2018-03-05, 17:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judinna
Kanske i de äldre åldrarna.
Men just för att det är fler och fler blattar så umgås ju svenskar med de också = blattesvenska. Som tex att gå i skolan/gymnasiet.
Det är ju ingen grammatik inblandat, dvs latheten talar.

Sen är det kanske en annan grej om man bor ute i Nacka.
Söderort har drabbats ganska hårt av detta. Även om det inte alltid är en stark dialekt hos svenskarna av denna blattesvenska, så finns den ändå.

Kan för övrigt inte se länken, så vad kan jag säga OnT...

På Södermalm talar ungdomarna på utpräglad Stockholmska, jag tror det är först i Bredäng i Sydväst och Bagarmossen/Högdalen/Hökarängen det börjar bli så. Men även där håller sig många svenska ungdomar för sig själva. Det är väl mer halvkriminella eller de som bor i helt invandrardominerade områden som tar till sig rinkebysvenska. Av Stockholms kommuns 900 000 invånare bor nog bara 200 000 i sådana områden.
Citera
2018-03-05, 17:41
Medlem
volvo 240s avatar
Alltså. Tanten har ingen som helst rätt att avvisa honom att sitta bredvid henne. Det är kollektivtrafik och man kan få sitta jämte alla möjliga människor.

Nej här är det tanten som gjort fel.
Citera
2018-03-05, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Alltså. Tanten har ingen som helst rätt att avvisa honom att sitta bredvid henne. Det är kollektivtrafik och man kan få sitta jämte alla möjliga människor.

Vem har sagt att detta rykte stämmer?

På filmen ser man däremot att tanten blir avvisad.
Citera
2018-03-05, 17:52
Bannlyst
Citat:

Han får inte sitta på handikapp platserna.

Även om det inte är olagligt. Och ingen som bryr sig om den regeln.
Citera
2018-03-05, 18:28
Medlem
langaocbs avatar
Tar man upp mer än en plats på bussen/tunnelbanan när det är ont om platser förtjänar man stryk.
Hade tanten på något vis paxat platsen eller vägrat släppa in honom så är han en vardagshjälte.
Senast redigerad av langaocb 2018-03-05 kl. 18:31.
Citera
2018-03-05, 18:36
Medlem
PK-befriads avatar
Hatet mot "svennesvinen" lever och frodas i förorten ser jag. Det var ingen bra idé det här med mångkultur. Fy fan tänk av vara en minoritet som svensk och omgiven av miljontals sådana där svennehatande varelser. Hugaliga. Det kan bli framtiden för våra barn om vi låter folkförrädare fortsätta styra landet.
Citera
2018-03-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Tar man upp mer än en plats på bussen/tunnelbanan när det är ont om platser förtjänar man stryk.
Hade tanten på något vis paxat platsen eller vägrat släppa in honom så är han en vardagshjälte.

Tror du på riktigt att det var så?
Att folk tar upp sittplatser i onödan händer ju, men du vet ju också att dessa ändå alltid flyttar på sig så fort man ens ger en blick om att man tänker nyttja platsen.
Citera
2018-03-05, 18:39
Medlem
Citat:

Oj jäklar, du verkar ju sitta inne med bra mycket mer information om detta än någon annan!

Så berätta för oss hur diskussionen och händelseförloppet gick till innan videon spelades in! Detta har vi ju alla väntat på! Se hit allihop, volvo 240 har ju svaret på upprinnelsen till attacken! Vi är alla idel öra
Citera
2018-03-05, 18:49
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Oj jäklar, du verkar ju sitta inne med bra mycket mer information om detta än någon annan!

Så berätta för oss hur diskussionen och händelseförloppet gick till innan videon spelades in! Detta har vi ju alla väntat på! Se hit allihop, volvo 240 har ju svaret på upprinnelsen till attacken! Vi är alla idel öra
Ajjemen, väntar med spänning på att en gång för alla få slut på spekulationerna

Jag tror precis som andra har nämnt i tråden, tanten gjorde förmodligen ingenting. Att dessutom kaozblatten skulle ha frågat först om han fick slå sig ned (bugat snällt och artigt t.o.m.) låter väldigt långsökt. Ingen frågar sånt på tunnelbanan, allra minst en blatte från förorten!
Citera
2018-03-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Ajjemen, väntar med spänning på att en gång för alla få slut på spekulationerna

Jag tror precis som andra har nämnt i tråden, tanten gjorde förmodligen ingenting. Att dessutom kaozblatten skulle ha frågat först om han fick slå sig ned (bugat snällt och artigt t.o.m.) låter väldigt långsökt. Ingen frågar sånt på tunnelbanan, allra minst en blatte från förorten!

Det är totalt osannolikt att det skulle ha gått till på det sättet. Chansen är mindre än noll.
Citera
2018-03-05, 18:54
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Tror du på riktigt att det var så?
Att folk tar upp sittplatser i onödan händer ju, men du vet ju också att dessa ändå alltid flyttar på sig så fort man ens ger en blick om att man tänker nyttja platsen.

Det känns inte helt otroligt och nej det gör de inte. Händer ständigt att jag får säga "den där får du ta i knät" och pekar på väskor/påsar efter jag stirrat på personen.
Citera
2018-03-05, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Det känns inte helt otroligt och nej det gör de inte. Händer ständigt att jag får säga "den där får du ta i knät" och pekar på väskor/påsar efter jag stirrat på personen.

Ja, och hur brukar det sluta? Att du blir tvungen att börja slå på saker i din omgivning och dödshota personen i fråga för att denne inte låter dig sitta? Kom igen, detta förekommer inte. Folk är irriterande ja, men inte redo att ta konflikter för det. Jag åker kollektivt tre timmar om dagen.

Mer sannolikt är helt enkelt att invandraren rökt på/tagit en ryssfemma eller helt enkelt bara saknar aggressionskontroll. Förmodligen en kombination av alla tre. Kvinnan är med all säkerhet totalt oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in