit ställt med familjen trots att du verkar haft bra insyn? Och inte gjort något heller? Att se bakom fasaden kanske kräver ett tränat öga?
Bjärred är inte stort och besök till ica butiken ett par dagar i veckan med lite kallprat så litar jag mer på denna kassörska en någon som säger sig fått information från vän till familjen.Men själv påstår mött O och han ville inte hälsa och vände bort blicken 🤔
Och självklart så hade både O och H så nära vänner att de skulle ha märkt något.Men lever man och umgås och är lika glad som vanligt så är det svårt att se signaler på att något skulle vara så pass galet att man dagarna efter tar livet av både sig själv och sina barn.
Rektorns utryck är ju dubbel...först finns det inte på kartan och vid intervjun dagen efter är familjen i djup kris ?!
Citera
2018-03-06, 19:28
Medlem
Hade missat detta, har det postat om sonen som mördade sin mamma och sig själv i Bjärred 2010 innan det postades tidigare idag?
(FB) Sonen sköt sin mamma och tog sedan sitt eget liv - Bjärred

Överrepresentation av "mord på nära familjemedlemmar följt av självmord" på en sån liten ort...
Citera
2018-03-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Bjärred är inte stort och besök till ica butiken ett par dagar i veckan med lite kallprat så litar jag mer på denna kassörska en någon som säger sig fått information från vän till familjen.Men själv påstår mött O och han ville inte hälsa och vände bort blicken 🤔
Och självklart så hade både O och H så nära vänner att de skulle ha märkt något.Men lever man och umgås och är lika glad som vanligt så är det svårt att se signaler på att något skulle vara så pass galet att man dagarna efter tar livet av både sig själv och sina barn.
Rektorns utryck är ju dubbel...först finns det inte på kartan och vid intervjun dagen efter är familjen i djup kris ?!

Alltså jag hänger inte med, påsår inte du att du varit bekant med familjen? Hur kan du inte ha märkt nåt när flertalet som OH känts genom arbetet vitnat om att han rakt ut sagt att de kämpar och att han knappt kan hålla näsan ovanför ytan?
Citera
2018-03-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
I Bergakyrkan. Klasskamrater och föräldrar till dessa, vänner och alla som som så önskade.Häromdagen var huset fortfarande avspärrat.

Är det då korrekt uppfattat att det var en ceremoni i Frölunda för närstående och en i bjärred för ”övriga”?
Citera
2018-03-06, 19:37
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Hade missat detta, har det postat om sonen som mördade sin mamma och sig själv i Bjärred 2010 innan det postades tidigare idag?
(FB) Sonen sköt sin mamma och tog sedan sitt eget liv - Bjärred

Överrepresentation av "mord på nära familjemedlemmar följt av självmord" på en sån liten ort...

Det var jag som postade den tidigare idag

Citat:
Jag kanske har för livlig fantasi nu men fallet i Bjärred 2014 där sonen tog livet av mamman och sedan sig själv är skrämmande likt detta. I samförstånd, mamman ev. sjuk, helt tyst från Bjärredsborna

länk till spekulationer på fb
(FB) Sonen sköt sin mamma och tog sedan sitt eget liv - Bjärre

läs sidan 6 i den länkade tråden
EDIT 2014 var det
Senast redigerad av 57Emma 2018-03-06 kl. 19:45.
Citera
2018-03-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
[/b]

Men Elli09 inte förväntar du väl dig att kassabiträdet på ICA skulle ha sett om O och Moa mådde dåligt eller ej? Om jag mår dåligt så inte skulle jag låta kassabiträdet i min butik få se att jag mår dåligt. Vi skärper oss vanligen i sociala sammanhang. Många har tydligen varit blinda och inte sett deras psykiska ohälsa. Varför? Vet ej. Vi är bra på att inte lägga oss i. Och du verkar inte heller ha sett hur illa det egentligen varit ställt med familjen trots att du verkar haft bra insyn? Och inte gjort något heller? Att se bakom fasaden kanske kräver ett tränat öga?

Men jag tror inte det var kassabiträdet som uttalade sig i pressen bara någon dag efter dådet. Det var en Bjärredsbo. Någon som i alla fall då inte upplevde OH som Stehlitz beskriver.
Citera
2018-03-06, 19:48
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
I Bergakyrkan. Klasskamrater och föräldrar till dessa, vänner och alla som som så önskade.Häromdagen var huset fortfarande avspärrat.

Du kunde ha förtydligat exv med en länk, likt den här:
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-11/over-hundra-kom-till-kyrkan-efter-misstankta-morden

Villan, ja... den var för en vecka sedan, fortfarande avspärrad, det kunde vi läsa i går, här: #19364
Citera
2018-03-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Men jag tror inte det var kassabiträdet som uttalade sig i pressen bara någon dag efter dådet. Det var en Bjärredsbo. Någon som i alla fall då inte upplevde OH som Stehlitz beskriver.

Det var en granne, enligt Kvällsposten 10/1:

”Att flickorna hade medicinska åkommor var inget som omgivningen märkte av.
– I somras tjoade de och hoppade i poolen. Jag såg pappan och den yngsta dottern i affären i mellandagarna. Då verkade allt som vanligt, säger grannen.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/dottrarna-lag-doda-i-hemmet-rektorn-familj-i-djup-kris/
Citera
2018-03-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det var jag som postade den tidigare idag

läs sidan 6 i den länkade tråden
EDIT 2014 var det

Hmm...
Sonen eventuellt sjuk men dessutom var mamman pensionerad lärare från - Bjärehovskolan...
Citera
2018-03-06, 20:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Hmm...
Sonen eventuellt sjuk men dessutom var mamman pensionerad lärare från - Bjärehovskolan...

Tror det var mamman som ev. var sjuk. Ev. var det mamman som var sjuk så sonen mördade henne och tog sedan sitt eget liv.
De bodde bara några 100 meter från familjen Brenton/Henkow.
Det var även helt tyst från boende i Bjärred.

Förmodligen en slump men lite creepy när vi nu diskuterat SC:s utbredning i området
Citera
2018-03-06, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Finns det någons substans i ryktet att familjen var aktiva inom scientologin?
Det är inget som jag har hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in