2018-02-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celiaki
Ditt företag har en skyldighet att betala in skatt, är det system vi har i Sverige. Beskattning sker på årsbasis men din arbetsgivare baserar din skatteinbetalning varje månad på den summan utslaget på ett år. Så tjänar du ungefär lika varje månad kommer det inte innebära någon skattesmäll. En annan fråga är hur du kan ha ett högavlönat jobb och sakna basal allmänbildning, tragiskt.

Har du läst vad frågande gällde? Kan garantera att väldigt många fler än jag inte skulle satsa sitt liv på vad rätt är.

Varför så otrevlig?
Citera
2018-02-01, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Kan de ta ett sådant beslut utan att informera mig? Borde vara så att det gjorde så då jag som sagt tidigare inte fått någon skattesmäll.

Tack för svaren

Den som håller dig med förmånsbilen är också skyldig att betala preliminär skatt enligt skattetabell (om det inte finns jämkningsbeslut). Den preliminära skatten beräknas på kontant lön och skattepliktig förmån. Du informeras månatligen genom lönespecifikationen och årligen genom kontrolluppgiften.
Citera
2018-02-01, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Den som håller dig med förmånsbilen är också skyldig att betala preliminär skatt enligt skattetabell (om det inte finns jämkningsbeslut). Den preliminära skatten beräknas på kontant lön och skattepliktig förmån. Du informeras månatligen genom lönespecifikationen och årligen genom kontrolluppgiften.

Yes låter rimligt men på mina specar står enbart skatten varje månad samt eventuella "engångsskatter" för semesterersättning/löner som utbetalas.

Ingen extra kolumn för tex skatten gällande personalbil utan den verkar klumpas ihop. Kanske inget ovanligt.
Citera
2018-02-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Yes låter rimligt men på mina specar står enbart skatten varje månad samt eventuella "engångsskatter" för semesterersättning/löner som utbetalas.

Ingen extra kolumn för tex skatten gällande personalbil utan den verkar klumpas ihop. Kanske inget ovanligt.

Nej det är nog normalt. Men om du kollar i din skattetabell så kan du se vilken inkomst som preliminärskatten är beräknad på.
Citera
2018-02-01, 22:53
Medlem
Citat:
Nej det är nog normalt. Men om du kollar i din skattetabell så kan du se vilken inkomst som preliminärskatten är beräknad på.

Tror allt är korrekt. Brukar dessutom alltid betalt in några tusenlappar för mycket varje år vilket ger mig en del tillbaka normalt sett.
Citera
2018-02-02, 17:53
Medlem
Citat:

Hat kollat nu. Tjänat 730' förra året. Dock lite olika lön månad för månad. Då kan jag väl enkelt bara göra ett snitt som ger 61400/mån. Eller slår det fel då? Har aldrig tjänat under 50000 någon månad (tänker på eventuell brytpunkt)

Har skattetabell 32 och enligt kolumn 1 borde min totala skatt bli 273000 (tog summan per månad ggr 12) men jag har enligt sista lönespecifikationen betalt 313000 i skatt.

Visserligen vet jag att semesterdagar och semesterlön betalas med "engångsskatt" 61% men oavsett det borde jag väl ha betalt för mycket i skatt?

Dock hade jag ju som sagt även en skattepliktig bilförmån på totalt 55000:- så de kanske redan räknat in den i totala skattesumman jag fått betala?

Finns det någon generell regel hur arbetsgivare normalt sett gör med dessa saker? Alltså bilförmån, olika skatt beroende på månad, engångsskatt på tex semesterlön osv?

Hoppas jag betalt lite för mycket så jag får tillbaka en sudd.
Citera
2018-02-03, 17:58
Medlem
Jag brukar använda Skatteverkets skatteuträkningsprogram och i det ser det ut som att du får tillbaka en slant. Du måste lägga ihop kontant lön och förmånsvärdet för att det ska räknas rätt.

För arbetsgivaren gäller att utbetalningar av engångskaraktär ska det dras av skatt enligt den tabellen. Inkomster av återkommande karaktär dras det skatt enligt vanlig tabell.
Citera
2018-03-05, 21:16
Medlem
Någon som fått sin deklaration digitalt ännu?
Citera
2018-03-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purjo123
Någon som fått sin deklaration digitalt ännu?
Skatteverket skriver att de skickas ut digitalt 8-9 mars så om inget har gått fel så har ingen fått den ännu. Från den 20 mars går det att deklarera.
Citera
2018-03-06, 12:55
Medlem
Vilka är de avdrag man inte får glömma att göra?
Citera
2018-03-06, 13:13
Medlem
Tjänat totalt 705.000 under inkomståret 2017 och betalat in 255.000 i skatt

Vad tror ni om mina chanser till att behöva betala restskatt 😣
Citera
2018-03-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJumel
Tjänat totalt 705.000 under inkomståret 2017 och betalat in 255.000 i skatt

Vad tror ni om mina chanser till att behöva betala restskatt 😣

Vänta tills på fredag om du har skaffat digital brevlåda så får du se Skatteverkets beräkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in