2018-03-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Givetvis är det skuldkänslor inblandade från båda de sörjande familjerna, de förstod att det var illa men läste signalerna fel, först när katastrofen var ett faktum så blev allt glasklart.

Stackars människor, finns ingen tröst att få för dem, de får förlika sig med sin sorg tyvärr.

Det är absolut inget som blev glasklart ! Snarare tvärtom , för som många har sagt att det fanns ingen som helst indikation på att någon skulle mått dåligt ! Detta är helt osannolikt och obegripligt.
Citera
2018-03-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]
Det är absolut inget som blev glasklart ! Snarare tvärtom , för som många har sagt att det fanns ingen som helst indikation på att någon skulle mått dåligt ! Detta är helt osannolikt och obegripligt.

Va!? Jag uppfattar dig som den mest trovärdiga här. Men vad menar du, fanns ingen indikation alls på att nån i familjen mått dåligt?! Det låter ju ändå lite märkligt? Allt detta om att O sagt till någon kollega att han knappt kunde hålla huvudet ovanför vattnet, rektorns ord om en familj i djup kris...pianofrökens iakttagelser, stämmer alltså inte?

Om det är så verkar det ju mer sannolikt att alla faktiskt blivit mördade av någon utomstående galen scientolog🤔?!
Citera
2018-03-06, 19:03
Medlem
Citat:
Tycker du ska be din vän rannsaka sig själv och sluta sprida suspekta och falska rykten.För det första har det INTE förekommit någon gemensam "minnescermoni" och är det så konstigt att det kanske blir frågeställningar när både barn och barnbarn är borta och dessutom att detta skulle skett inom familjen.

Tycker du ska be dessa vänner lugna sig och vänta och se vad alla svaren från rättsmedicin säger och glöm inte att det ska utesluta att någon annan befunnit sig i huset också.
Sedan undrar jag vad dessa vänner såg som inte andra har sett...och varför har de inte gjort något om de verkligen såg hur illa ställt det var med både H och O ? Vill dra mig till minnes att kassabiträdet på ICA såg Moa och O i affären i mellandagarna och allt verkade vara som vanligt !

Men Elli09 inte förväntar du väl dig att kassabiträdet på ICA skulle ha sett om O och Moa mådde dåligt eller ej? Om jag mår dåligt så inte skulle jag låta kassabiträdet i min butik få se att jag mår dåligt. Vi skärper oss vanligen i sociala sammanhang. Många har tydligen varit blinda och inte sett deras psykiska ohälsa. Varför? Vet ej. Vi är bra på att inte lägga oss i. Och du verkar inte heller ha sett hur illa det egentligen varit ställt med familjen trots att du verkar haft bra insyn? Och inte gjort något heller? Att se bakom fasaden kanske kräver ett tränat öga?
Citera
2018-03-06, 19:05
Medlem
Citat:
Tycker du ska be din vän rannsaka sig själv och sluta sprida suspekta och falska rykten.För det första har det INTE förekommit någon gemensam "minnescermoni" och är det så konstigt att det kanske blir frågeställningar när både barn och barnbarn är borta och dessutom att detta skulle skett inom familjen.

Tycker du ska be dessa vänner lugna sig och vänta och se vad alla svaren från rättsmedicin säger och glöm inte att det ska utesluta att någon annan befunnit sig i huset också.
Sedan undrar jag vad dessa vänner såg som inte andra har sett...och varför har de inte gjort något om de verkligen såg hur illa ställt det var med både H och O ? Vill dra mig till minnes att kassabiträdet på ICA såg Moa och O i affären i mellandagarna och allt verkade vara som vanligt !

Antingen Stehlitz trollar eller hen provocerar för att bli rättat - och därmed får information som man annars inte hadde fått. Också en taktik.

Att anhöriga inte anade något kan man tolka på olika sätt. Antingen har man inte setts efter midsommar. Inget fel med det, vissa familjer omgas oftast bara få gånger om året. Eller OH har visat två olika sider - en på jobben och en till familjen. Eller alla uppgifter om att han mådde dålig är fel. Och det tror jag inte - åtminstone professorn som har sett the deep sorrow in his eyes är trovärdig för mig. I alla fall i det avseendet vad OH ville förmedla.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-06 kl. 19:08.
Citera
2018-03-06, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Två sjuka (och antagligen nedstämda) flickor var instängda (inte bokstavligt) tillsammans med två föräldrar med dåligt psykiskt mående. Låter inte det som ett mardrömsscenario? Det är väl klart att de alla fyra påverkade varandra. Hur skulle framför allt flickorna kunna börja må bättre under dessa omständigheter?

Och ingen i omgivningen tyckte att barnen skulle behöva mer hjälp utifrån?

Jag vet folk som velat hjälpa till men inte fått och tolkat det som att familjen inte orkade.
Citera
2018-03-06, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Vet du något mer om ceremonin i Bjärred? Var hölls den och vilka deltog?

Hur ser det ut kring huset nu? Är det fortfarande avspärrat? Många nyfikna utanför?
I Bergakyrkan. Klasskamrater och föräldrar till dessa, vänner och alla som som så önskade.Häromdagen var huset fortfarande avspärrat.
Citera
2018-03-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boboqqqq
Va!? Jag uppfattar dig som den mest trovärdiga här. Men vad menar du, fanns ingen indikation alls på att nån i familjen mått dåligt?! Det låter ju ändå lite märkligt? Allt detta om att O sagt till någon kollega att han knappt kunde hålla huvudet ovanför vattnet, rektorns ord om en familj i djup kris...pianofrökens iakttagelser, stämmer alltså inte?

Om det är så verkar det ju mer sannolikt att alla faktiskt blivit mördade av någon utomstående galen scientolog🤔?!
Det är klart att det fanns problem och lite uppgivenhet då man inte visste orsaken till barnens symptom, men det jag menar som rektorn uttryckte sig..."fanns inte på kartan".
Det vill mkt till för att man ska kunna ta livet av sina barn...som många själva skrivit här inne att någon fått en psykos men att båda två samtidigt skulle ha fått det samtidigt är helt osannolikt.Som jag skrivit innan så planerade de framåt.De hade även renoverat och köpt nya möbler till As rum till mer tonårsrum under hösten som exempel.O såg fram mot professuren.Haft kontakt med anhörig i mellandagarna.Bytt bil etc

Ps. Livskvalité och livsnjutare är väl ett vanligt förekommande ord i vardagligt tal...förstår inte varför allt ska sönderanalyseras....däremot kan man ju fråga sig hur de definierade livskvalité?!
Och det vet ju bara de som står fam. närmast och närmsta vännerna !
Citera
2018-03-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag vet folk som velat hjälpa till men inte fått och tolkat det som att familjen inte orkade.

De kanske inte VILLE ta emot hjälp för att de faktiskt redan hade en plan. Och då vill man ju inte ha någon inblandning. Annars låter det mycket märkligt att man inte tar emot hjälp när vänliga människor (eller proffs?) erbjuder hjälp. Vad är annars skälet till att man avvisar?
Citera
2018-03-06, 19:20
Medlem
Citat:
Det är klart att det fanns problem och lite uppgivenhet då man inte visste orsaken till barnens symptom, men det jag menar som rektorn uttryckte sig..."fanns inte på kartan".
Det vill mkt till för att man ska kunna ta livet av sina barn...som många själva skrivit här inne att någon fått en psykos men att båda två samtidigt skulle ha fått det samtidigt är helt osannolikt.Som jag skrivit innan så planerade de framåt.De hade även renoverat och köpt nya möbler till As rum till mer tonårsrum under hösten som exempel.O såg fram mot professuren.Haft kontakt med anhörig i mellandagarna.Bytt bil etc

Ps. Livskvalité och livsnjutare är väl ett vanligt förekommande ord i vardagligt tal...förstår inte varför allt ska sönderanalyseras....däremot kan man ju fråga sig hur de definierade livskvalité?!

Tack för svar🙏🏻 Nej jag håller med, det verkar så otroligt osannolikt alltihop😢
Citera
2018-03-06, 19:22
Bannlyst
Citat:

Jag tänker inte ta ifrån dig din upplevelse men jag tycker att du ska låta bli att tala om för mig att jag förmedlar falska rykten. Det är otillständigt och fel!

Jag berättar om det jag vet genom att ha bott i Bjärred i nästan hela mitt liv, haft 2 som vuxit upp här och känner genom det väldigt många människor.
Citera
2018-03-06, 19:23
Medlem
Citat:

Jag har följt tråden noggrant, men jag kommer inte ihåg hur du kände familjen? Vet du något mer om A:s symtom. Hur illa däran var hon?
Citera
2018-03-06, 19:24
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz

Finns det någons substans i ryktet att familjen var aktiva inom scientologin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in