2018-03-05, 16:25
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraternas medlemsutveckling:

Januari 2017: 24.412
Februari 2018: 28.340
Mars 2018: Över 30.000 medlemmar.

Källor:

http://www.dagensarena.se/innehall/har-ar-partierna-vars-medlemstal-okar-och-minskar-mest/
http://24blekinge.se/2018/03/04/tv-akesson-om-gangkriminaliteten-in-med-militaren/
2018-03-05, 16:29
Medlem
8711s avatar
Vid samma tid inför förra valet 2014 hade Sverigedemokraterna 12.354 medlemmar.

Om man kan göra någon bedömning av dessa siffror angående partiets storlek i val
2018-03-05, 16:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Om man kan göra någon bedömning av dessa siffror angående partiets storlek i val

Snabbt räknat i huvudet så skulle vi alltså kunna multiplicera 12,9% med 2,5 om nu dessa siffror korrelerar med varandra.
2018-03-05, 18:09
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Snabbt räknat i huvudet så skulle vi alltså kunna multiplicera 12,9% med 2,5 om nu dessa siffror korrelerar med varandra.

Jo, så blir det. Riktigt så enkelt och rakt av tror jag dock inte att det är. Ju högre antal desto fler medlemmar krävs. Men säg att 30.000-35.000 medlemmar motsvarar en fördubbling av valresultatet från 2014 så ligger man väldigt bra till Skulle inte tacka nej till 25,9%.

Jag tror som jag skrivit många gånger på minst 21-23% vid ett val idag och det med en hel valrörelse och valkampanj emellan där Sverigedemokraterna alltid får enorm uppmärksamhet och syns väldigt mycket i massor av sammanhang där man är erkänt duktiga på att mobilisera och kampanja i en valspurt.
2018-03-05, 18:37
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Om man uttrycker sig väldigt försiktigt kan man nog utgå ifrån att partiet i alla fall inte kommer att göra ett sämre val 2018 än 2014... (Till skillnad från S, M, L, KD och MP, där en del av dem kommer att backa och ett par eller möjligen tre kommer att åka ur riksdagen.)

Medger att jag tillhör den mer SD-optimistiska falangen i denna tråd, men i ljuset av vad som händer i Europa politiskt - nu senast i Italien - och med hela det havererade migrationsvansinnet kombinerat med Socialdemokratins fall och kollaps i land efter land så tror jag Löfven kommer att få väldiga problem att hamna över 25% i valet. SD kommer minst att fördubblas. Vi kommer att få bevittna den största underskattningen vid ett politiskt val någonsin i Sverige? SD närmare 30% än 25% är min generösa prognos... Om sex månader vet vi hur det gick.
Senast redigerad av Smoothman 2018-03-05 kl. 18:40.
2018-03-05, 22:30
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Vi kommer att få bevittna den största underskattningen vid ett politiskt val någonsin i Sverige? SD närmare 30% än 25% är min generösa prognos... Om sex månader vet vi hur det gick.

Som de politiska vindarna nu blåser vore det mer än egendomligt, om linte SD åtminstone kommer att bli största partiet i samband med valet!
2018-03-06, 00:28
Medlem
Mellbergans avatar
Jag som SDare är inte allt för orolig för MED samt AfS ärligt talat. Jag kan ha fel, men jag tror inte att något av partierna når 1 procent. Det kommer att vara så mycket kaos denna valrörelsen i detta landet att folk kommer att glömma småpartierna. Ja till och med KD, L och MP blir bortglömda!

Spår att SD kommer att ligga rätt stabilt nu i opinionen fram till maj. Sedan kommer de tyvärr klassiska invandrarkaoset under sommaren och allt fler offer skördas. Då tror jag att SD kommer att öka kraftigt, också med hjälp av deras massiva valkampanj.

Kommer vara politiskt kaos bland vanliga befolkningen den sista månaden. ALLA kommer att prata val, VÄLDIGT MÅNGA kommer att känner att något extraordinärt måste hända detta valet för att få Sverige på rätt väg igen.

Samtidigt som Moderaternas partiledare UK trovärdighet urholkas var dag som går. Läs moderaternas/UK kommentarsflöde min vänner! Så förstår ni vad jag menar.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-03-06 kl. 00:32.
2018-03-06, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Som de politiska vindarna nu blåser vore det mer än egendomligt, om linte SD åtminstone kommer att bli största partiet i samband med valet!

Just nu är det ju många köldgrader, men snart är sommarn och värmen här och då kommer upplopp, bilbränder och våldtäkter.
Då värvas röster, och oavsett OU, så blir nog SD det största partiet.
2018-03-06, 07:10
Medlem
Hade inte tillmätt alternativ för Sverige någon chans, men efter ha sett deras hemsida så börjar jag att svikta.
- Proffessionell, högintressant och relevant hemsida som inger förtroende
- Gott om aktivister som vill förändring. Många aktivister är sannolikt villiga att jobba för alternativ för Sverige.
- Det finns en slags nationell infrastruktur, t ex på internet, som inte fanns när SD växte sig fram
- Invandrings- och kriminalpolitik är fokusfrågor och folk litar inte riktigt på politikerna
- Folk börjar att bli rädda t ex för att gå ut och söker därför alternativ

Troligen kommer dock SD inte att påverkas mer än marginellt i OU...
Men i valet går säkert många till alternativ för Sverige
2018-03-06, 07:23
Medlem
Citat:
Det man kan tycka är intressant med val i andra länder, senast det igår i Italien, är att se hur stödet är för olika rörelser. Sverigedemokraternas samarbetsparti i EU-parlamentet fick en bra bit över 30% och blev största parti, Lega som är mycket invandringskritiskt fick cirka 18%. I Österrike sitter FPÖ i regeringen. I våra grannländer Norge och Finland sitter Fremskrittspartiet och Sannfinländarna i regeringarna. I Danmark utövar Sverigedemokraternas systerparti Dansk Folkeparti makt genom inflytande åt bägge hållen mot danska borgerligheten och danska socialdemokraterna.

Allt tyder på att denna rörelse fortsätter framåt och det syns även i opinionsmätningarna i Sverige för Sverigedemokraterna. SD är på väg mot minst 21-23% i valresultat i september jämbördigt med M samtidigt som sossarna förväntas göra ett historiskt dåligt val omkring 26%.

Samma sak som händer i Finland, Norge, Danmark, Österrike, Italien osv kommer naturligtvis hända i Sverige också. Sverige är värst av alla länder på dessa områden som retar upp folket och som vanligt folk vill protestera emot, som massinvandring från mellanöstern och afrika, asylinvandring överhuvudtaget, den medföljande enorma och vidriga kriminaliteten, dom medföljande sexbrotten i enorma antal med vidriga våldtäkter och gruppvåldtäkter som annars aldrig hade skett i vårt land varav offren hade sluppit bli våldtagna och gruppvåldtagna och hade sluppit få sina liv förstörda av direkt importerad enorm brottslighet och vidriga våldtäkter.

Detta är Sverige värst av alla på då Sverige haft störst massinvandring av alla med störst konsekvenser därav. Därför borde Sverigedemokraterna utan tvekan ha en god chans att bli största parti i valet i september 2018.
Skilnaden är att SDs motsvarighet i Italien och Österrikehar en kompetent ledning och hårdare politik än SD. Jimmie Åkesson tog till och med lite avstånd från partiet i Italien. I Sverige har den rörelsen också splittras till mer små partier tack vare dåligt jobb av SDs partiledning.
2018-03-06, 10:48
Medlem
maxatdunders avatar
finns det risk att SD hamnar under 15 % tror ni? det ser ut som SD peakar på sommaren 3 år i rad nu så kanske bara en peroid som det ser mörkt ut nu runt vintern
2018-03-06, 11:51
Medlem
Nu hoppas jag verkligen att SD - ledningen rycker upp sig och inser vad som händer runtomkring. Bildandet av AfS bör sporra till att uppträda som orginalet, inte som en kopia.

Det skall bli intressant att se kommande OU. Intressantast vore om AfS kom med i undersökningen. Man ser det kanske i att " övriga " blir större.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in