2018-03-06, 15:55
Medlem
shadow666s avatar
Har en fråga hur tidigt man kan få reda på preliminärt om skatteåtebäring/restskatt, kan det ske så tidigt som 8e?

betyder detta: 8 mars – Skatteverket börjar skicka ut deklarationsblanketter till de som har öppnat en digital brevlåda.
Citera
2018-03-06, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Har en fråga hur tidigt man kan få reda på preliminärt om skatteåtebäring/restskatt, kan det ske så tidigt som 8e?

betyder detta: 8 mars – Skatteverket börjar skicka ut deklarationsblanketter till de som har öppnat en digital brevlåda.

Om du är ansluten till en digital brevlåda senast 1 mars så får du deklaration och preliminär skatteberäkning den 8-9 mars.
Citera
2018-03-06, 22:45
Medlem
Queen-Obscences avatar
Förlåt om det är en dum fråga men påverkar faktumet att jag tagit ett banklån på 60.000 för att betala av krediter skatteåterbäringen? Jag har aldrig tagit ett lån förut det är därför jag undrar.

Och ja jag vet att det är dumt att samla på sig krediter, men har varit kämpigt innan jag fick min anställning förra året..
Senast redigerad av Queen-Obscence 2018-03-06 kl. 22:48.
Citera
2018-03-07, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queen-Obscence
Förlåt om det är en dum fråga men påverkar faktumet att jag tagit ett banklån på 60.000 för att betala av krediter skatteåterbäringen? Jag har aldrig tagit ett lån förut det är därför jag undrar.

Och ja jag vet att det är dumt att samla på sig krediter, men har varit kämpigt innan jag fick min anställning förra året..

Av den räntan du betalat på det lånet under 2017 får du tillbaka 30%. Så du får eventuellt mer tillbaka om du har lån.
Citera
2018-03-07, 17:32
Medlem
techno_the_kings avatar
Kommer alla inkassobolag skicka in uppgifter till Skatteverket om all ränta som har betalats in eller måste jag själv ta reda på hur mycket ränta som har betalats under föregående år och meddela detta till Skatteverket?

Vet att Marginalen Bank samt Intrum Justitia har meddelat Skatteverket om räntan som jag har betalat in men de övrigt har det varit tyst ifrån.
Handlar om ca 50k i inbetalda räntor under 2017.
Citera
2018-03-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Kommer alla inkassobolag skicka in uppgifter till Skatteverket om all ränta som har betalats in eller måste jag själv ta reda på hur mycket ränta som har betalats under föregående år och meddela detta till Skatteverket?

Vet att Marginalen Bank samt Intrum Justitia har meddelat Skatteverket om räntan som jag har betalat in men de övrigt har det varit tyst ifrån.

Kolla i din deklaration om allt finns med. Är det svenska kreditinstitut så bör de finnas. Annars lägger du till själv.
Citera
2018-03-07, 18:26
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Digital brevlåda kan ge mindre skatteåterbäring

https://www.di.se/nyheter/varningen-digital-brevlada-kan-ge-mindre-skatteaterbaring/

Någon som har DI- plus och kan förklara kortfattat?
Citera
2018-03-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
https://www.di.se/nyheter/varningen-digital-brevlada-kan-ge-mindre-skatteaterbaring/

Någon som har DI- plus och kan förklara kortfattat?
Det handlar om att du inte kan göra ändringar om du vill ha pengarna i april = du kan inte dra av massa grejjer tex bilresor och du får då mindre pengar tillbaka.
Citera
2018-03-07, 18:38
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.Nordh
Det handlar om att du inte kan göra ändringar om du vill ha pengarna i april = du kan inte dra av massa grejjer tex bilresor och du får då mindre pengar tillbaka.

Okej, tack så mycket!

Tidningar är bra på clickbaits..
Citera
2018-03-07, 19:07
Medlem
musttomtes avatar
Undra om det kommer direkt efter 24.00 - hatar att betala kvarskatt eller mums, menar moms...
Citera
2018-03-07, 19:09
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king

Dom är skyldig enligt lagen att upp ge dig och det kostar dom inget. Du måste vara bra skruvad i papper om dom inte ska ange dig. Ansökt på olika blanketter...
Citera
2018-03-07, 20:39
Medlem
TheLastKnights avatar
Deklarationen har redan börjat skickas ut till Kivra, har en bekant som har fått den, trodde det var imorgon som gällde..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in