2018-03-05, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är ett rimligt antagande. Men det finns inga uppgifter om vad med – cancer, ärftlig sjukdom eller något annat kroniskt?
Hanna hade ju haft cancer men den var hon frisk ifrån. Jag har ingen information om något annat.
Citera
2018-03-05, 21:14
Bannlyst
[quote=manot|63418129]
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Tror de flesta förstår vad som pågår, men vi kan ta det igen:
Knackade på dörren
Tisdag den 9 januari, första skoldagen efter jullovet, kom den lärare som skulle ha lektion med flickorna till huset och knackade på. Ingen öppnande, vilket var en smula förvånande men inte alarmerande.

– Vi har haft så regelbunden kontakt så jag kände ingen oro. Lärarna var där hemma och hade undervisning så jag fick feedback från dem, sa rektor Margareta Strand Karlsson i en tidigare intervju med Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden
Och ja, de antogs ha rest bort över nyår, så friska var alltså hela familjen.

Det där har jag inte läst något om utan min uppgift kommer från personal på skolan.
Citera
2018-03-05, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag förstår inte varför du är aggressiv. Min uppfattning är att det är många som förstod att Hanna mådde dåligt redan för ett år sedan. Jag vet att Moa hade en vän som kom en gång per vecka, information jag fått av dennas föräldrar.

Det alltid lätt att vara efterklok men har ni andra pratat om att Hanna mådde under året eller är det nu som ni lagt ihop era intryck?

Kan Hanna ha känt sig obekväm, skamlig, med det fakta att hennes barn hemundervisades? Trott att folket i Bjärred, skattebetalarna, såg snett på dem för att de var en stor kostnad för skolan eller inte kunde ta hand om sina barn. Kan hon ha skämts gentemot andra mammor i klassen? Hellre gått omvägar istället för att tvingas möta folk och få frågan ”huuur mår ni egentligen allihopa”.

Att vara reserverad eller undflyende mot bekanta kan ha väldigt logiska förklaringar. Både Hanna och Oskar kan ha känt likadant och reagerat därefter.
Citera
2018-03-05, 21:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hanna hade ju haft cancer men den var hon frisk ifrån. Jag har ingen information om något annat.

Okej. Det var ingen diskussion kring om de var infektionskänsliga (i samband med kompisbesöken) eller om de var rörliga eller sängliggande när de hade besök?

Har skolan inte alls uttalat sig till föräldrar och barn vid något allmänt möte?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-05 kl. 21:23.
Citera
2018-03-05, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Det alltid lätt att vara efterklok men har ni andra pratat om att Hanna mådde under året eller är det nu som ni lagt ihop era intryck?

Kan Hanna ha känt sig obekväm, skamlig, med det fakta att hennes barn hemundervisades? Trott att folket i Bjärred, skattebetalarna, såg snett på dem för att de var en stor kostnad för skolan eller inte kunde ta hand om sina barn. Kan hon ha skämts gentemot andra mammor i klassen? Hellre gått omvägar istället för att tvingas möta folk och få frågan ”huuur mår ni egentligen allihopa”.

Att vara reserverad eller undflyende mot bekanta kan ha väldigt logiska förklaringar. Både Hanna och Oskar kan ha känt likadant och reagerat därefter.

Man hoppas förståss att det inte var så men jag kan så klart inte veta.
Det jag vet är att de inte uppfattades särskilt socialt sökande innan sjukdomarna började heller även om de drog sig undan alltmer. Jag fick väl nån slags känsla att de faktiskt inte var så intresserade av andra även om de var vänliga när man sågs i större sammanhang. Vet dock bara indirekt hur de var i mindre sammanhang eftersom jag inte kände dem privat.
Citera
2018-03-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Detta har diskuterats samt enligt utsago bekräftats av M*kael V*ul*o som är högst engagerad i deras rörelse.
Mest troligen är detta något som ska tystas ner och skyllas på psykvården i landet vi lever i.
Observera att inget om att familjen varit djupt engagerade eller dylikt har påståtts.
Endast att det funnits en koppling på något vis.

Skulle kunna tänka mig ett liknande scenario som tidigare uppmärksammats.
Det vill säga att familjen sökt sig dit för alternativ vård som nekats av staten.

Med tanke på deras väl ansedda titlar så är nog en familj som är så trasig och behöver stöd i högsta grad välkommen i sällskapet.

Detta mycket tidiga inlägg har bl.a. fångat mitt intresse.
Citera
2018-03-05, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej. Det var ingen diskussion kring om de var infektionskänsliga (i samband med kompisbesöken) eller om de var rörliga eller sängliggande när de hade besök?

Har skolan inte alls uttalat sig till föräldrar och barn vid något allmänt möte?

De hade en krisdag dagen efter där de erbjöd krisbearbetning och delade ut ett informationsblad om vad som hänt.
Citera
2018-03-05, 21:25
Medlem
Citat:
Jag vet inte. Mot har alltid varit ett lite lågintensivt barn till skillnad från Agnes. Jag blev mer förvånad över Agnes än av Moa.
Kan du utveckla det där lite?
Var det alltså så att du uppfattade Moa som lite mer utåtriktad och lättsam? Varför blev du mer förvånad över Agnes än av Moa?
Som jag förstår det var flickorna omtyckta. Men jag undrar ändå: har det funnits något tal om mobbning på någon av skolorna eller irriterande uppträden? Jag syftar inte på flickorna nu, utan på skolorna generellt eftersom jag sett någon tidningsnotis om hemundervisning av ett besvärligt barn. Skolverket hade yttrat sig om det. Jag vill alltså absolut inte antyda att någon av flickorna uppträtt illa utan förstå om det fanns något i skolmiljön som berörde föräldrarna illa.?
Citera
2018-03-05, 21:28
Medlem
Citat:
Det här är det dummaste jag hört må jag säga ! De ringde själv sina kompisar när de kände att det fanns energi över.Som jag har nämnt innan så är barnen med och firar midsommar 2017 hos vänner! Och om du nu såg att HB verkade tärd och trött...varför då inte fråga hur det är ? Ibland kan det hjälpa om man själv öppnar munnen.Märkligt att inte ens de närmaste märkt något av det du säger??!!

Tack för att du orkar att möta oss här. Försöker du att säga att det inte märktes att H och O inte mådde bra? Förutom att de vara oroliga för barnen. Så det kom helt oväntad - också i efterhand? Inte missförstår mig, klart är det oväntat, ingen kan tro att något sånt kommer att hända, men jag menar i efterhand. Då börjar man ju se och tolka saker annorlunda.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-05 kl. 21:33.
Citera
2018-03-05, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Kan du utveckla det där lite?
Var det alltså så att du uppfattade Moa som lite mer utåtriktad och lättsam? Varför blev du mer förvånad över Agnes än av Moa?
Som jag förstår det var flickorna omtyckta. Men jag undrar ändå: har det funnits något tal om mobbning på någon av skolorna eller irriterande uppträden? Jag syftar inte på flickorna nu, utan på skolorna generellt eftersom jag sett någon tidningsnotis om hemundervisning av ett besvärligt barn. Skolverket hade yttrat sig om det. Jag vill alltså absolut inte antyda att någon av flickorna uppträtt illa utan förstå om det fanns något i skolmiljön som berörde föräldrarna illa.?

Jag menar tvärtom att det var mer energi i Agnes med Moa hade lägre energi. Därför blev jag mer förvånad över att Agnes fick trötthetssyndromet jämfört med Moa.

Jag har inte hört något om mobbing eller att det fanns något annat negativt med skolorna. Flera lärare har beskrivit relationen med föräldrarna som goda. Jag tror Oskar hade hand om Moas skolgång och Hanna Agnes.
Citera
2018-03-05, 21:35
Medlem
Citat:
Jag menar tvärtom att det var mer energi i Agnes med Moa hade lägre energi. Därför blev jag mer förvånad över att Agnes fick trötthetssyndromet jämfört med Moa.

Jag har inte hört något om mobbing eller att det fanns något annat negativt med skolorna. Flera lärare har beskrivit relationen med föräldrarna som goda. Jag tror Oskar hade hand om Moas skolgång och Hanna Agnes.
Tack, för mig var det en nyttig pusselbit även om jag inte vet var den ska ligga. En liten uppfatning om deras utstrålning blev det ändå.
Citera
2018-03-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det var du som visste att de haft kontakt med scientologin och besökt kyrkan de senaste två åren. Jag antar att du vill kunna jämföra och se om Hanna finns med på bild från något scientologsammanhang.
Ett fullgott skäl att be om hennes bild, tycker jag!

Citat:
Tror jag inte då åtminstone OH var Ateist....

Citat:
De var INTE medlemmar i någon sekt. Och vad gäller töserna att de skulle haft besök av kompisar på bestämda tider är heller INTE sant
Och de hade bra kontakt med i vart fall O H familj och mkt vänner.

Det är märkligt med scientologspåret, det glider fram genom tråden som en dimslöja. Men en förutsättning för att vara med är nog faktiskt att man är ateist. Annars blir det besvärligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in